Utomhushögtalare tycker jag är ett otyg i villaområden. Har inga som helst problem med att det spelas musik när det är fest någon gång, eller korta stunder då och då, men när det tvunget ska skvalas så fort man befinner sig utanför husets väggar är extremt egoistiskt. Varför ska andra tvingas lyssna på den musik just du tycker om?

Vi bor i ett villaområde med ganska små tomter, så musik utomhus hör väldigt väl även vid låga volymnivåer. Vi har tre grannar, och alla tycker om att spela musik som hörs tydligt till vår tomt. Att då sitta på altanen och höra "Deeeeeespasito" på repeat från ett håll, "Kents greatest hits" från andra och "Eddie Meduza" från det tredje samtidigt kan närmast liknas vid tortyr. Respektive granne hör bara sin favoritmusik men vi tvingas lyssna på alla tre grannars musik...SAMTIDIGT!

Som tur är är vi goda vänner med två av grannarna, så vi kan enkelt prata med dem när det blir outhärdligt...men den tredje grannen är typen som enbart ser till sina egna behov, och skulle man prata med dem så blir man garanterat stämplad som kvarterets sheriff, som några i tråden som anser att de har rätt att göra vad f*n de vill på sina tomter, och skita fullständigt i om de påverkar andras liv, nedlåtande kallat de som är uppfostrade att man ska visa hänsyn.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Gå dit och skruva ur alla huvudsäkringarna till huset.
 
  • Gilla
Rickard11147
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Utomhushögtalare tycker jag är ett otyg i villaområden. Har inga som helst problem med att det spelas musik när det är fest någon gång, eller korta stunder då och då, men när det tvunget ska skvalas så fort man befinner sig utanför husets väggar är extremt egoistiskt. Varför ska andra tvingas lyssna på den musik just du tycker om?

Vi bor i ett villaområde med ganska små tomter, så musik utomhus hör väldigt väl även vid låga volymnivåer. Vi har tre grannar, och alla tycker om att spela musik som hörs tydligt till vår tomt. Att då sitta på altanen och höra "Deeeeeespasito" på repeat från ett håll, "Kents greatest hits" från andra och "Eddie Meduza" från det tredje samtidigt kan närmast liknas vid tortyr. Respektive granne hör bara sin favoritmusik men vi tvingas lyssna på alla tre grannars musik...SAMTIDIGT!

Som tur är är vi goda vänner med två av grannarna, så vi kan enkelt prata med dem när det blir outhärdligt...men den tredje grannen är typen som enbart ser till sina egna behov, och skulle man prata med dem så blir man garanterat stämplad som kvarterets sheriff, som några i tråden som anser att de har rätt att göra vad f*n de vill på sina tomter, och skita fullständigt i om de påverkar andras liv, nedlåtande kallat de som är uppfostrade att man ska visa hänsyn.
Åh en Kentälskande granne :love:
;)
Jag gillar musik oftast i hörlurar men även gärna ur högtalare vid poolen eller på altanen men väldigt sällan så högt att någon av grannarna blir störda.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

Jag har bott i min beskärda del villakvarter och lägenheter, folk festar och håller låda som folk gör, inget konstigt med det. Jag har även bott mitt inne i centrum där man haft festivaldagar med hög ljudnivå, men inget slår grannen ett par hus bort i villakvarteret, inte ens nära. Den här grannen hyr hem fetaste PA anläggningen de kan hitta och sen kör de järnet till kl. 4 på morgonen. Visserligen sker detta bara par gånger om året och man kan tycka att det ska man kunna ta men detta är en helt annan nivå. Väggarna skakar, öron pluggarna gör ingen nytta och ungarna kan såklart inte sova.

Det är minst 25–30 hus till som lär vara påverkade och detta har pågått i många år. Ber man dem skruva ner så skrattar de bara och fortsätter som vanligt.

