• Gilla
Peo56
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Det gäller reglerna för skattereduktion för "Grön teknik".
Det är framför allt den här meningen jag tänker på:
"Den el som solcellerna producerar ska enbart komma det aktuella småhuset eller lägenheten till godo."
Får man inte sälja elen från solcellerna?

[länk]
Rubriken heter ”
Installation av nätanslutet solcellssystem” så man måste koppla upp sig på nätet för att få grönt bidrag. Detta betyder att överskottet går ut på nätet och säljs.

Stycket du syftar på gäller att man inte får ha en anläggning med sin granne eller andra om man vill ha grönt avdrag. Så dessa inte får elen tillgodo.

Så ingen smoking buller här tyvärr inte.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Knappast nån solcellsägare som ställer frågan.
Snarare en skattmas eller nån avundsjuk.

Eller hur?
 
  • Gilla
Timmersaxen
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Vad gäller då om man vill utnyttja den relativt nya lag som tillåter elöverföring mellan fastigheter?

[länk]
7pf2vb.jpg

Samfäligheter och bostadsområde får idag inget grön teknik, men kan för laddstolpar söka andra bidrag som https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/

H Hybro skrev:
Knappast nån solcellsägare som ställer frågan.
Snarare en skattmas eller nån avundsjuk.

Eller hur?
Haha, inte bara jag som fick den känslan direkt.
Tror inte skatteverket har problem med det "Särskilda skatteregler gäller för dig som producerar förnybar el genom att till exempel installera solceller på din fastighet och leverera el till elnätet" då https://www.skatteverket.se/privat/...elprivatbostad.4.12815e4f14a62bc048f41a7.html
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
C
B b_hasse skrev:
Det är framför allt den här meningen jag tänker på
Så där är det med de flesta undantagsregler tyvärr. De är så otroligt komplicerade att inte ens Skatteverket klarar av att förklara dem på ett begripligt sätt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Knappast nån solcellsägare som ställer frågan.
Snarare en skattmas eller nån avundsjuk.

Eller hur?
Nån som vill göra rätt? Vi finns också.
 
  • Gilla
Tthz och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nån som vill göra rätt? Vi finns också.
Rätt skulle faktisk vara att fråga SKV vad gäller i sitt fall direkt. Inte posta om att alla bryter mot regler för man misstolkar (troligen med vilje).

Speciellt när SKV har en sida om försäljning.
 
  • Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Rätt skulle faktisk vara att fråga SKV vad gäller i sitt fall direkt. Inte posta om att alla bryter mot regler för man misstolkar (troligen med vilje).

Speciellt när SKV har en sida om försäljning.
Med vilje?
 
  • Haha
buffyin
  • Laddar…
Jag har ingen solcellsanläggning än, men är intresserad.
Skatteverket har helt separata sidor för "Grön teknik, installation" och "Mikroproduktion av förnybar el – privatbostad". Jag ser ingen koppling mellan dessa, man kan få skattereduktion för båda, eller bara en av dem.
Regeln jag citerar i inlägg #1 gäller troligen installationen av nästan 100% av alla installerade anläggningar, så jag antar att Skatteverket helt enkelt har formulerat sig dåligt.
För egen del är jag mer oroad av reglerna för att få skattereduktion för installation av batterilagring.
Följande formuleringar finns:
- "installation av system för lagring av egenproducerad elenergi"
- "Det avgörande är avsikten att systemet ska användas för att lagra egenproducerad el"
- "Systemet ska bidra till att lagra egenproducerad elenergi för användning vid ett annat tillfälle än vid produktionen".
Jag vill gärna ha en batterlagring som kan laddas från nätet, och som kan delta i någon stödtjänst för stabilisering av elnätet. Räcker det att batterierna kan laddas från solceller för att ha rätt till skattereduktionen för installationen?
Detta berör dessutom i högsta grad reglerna för skattereduktion för försäljning av el. Man får bara skattereduktion för så mycket producerad el som man har köpt, dvs upp till den gräns där man inte längre är en nettoförbrukare. Laddar man batterier från nätet när elen är billig och säljer tillbaka när den är dyr så kommer man alltid vara en nettoförbrukare, oavsett hur mycket sådan el man säljer. Man kan då enkelt nå upp till taket på 30 000 kWh såld el. Reglerna nämner enbart försäljning av "förnybar el" och "överskottsel". Försäljning av el från batterier nämns inte.

