M MetteKson skrev:
Vad värdet är vet vi inte, TS har jämfört med andra objekt i området, men det framgår inte om dessa också står på ofri grund. Viss skillnad.
Att huset var fint vet vi ju då systern bygg ut och renoverat iaf.
 
D Dhle skrev:
Mina föräldrar gjorde nåt liknande. Nu har jag och mitt syskon ingen kontakt sen 15 år tillbaka, min far är borta sen några år och min mor har inte fått träffat sitt enda barnbarn. De har gjort skillnad på oss under hela min uppväxt. Mitt råd är att bryta med familjen skit i arvet och allt därtill livet blir enklare när man sorterar bort oönskat brus.
Eller så försöker man reda ut missförhållandena innan det går så långt och illa.
 
K kortis skrev:
Att huset var fint vet vi ju då systern bygg ut och renoverat iaf.
Nej, föräldrarna byggde ut och renoverade det. De betalade enligt TS material, verktyg och arbete.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Eller så försöker man reda ut missförhållandena innan det går så långt och illa.
Jag var ett barn bröt och flyttade 2v efter min 19 årsdag. Folk som inte vill en väl ska man inte ha ett skit att göra med.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Jag tycker att det inte har med pengar att göra utan om att föräldrarna behandlar barnen olika.
Spelar ingen roll om det är en tandpetare eller en miljon kronor. Mina föräldrar var väldigt noga med att behandla oss lika och det är mycket viktigt för mig också.
Så om dina föräldrar gav en tandpetare extra till ett av dina syskon så skulle de ha behandlat er orättvist? Eller är det rättvist att ge två miljoner till ett barn och inget till det andra?

Det finns ingen millimeterrättvisa. Inte ens om man använder Excel eftersom barnens behov är olika. Tex kanske ett barn behöver glasögon men inte det andra. Föräldrarna bekostar kanske barnens körkort men ett barn behöver fler körlektioner eller uppkörningar. Det kanske inte ens är det barnets fel.

Men bara för att det inte finns millimeterrättvisa betyder det inte att det inte finns kilometerrättvisa! Så jo, jag tycker det är skillnad på en tandpetare och två miljoner.
 
  • Gilla
  • Älska
Mony och 3 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Så du tycker att det är ok att vara orättvis mot sina barn. Ha favoriter och andra klassens barn.
Skulle aldrig i livet kunna göra så mot mina egna.
Du läser inte så noga. Jag tycker man kan sträva mot att vara rättvis, men det betyder inte att man ska behandla individer likadant. Sen suckar jag mest över människor som tänker millimeterrättvisa, antingen som givare eller mottagare - för det är verkligen nästan aldrig rättvist eller uppnåeligt.
 
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
O Olov Åkerlund skrev:
Dålig kommentar.
Jaså, tycker du? Det är ju svårt att hävda förskott på arv om man är 25 eller? Kanske man borde skrikit "förskott på arv" redan när brorsan fick en dyrare glass i kiosken man var liten knådd?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jaså, tycker du? Det är ju svårt att hävda förskott på arv om man är 25 eller? Kanske man borde skrikit "förskott på arv" redan när brorsan fick en dyrare glass i kiosken man var liten knådd?
På dödsbädden är det bara att lägga fram kassaboken. Det vet väl alla att kronor och ören är viktigare än människors välbefinnande?
 
D Dhle skrev:
Jag var ett barn bröt och flyttade 2v efter min 19 årsdag. Folk som inte vill en väl ska man inte ha ett skit att göra med.
Du kanske inte ska projicera dina föräldrars tillkortakommanden på TS familj, eller andra föräldrar för den delen.
Det finns trots allt inte mycket i beskrivningen som tyder på att det varit en långvarigt avsiktlig snedfördelning och dålig relation.

Att föräldrarna gjorde detta bakom TS rygg känns inte rätt. Det kan finnas många anledningar till det, både bra och dåliga. Det är ett problem att hantera som inte har något med marknadsvärde att göra.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Jag vet inte om det är typiskt svenskt. Den här typen av frågor om tillgångar vid arv är något av det mest förstörande och konfliktfyllda i familjer runt om i världen. Den river upp relationer och skapar livslånga konflikter och ibland fejder som spänner över många generationer.

