Jag var säkert lite luddig i mitt förra inlägg.

Jag vill alltså ha info om det är någon som gjort ett taklyft på ett soutteräng / etagehus ????

hoppas min otroooligt snygga skiss kan hjälpa er förstå vad jag menar.

Nicke Taklyft
 
  • hus med bef samt tänkt tak i söderläge.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en väldigt bra skiss! Jag läste ditt förra inlägg och fattade inte mycket... Som du säkert redan har insett kommer du att få svaret: prata med en konstruktör! Det är ju som du resonerade i ditt första inlägg, endel problem här, med en halv extravåning mellan nedre etagen och tänkta takvåningen...
 
Jag och min sambo är lite inne på att bygga souterängdel m. garage och förråd samt tvättstuga i nedersta planet och sedan 1,5 plans ovanpå m mansardtak.
Hur har du tänkt dig din takdel? Och hur ser souterängdelen ut?
 
Huset vi bor i är ett etagehus från myresjö, alltså ett halvt plan ner med öppen planlösning. Nivåskillnaden är 1.40 m
Jag hade tänkt att göra så att etege delen ej får ett sned tak utan får ett rakt tak som går genom hela huset (förhöja vägglivet) vilket gör att det blir riktigt högt i tak i etageplan c:a 3.80m.
Då vi bor i ett kvadratiskt hus som mäter 11.80m så blir ju ett mansard tak väldigt högt om man ska ha de rätta vinklarna.
Någon som har några smarta ideer?? har ni frågor så skriv gärna ( det hade jag gjort) dålig på att förklara i skrift .
tänkte lägga upp lite fler bilder.

Häpp Nicke
 
Har du funderat på någon sådan här variant?
 
  • tak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej ! du får nog gå till en konstruktör,detta ser krongligt ut o dyrt.det e inte bara o rita ett tak,man måste kolla inne i huset,hur väggar står o om dom är bärande.oftast behövs det en massa pelare o balkar , för att hålla upp konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.