Som jag ser det finns det både luddigheter och luckor i Skatteverkets regler.
Nät-laddning och försäljning av el från batterier gör nytta, och bör därför ge skattereduktion,
men å andra sidan bör inte någon försäljning ge skattereduktion när elpriset är 0 eller negativt.
 
B b_hasse skrev:
Jag har ingen solcellsanläggning än, men är intresserad.
Skatteverket har helt separata sidor för "Grön teknik, installation" och "Mikroproduktion av förnybar el – privatbostad". Jag ser ingen koppling mellan dessa, man kan få skattereduktion för båda, eller bara en av dem.
Regeln jag citerar i inlägg #1 gäller troligen installationen av nästan 100% av alla installerade anläggningar, så jag antar att Skatteverket helt enkelt har formulerat sig dåligt.
För egen del är jag mer oroad av reglerna för att få skattereduktion för installation av batterilagring.
Följande formuleringar finns:
- "installation av system för lagring av egenproducerad elenergi"
- "Det avgörande är avsikten att systemet ska användas för att lagra egenproducerad el"
- "Systemet ska bidra till att lagra egenproducerad elenergi för användning vid ett annat tillfälle än vid produktionen".
Jag vill gärna ha en batterlagring som kan laddas från nätet, och som kan delta i någon stödtjänst för stabilisering av elnätet. Räcker det att batterierna kan laddas från solceller för att ha rätt till skattereduktionen för installationen?
Detta berör dessutom i högsta grad reglerna för skattereduktion för försäljning av el. Man får bara skattereduktion för så mycket producerad el som man har köpt, dvs upp till den gräns där man inte längre är en nettoförbrukare. Laddar man batterier från nätet när elen är billig och säljer tillbaka när den är dyr så kommer man alltid vara en nettoförbrukare, oavsett hur mycket sådan el man säljer. Man kan då enkelt nå upp till taket på 30 000 kWh såld el. Reglerna nämner enbart försäljning av "förnybar el" och "överskottsel". Försäljning av el från batterier nämns inte.

Som jag ser det finns det både luddigheter och luckor i Skatteverkets regler.
Nät-laddning och försäljning av el från batterier gör nytta, och bör därför ge skattereduktion,
men å andra sidan bör inte någon försäljning ge skattereduktion när elpriset är 0 eller negativt.
Att både ha elnät o sig själv till godo (så man inte ger sol el till andra) o försäljning visar ändå att inte är fel.

Din fråga om batteri och fundering tycker jag mer konkret och befogad och ganska enkel att besvara. Finns två delar i den som får separeras då praktisk skiljer sig åt.

Det enda batteriet som inte kräver växelriktare idag är tibber homevolt (ska komma q4 och har förbockat själv)

På grön energi hittar vi hur tibber tolkar det
https://support.tibber.com/sv/articles/7945614-information-om-order-och-kop

”Grön Teknik- avdrag för dig med solpaneler

De nuvarande reglerna för "Grön teknik-avdrag" för batterier i Sverige tillåter ett avdrag om du har din egen energiproduktion (t.ex. solenergi). Tibber älskar solenergi men att ha egen produktion är inte nödvändigt för att använda Homevolt, bara för att få "Grön teknik-avdrag".”

Så producerar du ingen energi får du ingen grön teknik avdrag på batteriet. Batteriet fungerar ändå. Alla formuleringarna du skrev har ordet ”egenproducerad” som hindrar dig för att få grönt bidrag.

Nästa del är att sälja. Du måste idag ha ett produktionsavtal med ditt elnät förutom elnätsavtalet. Så jag har 4 avtal med E.on idag (köpa från nät och för att köpa el samt för att producera till när och sälja el).

Skärmbild av energiproduktionsavtal, två kontraktstyper listade, tidsperioder specificerade, delvis censurerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du får kontakta ditt elnätsbolag, men utan att producera el vet jag inte om du kan få det (värt att kolla upp).

Så du kan köpa Tibber homevolt (eller andra med egen växelriktare inbyggd) till full pris, men att sälja el och stödtjänster kräv produktionsavtal som gissar att du inte får.
 
  • Gilla
reza666 och 1 till
  • Laddar…
Utan möjlighet till laddning från solceller (eller annan förnybar källa) så är Skatteverkets regler vädigt tydliga. Man får då inte skattereduktion för installation av batteri. Det enda undantaget är typ att man beställt solceller och utrustning för laddning, men att de inte har levererats än.

Gråzonen för skattereduktion för installation och elförsäljning som jag är intresserad av är:
1. Är det OK att batteriet även kan laddas från nätet?
2. Är det OK att man kan sälja el från batteriet?