Emellanåt tänker jag att det vore bättre att staten bara tog allt och fördelade på bästa sätt så att förväntningar och avundsjuka sänks till noll bland efterlevande och därmed kan leva i lugn och harmoni. (Förutom att den drömmen är ungefär lika osannolik som att Sverige vinner fotbolls-VM nästa gång.)
Det här fallet handlar inte om ett arv. Det handlar om en orättvis gåva.

Det vore kanske bättre att staten tog alla våra pengar redan nu innan vi dör och så kan staten istället förse oss med mat på bordet och tak över huvudet så att vi alla kan leva i lugn och harmoni.
 
Käre Sixten

Som du vet är rättvisa, kanske rent av solidaritet, något som är väldigt viktigt för oss, dina föräldrar. VI har försökt uppfostra dig och din syster i samma anda.

Vi har, för att vara förberedda den dag vi står inför vår herre, fört bok över de gåvor och de förmåner vi har givit våra barn i vuxen ålder. Vi har försökt hjälpa er båda utifrån era behov och förutsättningar.

Girighet har ingen plats i vår familj men vi påminner om att våra tillgångar och våra egendomar faktiskt är våra och att vi har all rätt att disponera dem som vi ser bäst.

Vi kommer att ändra i vårt testamente så att endast laglotten kommer att tillfalla dig.

Vi hoppas ha många år kvar innan räkenskapens timma men vi kommer omgående att skänka bort alla tillgångar som skulle kunna ha ett ekonomiskt värde och som vi inte behöver för att finansiera vårt föga extravaganta leverne.

Till din kära syster kommer vi att testamentera den del av kvarlåtenskapen som inte utgör din laglott. I händelse av hennes frånfälle kommer denna del att tillfalla kyrkan.

Vi hoppas på din förståelse
Pappa och Mamma
 
  • Haha
  • Gilla
majmun och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cbrolin skrev:
Hur tänker du? Vad är det som systern har fått låna? Är banken att jämställa med ett syskon?

Det framgår att systern hyrt huset som föräldrarna ägde. Sen fick hon köpa det för 600' trots att det var värt 2"6. Hur stort banklånet var har ingen betydelse i sammanhanget.
Jag menar att om systern inte var den som ville köpa huset så hade föräldrarna inte heller köpt det.
Och då hade det ju inte blivit någon reavinst.

Och som någon annan skrev nyss, tänk om huset hade kraschat i pris, varit mindre värt nu, tror du att TS hade startat en tråd med frågan:
"Mina föräldrar köpte ett hus åt min syster som nu är värt mindre, visst ska jag vara med och betala förlusten?"
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
]

H Hank_Ö skrev:
Du kanske inte ska projicera dina föräldrars tillkortakommanden på TS familj, eller andra föräldrar för den delen.
Det finns trots allt inte mycket i beskrivningen som tyder på att det varit en långvarigt avsiktlig snedfördelning och dålig relation.
Hur kan man
H Hank_Ö skrev:
Du kanske inte ska projicera dina föräldrars tillkortakommanden på TS familj, eller andra föräldrar för den delen.
Det finns trots allt inte mycket i beskrivningen som tyder på att det varit en långvarigt avsiktlig snedfördelning och dålig relation.

Att föräldrarna gjorde detta bakom TS rygg känns inte rätt. Det kan finnas många anledningar till det, både bra och dåliga. Det är ett problem att hantera som inte har något med marknadsvärde att göra.
hur kan man på annat sätt tolka att de ger den ena ett hus utan ersätta den andre med liknande värde?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, föräldrarna byggde ut och renoverade det. De betalade enligt TS material, verktyg och arbete.
Hade läst slarvigt där. Men föräldrar o vi äldre förfogar ju i alla fall fritt över våra tillgångar.
Hur familjeförhållanden ser ut kan vi ju int veta
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med @Nissens. Det är ju bara att skriva att det inte är ett förskott när man ger gåvan. Så länge som det inte inkräktar på TS laglott lär det vara oantastligt.
Det är väl precis det ett sådant gåvobrev gör? Det är ju hela syftet med att skriva ett gåvobrev som säger att gåvan inte är ett förskott på arvet.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.