Detta är folk som kan tänkas ha ett visst inflytande i kvarteret och därmed inga man gärna stöter sig med, särskilt om man saknar våldskapital. Resultatet blir i stället att man agerar sann svensk, knyter näven i fickan och delar ut tändstickor till familjen nästkommande dag.

När övriga grannar lämnar lapp om att det kommer bli stökigt så blir det på ett vis komiskt med tanke på kontrasten, familjen kan ju faktiskt få en blund. Man kan bara hoppas att de inte inspireras.

Om jag haft behovet att spela musik på dessa nivåer och tider hade jag hyrt lokal som är anpassad, inte kört det i trädgården, men vi är alla olika.

Har ni råkat ut för något liknande? Väljer ni också att knyta näven i fickan?
Spelar de Håkan Hellström? I så fall ring polisen, Hells Angels, hälsovårdnämden, socialförvaltningen, försvarsmakten, din lokala maffialedare, och FN!
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 10 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Utomhushögtalare tycker jag är ett otyg i villaområden. Har inga som helst problem med att det spelas musik när det är fest någon gång, eller korta stunder då och då, men när det tvunget ska skvalas så fort man befinner sig utanför husets väggar är extremt egoistiskt. Varför ska andra tvingas lyssna på den musik just du tycker om?

Vi bor i ett villaområde med ganska små tomter, så musik utomhus hör väldigt väl även vid låga volymnivåer. Vi har tre grannar, och alla tycker om att spela musik som hörs tydligt till vår tomt. Att då sitta på altanen och höra "Deeeeeespasito" på repeat från ett håll, "Kents greatest hits" från andra och "Eddie Meduza" från det tredje samtidigt kan närmast liknas vid tortyr. Respektive granne hör bara sin favoritmusik men vi tvingas lyssna på alla tre grannars musik...SAMTIDIGT!

Som tur är är vi goda vänner med två av grannarna, så vi kan enkelt prata med dem när det blir outhärdligt...men den tredje grannen är typen som enbart ser till sina egna behov, och skulle man prata med dem så blir man garanterat stämplad som kvarterets sheriff, som några i tråden som anser att de har rätt att göra vad f*n de vill på sina tomter, och skita fullständigt i om de påverkar andras liv, nedlåtande kallat de som är uppfostrade att man ska visa hänsyn.
Instämmer. Självklart får man spela musik på sin altan, det gör vi själva väldigt ofta med en Sonos-högtalare. Dock är den inställd på "natt-läge" och vid tomtgränsen hörs inte mycket. Vi hör dock väldigt bra där vi sitter och äter och badar i bubbelpoolen.

Allt handlar om hänsyn. Ljud och musik går inte att skydda sig mot på något sätt, speciellt inte de som kör tung bas som hörs en kilometer bort och som vare sig hörselkåpor eller öronproppar funkar mot, det blir bara ett lågfrekvent dunk dunk som låter nästan som om man själv håller på att få en hjärtattack. Sen är det ju så att vissa är mer eller mindre känsliga mot "störande" ljud. Själv bryr jag mig inte alls om gräsklippare, trimmers, högtryckstvättar, men musik från 3 hus bort som dränker våran egen högtalare, där går nog gränsen. Det säger ju sig själv, tänk om du har 10 grannar som alla vill lyssna på musik på midsommar, och alla har olika musiksmak, hur skulle det låta om alla bara drog på efter eget tycke. Hade ju låtit förjävligt. Däremot, om alla anpassar volymen så går det alldeles utmärkt för alla dessa att lyssna på sin egen musik. Hänsyn är bäst.

