Hej,

Jag har en gammal Stiga Park Pro 16HST där klippdäcket är fullständigt sönderrostat så jag behöver ett nytt/nyare. Jag utgår från att fästen inte är samma längre eftersom min maskin är ungefär 30 år gammal. Men, att få tag på ett jättegammalt klippdäck är både svårt och det man får tag på riskerar ju vara rätt rostigt det också. Mitt gamla klippdäck var ett 121M

Vilka modernare klippdäck passar? Finns det adaptrar som gör att man kan montera ett nyare klippdäck på en gammal maskin? Helt enkelt, vilka är alternativen? Mindre klippbredd gör mig inget.

Tack på förhand.

/O
 
Stiga har haft samma fästen till sina frontmonterade klippdäck rätt länge, lägg upp en bild på hur ditt är monterat så blir det lättare.
 
P Prodigys skrev:
Stiga har haft samma fästen till sina frontmonterade klippdäck rätt länge, lägg upp en bild på hur ditt är monterat så blir det lättare.
Så här ser nuvarande fäste mot framhjulen ut.
V64r4PIKnxAg6b-F-gpimOcchcxpTocfDbf8QqBSqO2lyu2i6XlI3ZiTLSyhf0Mr3-7Fpdf8olR-Y2eDMqpcd5h_69Uzsc1ZQ9l-dRK0Q9moDv5wNOetguidP5WCOhOX3JR2g9bAJQHCQs5DpxvlmP6uX0iKIuLmvUl7Y9Gcx97tPKPxuxeGZhP25bqf87YW7b1BTaM2m42W6a-Ws9Y1-NpUvm2PEQEr98YrYYXSHOXjMAN6aVP04yINCuv_XpxciTLP70zwnizRPgM3UTf3p-ewYbs90J-LYy1dJdfChz36GbtDkLQ-tlj-cErcefLZkw2EJx9vJajdnjOlnI4SImFFCH79Y8EP4HWTYw4kxAV19jHqWxI-4vr4FhNMEErc3PJ7mHknsBSTNHpFbWJemwbYJoy9F5FCFMRH5yqY_26B0MfnOn9rzr6BVSv4Ims4JzfXIbZZJvyeCg5e1YkdU2Je3bKehRu_G7OOoUR1Ux00HbxZgZ8e0uOYyAK_cKeC1R_XU9fS4H3qTq9aJ7wlVdz09kiUQEQzDsuzAkn8cNdeYZOrxnmpTY6uh3oCdfnBIdBAOz0hikzWnwxI4yVvpqrDwCnPjHTFE7TFn2gY8BQLnfLAlGv74cjCYRpAFrQ8HM8uVh1jwNAlAYnFnQ5EZ-JORbA1JcQ8g4q2uobI7nUreyZ8jj0DjE_uHPTzhqlhBBi1EUU1D9XiEpSGe9R70p5805hZ2tPC1HC2xyYEshWHLylPZdyFTYU6qdRHABgi4dC5NOj-obBqDUfwiigtSuF3WetJY6XRK4FqRbDZZAF0Cd3KOwvbPpg_F0-bZ3j-UPIovVqgx0XdYUTUcGIzdezpRFP3M_xH1tJtLd7UM8T2ZwYMevbhcTnbYdinXnPn6wIY1joaYTzYyETtR8EN8TYqSzeDK3n8zBqwXZNP5P_BGw=w1154-h845-s-no
 
O OlaF skrev:
Så här ser nuvarande fäste mot framhjulen ut.
[bild]
Finns fästen med samma utseende att köpa som reservdelar så nyare klippaggregat borde passa.
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Nu var det väl mindre modellen villa kanske men där skulle konvertering kosta nånstans 10-15 tusen om jag minns rätt. Så pass att handlarn ringde och fråga "vill du verkligen göra detta" Dock passade delarna att flytta över från en nyare (hjul och vad mer det var) så det blev en nyare begagnad och nu kan jag köpa nytt klippaggregat när det begagnade ger sig
 
N
Jag har en Villa Senator från -99. Den hade ett klippdäck på 105 cm där lagren var slut. Eftersom det var rostigt också tyckte jag det var bättre att investera i ett nytt. Fanns 85 cm så det fick bli ett sådant. Passade utan problem. Var inte jättedyrt heller (3000 kronor på Granngården) även om det är några år sedan nu. Enda jag fick göra var att byta plats på en remskiva i det nya däcket. Stiga var mycket hjälpsamma med support.
Bilder på det gamla och det ersättande klippdäcket.
 
