Håller på att lägga pussel med PP-rör och olika kopplingar. Fick med mig ett par lådor krökar, vinklar och saker från VVS-butiken och det som blir över lämnas tillbaka. Nu undrar jag om jag kan testkoppla alltsammans så att jag vet vad jag kan lämna tillbaka och vad som eventuellt behöver kompletteras. Går det att montera rör och kopplingar och plocka isär det igen innan man slutmonterar? Eller kommer det att sitta som berget och packningar ryka när jag drar isär? Anledningen till att jag inte drar allt på en gång är att jag behöver hinna ikapp med andra byggbitar innan det är möjligt. Samtidigt vill jag göra mig oskyldig med VVS-firman som ställde upp.
 
Den finns speciellt glidmedel men det går med såpa också och det är väl enda sättet att både få ihop och få isär men speciellt såpa torkar så efter månader-år så börjar det gå tungt att få isär. Om röränden är lite fasad så går det lätt att få ihop utan att det blir skador på tätningen.

Prototypen
 
håller med föregående talare
 
Det är inga problem att dela rören igen. Använd Glidex, antingen deras vita smörjmedel eller deras silikonspray. Givetvis använder du det smörjmedel, avsett för markrör, som din lokala vvs-butik / bygghandel har. Men glidex är vanligast.
 
Man kan även ta ur packningen när man "torrkör" fast då sitter inte rören ihop alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.