Och nej, hög musik titt som tätt så fort det blir fint väder är inget man "ska tåla". Allt handlar om att visa hänsyn oavsett om det är musik, borrhammare eller motorsågar. Ju mindre tomter desto mer hänsyn. Vill man ha fest och spela överdrivet högt vid t.ex. en studentskiva eller 50 års fest, prata med grannarna, då vet de att det kommer att låta utav helvete och kan själv välja om man vill vara hemma eller om man åker någon annanstans. Spelar man spontant då och då, lägg volymen så att musiken håller sig på din egen trädgård, kanske använda earplugs om du är ensam, och håll nere basen, den gör ingen nytta för dig som sitter 10 meter från högtalaren men ställer till det för grannarna 10 hus bort.

Easy peasy...

/
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
I
P Paxman skrev:
Utomhushögtalare tycker jag är ett otyg i villaområden. Har inga som helst problem med att det spelas musik när det är fest någon gång, eller korta stunder då och då, men när det tvunget ska skvalas så fort man befinner sig utanför husets väggar är extremt egoistiskt. Varför ska andra tvingas lyssna på den musik just du tycker om?

Vi bor i ett villaområde med ganska små tomter, så musik utomhus hör väldigt väl även vid låga volymnivåer. Vi har tre grannar, och alla tycker om att spela musik som hörs tydligt till vår tomt. Att då sitta på altanen och höra "Deeeeeespasito" på repeat från ett håll, "Kents greatest hits" från andra och "Eddie Meduza" från det tredje samtidigt kan närmast liknas vid tortyr. Respektive granne hör bara sin favoritmusik men vi tvingas lyssna på alla tre grannars musik...SAMTIDIGT!

Som tur är är vi goda vänner med två av grannarna, så vi kan enkelt prata med dem när det blir outhärdligt...men den tredje grannen är typen som enbart ser till sina egna behov, och skulle man prata med dem så blir man garanterat stämplad som kvarterets sheriff, som några i tråden som anser att de har rätt att göra vad f*n de vill på sina tomter, och skita fullständigt i om de påverkar andras liv, nedlåtande kallat de som är uppfostrade att man ska visa hänsyn.
Nu har vi 1 granne som spelar skiten ur kvarteret par gånger om året men om man tänker sig att ens 50% av resterande grannar skulle ta efter så blir det snabbt ohållbart. Det visar på hur ohållbart ett sådant beteende är när man bor i grupp. Visst ska man räkna med olägenheter när man flyttar till villakvarter eller för den delen lägenhet men det måste finnas en viss respekt, var gränsen går är dock förvånansvärt svår att hitta för vissa.

Det händer att även vi spelar i trädgården, då tar vi med oss ut en liten Sonos : Play 1 och jag skulle bli förvånad om grannen kan höra den i sin trädgård. Grejen är att detta ljud räcker gott och väl till oss även när vi har gäster. Sen förstår jag såklart att när man har riktig fyllefest eller vad det nu kan vara så är det kul att spela riktigt hög och så länge som det görs inom rimliga gränser så har jag inga problem med det. Att dra igång en PA anläggning precis när det är dags att ungarna går o lägger sig och sen hålla låda till 3-4 är inte kul dock.
 
I
M mangebest skrev:
Gå dit och skruva ur alla huvudsäkringarna till huset.
Känns lagom svårt när det är sådär 60 pers där?
 
I
S steve5432 skrev:
Instämmer. Självklart får man spela musik på sin altan, det gör vi själva väldigt ofta med en Sonos-högtalare. Dock är den inställd på "natt-läge" och vid tomtgränsen hörs inte mycket. Vi hör dock väldigt bra där vi sitter och äter och badar i bubbelpoolen.

Allt handlar om hänsyn. Ljud och musik går inte att skydda sig mot på något sätt, speciellt inte de som kör tung bas som hörs en kilometer bort och som vare sig hörselkåpor eller öronproppar funkar mot, det blir bara ett lågfrekvent dunk dunk som låter nästan som om man själv håller på att få en hjärtattack. Sen är det ju så att vissa är mer eller mindre känsliga mot "störande" ljud. Själv bryr jag mig inte alls om gräsklippare, trimmers, högtryckstvättar, men musik från 3 hus bort som dränker våran egen högtalare, där går nog gränsen. Det säger ju sig själv, tänk om du har 10 grannar som alla vill lyssna på musik på midsommar, och alla har olika musiksmak, hur skulle det låta om alla bara drog på efter eget tycke. Hade ju låtit förjävligt. Däremot, om alla anpassar volymen så går det alldeles utmärkt för alla dessa att lyssna på sin egen musik. Hänsyn är bäst.