  • Gul gräsklippare, främre bild, tre klippenheter, svarta sitsar, STIGA-logotyp, parkerad inomhus på grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdstraktorns gräsklippare, orange, svart, metall, fjädrar, sittdel, TIGA logotyp, kedja, bakifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nu också fått tag på ett nytt klippdäck och hjulfästen och är smått chockad över att det var nästan plug-n-play. Jag unnade mig sådana här hjulfästen på inrådan av Stigapersonal 13-0992-62 men jag tror nästan att mina gamla hade passat rakt av. Egentligen otroligt med tanke på en 30 år gammal maskin.

Det enda som inte passar är remmen till det nya däcket. Nya remmen är några centimeter för kort helt enkelt.

N Nalleman64 skrev:
Enda jag fick göra var att byta plats på en remskiva i det nya däcket.
Hur bytte du? Var din rem också för kort eller varför behövde du byta plats på remskivan?
 
Redigerat:
N
O OlaF skrev:
Jag har nu också fått tag på ett nytt klippdäck och hjulfästen och är smått chockad över att det var nästan plug-n-play. Det enda som inte passar är remmen till det nya däcket. Nya remmen är några centimeter för kort helt enkelt.


Hur bytte du? Var din rem också för kort eller varför behövde du byta plats på remskivan?
Ja remmen var för kort så efter kontakt med Stigas support fick jag reda på att remskivan på aggregatet skulle flyttas från den sida den satt vid leverans till den andra. Då passade även remmen perfekt.
Så var det på min maskin. Kanske är det samma sak på din.
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Ja remmen var för kort så efter kontakt med Stigas support fick jag reda på att remskivan på aggregatet skulle flyttas från den sida den satt vid leverans till den andra. Då passade även remmen perfekt.
Så var det på min maskin. Kanske är det samma sak på din.
Hmm, min manual säger inget om att det går att flytta remskivan och intuitivt ser jag inte hur det skulle gå till. Remskivan till drivningen sitter på samma axel som remskivorna till remmarna till knivarna så hela den stapeln skulle behöva flyttas i sådant fall. Har du möjlighet så skulle det vara mycket uppskattat med ett foto på hur du gjort eftersom det verkar vara precis samma "fel" på mitt klippdäck.
 
Kollade manualen lite snabbt på klippdäcket du la upp bild på och det är en annan konstruktion. Din rem går om jag förstår rätt till ena knivaxeln. Min drivrem går till en remskiva i mitten och så går det två remmar ut till knivaxlarna. Jag får fixa en längre rem helt enkelt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
O OlaF skrev:
Kollade manualen lite snabbt på klippdäcket du la upp bild på och det är en annan konstruktion. Din rem går om jag förstår rätt till ena knivaxeln. Min drivrem går till en remskiva i mitten och så går det två remmar ut till knivaxlarna. Jag får fixa en längre rem helt enkelt.
Du har helt rätt! På mitt däck finns det bara två (mitt gamla klippdäck var likadant som ditt). Remskivan dit remmen från kraftuttaget går sitter numera till höger sett framifrån. Den sitter ovanpå det tandade drivhjulet till kniven. Från drivhjulet går en tandad rem till drivhjulet till den andra kniven (där även remskivan satt vid leverans).
Hoppas du hittar en rem som är lagom lång men det borde vara fullt möjligt. Utbudet av kilremmar är ju enormt.
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Det visade sig vara så enkelt som att det behövdes mer våld. Jag plockade av kåpan på klippdäcket och krängde på remmen på den remskivan istället för på drivningssidan. Mycket enklare att få spjärn och kunna ta i. Efter att jag dragit och tänjt litet med remmen gick den på rätt snällt och med spännrullen på så känns det som att en timmes drift så kommer den ha sträckts sig till slutgiltig längd. Återigen rätt fantastiskt att Stiga kör vidare med fästen och mått så man kan hålla sina maskiner vid liv med nya slitdelar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag har en Villa Senator från -99. Den hade ett klippdäck på 105 cm där lagren var slut. Eftersom det var rostigt också tyckte jag det var bättre att investera i ett nytt. Fanns 85 cm så det fick bli ett sådant. Passade utan problem. Var inte jättedyrt heller (3000 kronor på Granngården) även om det är några år sedan nu. Enda jag fick göra var att byta plats på en remskiva i det nya däcket. Stiga var mycket hjälpsamma med support.
Bilder på det gamla och det ersättande klippdäcket.
Du råkar inte ha kvar det gamla klipp däcket? ;)
 
Tolliniho Tolliniho skrev:
Du råkar inte ha kvar det gamla klipp däcket? ;)
Nej det var bara smulor kvar av det så det gick i metallåtevinningen.
 
N
Tolliniho Tolliniho skrev:
Du råkar inte ha kvar det gamla klipp däcket? ;)
Tyvärr är det skrotat vid det här laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.