Hej!

Vi har en tvättmaskin som kom med huset som vi flyttade in i i juni, en Gorenje av inte allra senaste modell.

Jag trodde det var något fel på den, för tvätten var ljummen och kändes inte fräsch efter tvätt. Fick skölja en extra gång för att få tvätten ren, ibland två gånger. Ringde servicekille som upptäckte att installationen inte var helt okej för slangen för vattnet baktill inte hängde tillräckligt högt upp, och därför rann mycket av vattnet ut istället för in i maskinen.

Nu är det åtgärdat, men ett problem som kvarstår är att tvätten är ljummen när den är klar och det luktar lite illa ibland, lite "sunkigt"  :p, så jag sköljer ändå en gång extra.

Min fråga är nu då; skall tvätten inte sköjas i kallt vatten sista sköljningen? Jag har aldrig varit med om att tvätten är ljummen någon annanstans jag bott.

Jag vill inte ringa servicekillen igen, för han tog 650.- för att konstatera att det nog var en felinstallation som han inte gjorde något mer åt...  :surprised:

Någon som vet hur det skall vara egentligen? Jag använder inte för mycket eller för lite tvättmedel/mjukmedel eller för mycket tvätt i maskinen. Har testat både med lite mer och lite mindre av alla sorter och resultatet är detsamma.   :-/

Mycket tacksam för kunnigas åsikter!!

//Helena

 
Har ni kollat om tvättmaskinen är kopplad till varmvatten eller kallvatten?

/ama
 
Hej!

Ja, det har vi kollat, den är kopplad till kallvattnet!

//Helena
 
Låter som om du har fått mögel i maskinen eller att den är lite igensatt på något sätt?
Försök köra med något medel typ klorin etc ett par gånger för att fräscha till den.

Tvätt är nomarlt iskall när den är sköljd om kallvattnet är rätt kopplat. Jag tror också det är något fel på kopplingarna.

Kollat alla filter mm??

Trist med en sån dyr maskin!
 
Hej!

Tack för svar och tips om klorin! Ska testa det!

Skönt att få bekräftat att tvätten inte ska vara ljummen, utan iskall. Får alltså ringa servicekillen igen och förhoppningsvis hittar han något som gör att jag slipper betala en gång till, utan att det går på garantin istället. Vi har kollat filtret som man kan kolla enligt instruktionsboken och det var så rent och fint, så det kan inte vara det. Om det inte sitter något längre in i maskinen som man inte kommer åt?

Tack igen, ska ringa servicekillen nu.

//Helena
 
Vi hade liknande problem då pumpen kunde inte pumpa ut all tvättvatten och tvättvatten späddes bara under sköljningen med resultat att tvättpulver/lukten satt kvar i tvätten.
Det satt en propp av hundhår i svängen i avloppsslangen långt efter filter :(.
Kolla om maskinen orkar pumpa all tvättvatten eller tvättvatten finns kvar medan den tar in sköljvatten. Se om det kommer med bra fart ut i avloppet när maskinen tömmer ut. Det kan ju vara så att den töms till slut under den långa centrifugeringen men det är halvstopp när den ska tömmas och fyllas på med nytt rent vatten snabbt under tvättperioden. Sånt upptäcker man först när det blir totall stop. Vår filter var också ren men det var propp längre ut.
Kolla det innan ni ringer service som kommer att kosta i såna fall.
Lycka till!
gaia
 
Men det är ju kanon! Tack så mycket för den länken! Nu ska jag iväg och handla citronsyra!

Vad gäller den ljumna tvätten, så har jag inte fått riktig bukt på det problemet, men numera är inte varje tvätt ljummen, utan bara ca var tredje. Logiskt? Nej, inte särskilt... Men jag står ut nu i allafall och jag skall testa citronsyran för att bli av med den där lite unkna doften som blir ibland.

Ha en trevlig helg!

//Helena
 
Otroligt intressant!

Vi har till och från under ett år haft problem med att 40 grader mörk tvätt luktar illa. Den luktar då illa redan när man tar ut den ur maskinen så det kan inte ha något med tex för långsam torkning att göra. Det hela har varit ett mysterium eftersom det aldrig är något annat än mörk 40 som luktar, och olika tvättmedel har inte gjort någon skillnad.
Det här ska testas redan ikväll..
Tack jarlh! :)
 
Instämmer, det måste provas :)
Ha, miljövänligt och energisnålt >:(
 
Ha, vi har andra problem... en whirlpool med några år på nacken. Först pajade den ur totalt, en sekund innan vi köpte ny gav jag mig fan på att kolla lite och hittade en trasig termosäkring á 9 kr. Grattis till mig.

Nu fungerar den klockrent. På 40 grader vill säga. På 60 stannar den ibland inte, och när den gör det är tvätten varm och ibland torr. Inte så dumt ibland. Men begriper det gör jag inte. Ska prova på 50 grader.....

Nån som har nån teori?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.