Och nej, hög musik titt som tätt så fort det blir fint väder är inget man "ska tåla". Allt handlar om att visa hänsyn oavsett om det är musik, borrhammare eller motorsågar. Ju mindre tomter desto mer hänsyn. Vill man ha fest och spela överdrivet högt vid t.ex. en studentskiva eller 50 års fest, prata med grannarna, då vet de att det kommer att låta utav helvete och kan själv välja om man vill vara hemma eller om man åker någon annanstans. Spelar man spontant då och då, lägg volymen så att musiken håller sig på din egen trädgård, kanske använda earplugs om du är ensam, och håll nere basen, den gör ingen nytta för dig som sitter 10 meter från högtalaren men ställer till det för grannarna 10 hus bort.

Easy peasy...

/
Vår närmsta granne har skaffat sig en lite anläggning i trädgården med grym subb, när de spelar så kan basen vara ganska påträngande. Den tar sig lätt igenom lurarna när jag sitter o jobbar. Även om vi har bra relation med denna grannen så anser jag att det är något man får räkna med i ett villakvarter. När PA anläggning grannen drar igång dock, då är det svårt att stå ut, det går inte ens att titta på film i sitt eget vardagsrum och än mindre sova, plötsligt styrs ens liv av grannen.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
I
Många pratar om ganska "småskalig" ljudförorening vilket även det kan vara väldigt påfrestande. Men det verkar vara förvånansvärt få som råkat ut för liknande situation som vi har vilket ändå kanske kan tyda på att det är ett extremfall. Om man då ska se det positiva så kan det finnas en större chans att polisen faktiskt sätter in åtgärd om de bara får tid att komma ut en sväng.

Nästa gång får vi ta o ringa in ett anonymt tips runt 00 och se om det ger något.

Att göra en riktig anmälan ligger långt borta, det riskerar bara att göra grejer värre.

Att prata med dem har vi redan försökt ett par gånger, där finns inget att hämta.

PS : Har man stora problem med småskalig ljudförorening där det inte fungerar att prata så hade jag vänt mig till kommunen, man ska dock veta att alla handlingar är är publika.
 
Bor man i villaområde så får man tåla att folk har åsikter på det man gör. Tål man inte det och vill kunna göra precis som man vill så får man väl flytta till nånstans utan grannar.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi får väl sammanställa en spellista som ni som blir störda kan kräma på med som svar på grannens musik. Några tips på artister/kompositörer:

Karlheinz Stockhausen
Edgar Varese
Skinny Puppy
Einstürzende Neubauten (tidiga)
Massgrav
Government Alpha
Borbetomagus
KK Null (jo, de heter så)
samt naturligtvis hela Lou Reeds ”Metal Machine Music”.

Du kan också köpa en säckpipa och börja öva. Från noll.
 
  • Haha
  • Gilla
nameloser och 4 till
  • Laddar…
Jonahsöder Jonahsöder skrev:
Men måste du spela musik så folk stör sig på det? Det finns hörlurar...
Att du tycker att din musik inte borde störa någon är ju din uppfattning, men alla människor är olika. Jag tycker det är dumt att störa någon i onödan.
Grästrimmers, maskiner, bygge etc är en annan sak. Det är måsten, musik är inte ett måste.
Studsmattor, målövningar med fotboll, mm?

svårt med hörlurar om man är fler än en,..
 
