Tänkte byta badrumsspegel till en ledbelyst. Lättare sagt än gjort. Befintlig spegel är från Vedum, 20 år gammal. Det hålls på plats av belysningskonsolen i ovankant och av hyllan under, spegeln är alltså inskjuten från sidan. När jag kommer till att ta bort den del jag kallar belysningskonsol (vit trädetalj) så ser det ut som på bild 2 nedan. En mutter,15mm, spänner håller den i spänn mot beslagen i väggen. Jag kommer inte åt att snurra på muttern. Försökt med extra tunn blocknyckel och olika tänger. Polygrip så tunn att den skulle gå in finns inte att köpa. Är det någon form av specialverktyg jag behöver? Jag vill inte bända - vill ha kvar väggen hel och använda samma hål för upphängning av beslag till ny spegel. Tacksam för tips!

. Värmeelement framför kakelvägg, öppen inspektionslucka med synliga rör nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på dörrgångjärn och fingertopp, metall mot trä, suddig bakgrund, inomhusmiljö, detaljfokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
H householder skrev:
Tänkte byta badrumsspegel till en ledbelyst. Lättare sagt än gjort. Befintlig spegel är från Vedum, 20 år gammal. Det hålls på plats av belysningskonsolen i ovankant och av hyllan under, spegeln är alltså inskjuten från sidan. När jag kommer till att ta bort den del jag kallar belysningskonsol (vit trädetalj) så ser det ut som på bild 2 nedan. En mutter,15mm, spänner håller den i spänn mot beslagen i väggen. Jag kommer inte åt att snurra på muttern. Försökt med extra tunn blocknyckel och olika tänger. Polygrip så tunn att den skulle gå in finns inte att köpa. Är det någon form av specialverktyg jag behöver? Jag vill inte bända - vill ha kvar väggen hel och använda samma hål för upphängning av beslag till ny spegel. Tacksam för tips!

.[bild][bild]
Innan du gör för mycket åverkan: är det 230V-halogen - i så fall köp LED 230V-ljuskällor. Om det är 12V, köp 12V-led och byt ut halotrafon mot ett 12V-leddrivdon.
 
Låter orimligt att en sådan här produkt skulle behöva specialverktyg.
Det går inte att dra ut de runda lamparmaturerna och på så sätt komma åt fästet?
 
Jag tror att den bara skall dras rakt ut , den sitter på pinnar som är väldigt tighta (förmodligen för att det bara skall på en gång ) men det är vad jag tror
 
D datja skrev:
Innan du gör för mycket åverkan: är det 230V-halogen - i så fall köp LED 230V-ljuskällor. Om det är 12V, köp 12V-led och byt ut halotrafon mot ett 12V-leddrivdon.
Tack, funderat på det men då grejerna är slitna och färgen börjat flagna från både lampkonsol och hylla under spegel så tänkte jag byta mot en ny spegel med led runtom. Renovering av badrummet ligger lite fram i tiden (ekonomi).
 
E etompau skrev:
Låter orimligt att en sådan här produkt skulle behöva specialverktyg.
Det går inte att dra ut de runda lamparmaturerna och på så sätt komma åt fästet?
Tack, kikade nyss men nej, ingen åtkomst från hålen för armaturerna.
 
E egge80 skrev:
Jag tror att den bara skall dras rakt ut , den sitter på pinnar som är väldigt tighta (förmodligen för att det bara skall på en gång ) men det är vad jag tror
Tack, ska testa, måste dock bli efter midsommar då vi ska ha gäster och spegeln också tjänar som lucka för alla vattenrör i väggen. Det kan mycket väl vara som du skriver.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.