Skatteverkets regler verkar vara noggrant formulerade för att helt undvika de frågeställningarna.
För laddning nämns enbart "lagring av egenproducerad elenergi".
För försäljning nämns enbart "förnybar el" och "överskottsel".

Eftersom batterier gör nytta för elnätet är min åsikt är att man ska få skattereduktion, men Skatteverket måste göra sina regler tydligare. Jag tänker inte fråga Skatteverket, för jag vill inte vara den som sätter ett prejudikat. Jag kommer fråga leverantörerna, och jag kan tänka mig att inte alla tolkar Skatteverkets regler på exakt samma sätt. När det gäller installation så kan man alltid få ROT-avdrag i stället för "grön el"-skattereduktion, men ROT gäller bara arbetet, inte själva batteriet och annat material.
 
B b_hasse skrev:
Utan möjlighet till laddning från solceller (eller annan förnybar källa) så är Skatteverkets regler vädigt tydliga. Man får då inte skattereduktion för installation av batteri. Det enda undantaget är typ att man beställt solceller och utrustning för laddning, men att de inte har levererats än.

Gråzonen för skattereduktion för installation och elförsäljning som jag är intresserad av är:
1. Är det OK att batteriet även kan laddas från nätet?
2. Är det OK att man kan sälja el från batteriet?

Skatteverkets regler verkar vara noggrant formulerade för att helt undvika de frågeställningarna.
För laddning nämns enbart "lagring av egenproducerad elenergi".
För försäljning nämns enbart "förnybar el" och "överskottsel".

Eftersom batterier gör nytta för elnätet är min åsikt är att man ska få skattereduktion, men Skatteverket måste göra sina regler tydligare. Jag tänker inte fråga Skatteverket, för jag vill inte vara den som sätter ett prejudikat. Jag kommer fråga leverantörerna, och jag kan tänka mig att inte alla tolkar Skatteverkets regler på exakt samma sätt. När det gäller installation så kan man alltid få ROT-avdrag i stället för "grön el"-skattereduktion, men ROT gäller bara arbetet, inte själva batteriet och annat material.
Jag rekommenderar att testa med lite olika leverantörer men tycker SKV är välldigt tydliga.
”Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi

Installationen ska vara kopplad till en nätansluten anläggning för egenproduktion av förnybar el”

Du ska producera förnybar el om ska få grön avdrag i samband med batteri, och köpa in från nätet faller inte under denna definition.

Som jag nämnde innan så måste du kunna sälja elen, det görs inte av ditt vanliga elnätsabonomang. Detta blir ett lika stort problem.
 
P
B buffyin skrev:
Att både ha elnät o sig själv till godo (så man inte ger sol el till andra) o försäljning visar ändå att inte är fel.

Din fråga om batteri och fundering tycker jag mer konkret och befogad och ganska enkel att besvara. Finns två delar i den som får separeras då praktisk skiljer sig åt.

Det enda batteriet som inte kräver växelriktare idag är tibber homevolt (ska komma q4 och har förbockat själv)

På grön energi hittar vi hur tibber tolkar det
[länk]

”Grön Teknik- avdrag för dig med solpaneler

De nuvarande reglerna för "Grön teknik-avdrag" för batterier i Sverige tillåter ett avdrag om du har din egen energiproduktion (t.ex. solenergi). Tibber älskar solenergi men att ha egen produktion är inte nödvändigt för att använda Homevolt, bara för att få "Grön teknik-avdrag".”

Så producerar du ingen energi får du ingen grön teknik avdrag på batteriet. Batteriet fungerar ändå. Alla formuleringarna du skrev har ordet ”egenproducerad” som hindrar dig för att få grönt bidrag.

Nästa del är att sälja. Du måste idag ha ett produktionsavtal med ditt elnät förutom elnätsavtalet. Så jag har 4 avtal med E.on idag (köpa från nät och för att köpa el samt för att producera till när och sälja el).

[bild]

Du får kontakta ditt elnätsbolag, men utan att producera el vet jag inte om du kan få det (värt att kolla upp).

Så du kan köpa Tibber homevolt (eller andra med egen växelriktare inbyggd) till full pris, men att sälja el och stödtjänster kräv produktionsavtal som gissar att du inte får.

Vilken svengelska de använder, varannat ord på engelska, nästa på svenska, väldigt amatörmässigt av Tibber (?)
 
  • Haha
buffyin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.