Hej

Går i väntans tider för att montera solceller. Valet blev Ferroamp och dom har ett modulsystem som tillåter lite alternativ placering av komponenter. B.la. så ingår det sk. SSO:er. SSO:erna har ett temperaturspann på -30 till +45 grader och kan som mest bli 70 grader. Dessa vill montören sätta på vinden för minimal och enkel kabeldragning samt enkelhet vid ev utökning av anläggningen (På icke brännbart material ska tilläggas)

Har mätt tempen på vinden i år, och säsongsbästa är +35 grader, så att det blir runt +40 grader en smällhet dag är nog ingen omöjlighet. Så mycket kallare än -20 lär det nog aldrig bil eller.

Vinden i fråga är en sk "kallvind"(?) med öppen takfot och två ventilationsgaller på varje gavelspets. Huset är byggt 1972 och hade från början en oljepanna, vilken sen 20 år tillbaka byttes ut mot en bergvärmepump. Inget synbart mögel eller dålig lukt i dagsläget.

Min fråga är vad som kommer att hända med klimatet på vinden? Min lekmannakänsla säger mig att när SSO:erna värms upp när de börjar jobba, tidig vår/sen höst, kommer dom att värma upp omkringliggande luft och (kanske) skapa fukt/kondesproblem. Någon som kan mer än mig ang detta och kan vägleda?

mvh/ Moribusken

Ett hörn av ett hus med rött trä och ett fönster, svarta fönsterluckor och ett stuprör mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av vind: träpanel, isolering, rör, och mörker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem att tillföra värme till vinden - tvärtom. Det minskar risken för mögel då det ger ett torrare klimat.
Dvs RH sjunker närt temp stiger. (Hade de genererat fukt också så hade det varit en annan sak.)
 
  • Gilla
Moribusken
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Inga problem att tillföra värme till vinden - tvärtom. Det minskar risken för mögel då det ger ett torrare klimat.
Dvs RH sjunker närt temp stiger. (Hade de genererat fukt också så hade det varit en annan sak.)
Tack för svar! Då vet jag hur jag ska göra!

mvh/ Moribusken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.