Musik eller ”oljud” är något man får stå ut med i ett villaområde. De ”flesta” förstår dock reglerna. Lounge musik på en ok nivå konstant är nog okej, dock vet de flesta att är det så att man spelar sänker man nog ner lite om två grannar tycker det stör, fortsätter man och spela med samma nivå är man som spelande granne den som tagit felbeslut.

samma sak med party, fyller man år, midsommar etc får man som ”drabbad” stå ut. Har du tonåringar som kör varje helg är det dock något annat. Jag tycker att efter 12 om man har småbarn som störs eller du ska jobba ska man säga till och få ett respekterande svar.

Samma med gräsklipp, man kanske inte klipper en gräsmatta mellan 18-21 fredag lördagar på sommaren när folk är ute,

eller barn, man kanske håller de inne på dagarna till 8 om de har en tendens och skrika mycket.

jag tror att de flesta hanterar sånt här sjukt bra men de finns alltid tyvärr några som har för mycket principer.
 
V VetarN skrev:
Musik eller ”oljud” är något man får stå ut med i ett villaområde. De ”flesta” förstår dock reglerna. Lounge musik på en ok nivå konstant är nog okej, dock vet de flesta att är det så att man spelar sänker man nog ner lite om två grannar tycker det stör, fortsätter man och spela med samma nivå är man som spelande granne den som tagit felbeslut.

samma sak med party, fyller man år, midsommar etc får man som ”drabbad” stå ut. Har du tonåringar som kör varje helg är det dock något annat. Jag tycker att efter 12 om man har småbarn som störs eller du ska jobba ska man säga till och få ett respekterande svar.

Samma med gräsklipp, man kanske inte klipper en gräsmatta mellan 18-21 fredag lördagar på sommaren när folk är ute,

eller barn, man kanske håller de inne på dagarna till 8 om de har en tendens och skrika mycket.

jag tror att de flesta hanterar sånt här sjukt bra men de finns alltid tyvärr några som har för mycket principer.
När vi fick ny granne som spelade väldigt högt på eftermiddagen startade jag opera ännu högre. Det blev nästan omedelbart tyst från andra sidan (och operan) och sen har det inte varit minsta problem.
 
  • Gilla
Ockupanten och 4 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Musik eller ”oljud” är något man får stå ut med i ett villaområde. De ”flesta” förstår dock reglerna. Lounge musik på en ok nivå konstant är nog okej, dock vet de flesta att är det så att man spelar sänker man nog ner lite om två grannar tycker det stör, fortsätter man och spela med samma nivå är man som spelande granne den som tagit felbeslut.

samma sak med party, fyller man år, midsommar etc får man som ”drabbad” stå ut. Har du tonåringar som kör varje helg är det dock något annat. Jag tycker att efter 12 om man har småbarn som störs eller du ska jobba ska man säga till och få ett respekterande svar.

Samma med gräsklipp, man kanske inte klipper en gräsmatta mellan 18-21 fredag lördagar på sommaren när folk är ute,

eller barn, man kanske håller de inne på dagarna till 8 om de har en tendens och skrika mycket.

jag tror att de flesta hanterar sånt här sjukt bra men de finns alltid tyvärr några som har för mycket principer.
Ja, nu spelar man ju inte varje dag. Eller dygnet runt. I våra grannars fall så spelar det ingen roll. När man har musik på så skriker kvinnan i grannhuset.

Vi är i 60-års åldern och ”högre” tjänstemän eller vad man skall kalla det. Har ett relativt stort socialt umgänge och är sociala själva. Umgås med alla sorters människor så länge som dom är trevliga. Har uppfattningen om att folk/vänner generellt sett tycker vi är trevliga och hjälpsamma.

Men det är till en viss gräns. Köper inte otrevliga, gapande, anklagande folk som kräver saker av mig som jag inte har krav på mig att göra.

Har försökt flera gånger, funkade inte. Skiter i vad dom vill. Hur mycket dom än gapar och beter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.