Hej allesammans!

Den gamla öppna spisen ska väck och en ny modern braskamin ska införskaffas och anslutas mot befintlig murstock. Tanken är att vi som bor i huset ska riva den gamla öppna spisen och förbereda golvet, sen ska en firma ställa dit kaminen och ansluta mot murstock etc enl vår offert.

Så, nu till det roliga! Tips och ideér på hur jag ska knacka ner den gamla spisen utan att sabba murstocken bakom allt för mycket och för att göra så liten åverkan som möjligt på spänntaket som sitter över? Finns där några bra verktyg? Huggmejsel och hammare? Hiltimaskin och betongborr? Hur får jag loss stenarna på ett försiktigt men effektivt sätt?

Tack på förhand!

Traditionell öppen spis med tegel och insats, redo för rivning inför installation av ny braskamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En hammare/liten slägga och en huggmejsel duger bra. Bruket brukar vara rätt mjukt för att kunna ta upp rörelser av värmen. Så stenarna släpper ganska lätt. Knacka lugnt och metodiskt bort en sten i taget bara. Det brukar bli väldigt dammigt så plasta in runtom :)
 
B
Jag hade knackat med liten handslägga och huggmejsel.
 
Skall införskaffa detta, och även låna en hiltimaskin för att vara på den säkra sidan. Återkommer med resultatet när åbäket är borta :)
 
A
Vi tog ner vår murstock med Biltemas slaghammare med mejsel, gick finfint tills vi kom till betongklumpar under golvet. Den fick ligga kvar.
 
I visa fall sitter stenen som satan och då kommer du kanske behöva bila. I andra fall, som mitt, var det murat med kalkbruk och jag kunde iprincip plocka ner både skorsten och spis med bara händerna.
 
Uppdatera gärna lite löpande med bilder. Är själv i tankarna att knacka ner min egen, men inte riktigt kommit på hur man skall gå till väga.
 
Hur gick det!? Vi har en likadan vi vill ta ner.
 
N Nina Schuster skrev:
Hur gick det!? Vi har en likadan vi vill ta ner.
Vi hade en liknande i vår källare som vi tog bort. Jag trodde att den skulle falla i hopa av sig själv om man bilade lite i den eller slog med en slägga. Tror det tog 2 dagar tillsammans med hantverkare att riva och bära upp skiten. Kändes som att bila i bunkerbetong =).

Vår var dock mer massiv än den på första inlägget:
 
  • En rumshörna med slitet orange vägg, tegel öppen spis, hög med kasserat trä, och oavslutade reparationer eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rörigt rum med orange vägg, skräp, en tegelspis och nedskrapad färg. Renovering pågår troligen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt, exponerat tegel, tidigare inbyggd spis, slitna väggar, ombyggnad, orangea väggar, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
W woggy skrev:
Vi hade en liknande i vår källare som vi tog bort. Jag trodde att den skulle falla i hopa av sig själv om man bilade lite i den eller slog med en slägga. Tror det tog 2 dagar tillsammans med hantverkare att riva och bära upp skiten. Kändes som att bila i bunkerbetong =).

Vår var dock mer massiv än den på första inlägget:
Tack Woggy! Jätte bra att höra att det gick bra även om det tog tid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.