Hej jag hoppas ni kan hjälpa mig. Jag och familjen tittar på ett hus där det har gjorts en överlåtelsebesiktning.
Där framgår att det är fuktvandring genom ytterväggarna vilket påverkar parkettgolvet (kan ses där det mörknat på ett ställe i entrén).
2017 gjort man helt ny platta i huset men lät ytterväggarna stå kvar. Under parketten är det isolerat och det finns golvvärme.

Man ska ju akta sig för sten mot organiskt material. Men vad kan jag göra? Vi vill verkligen ha huset. Hur allvarligt är det? Det är byggt 1910 men som sagt totalrenoverat 2017.
 
  • Vitmålad vägg, trägolv, fuktskador vid golvlist, mögel, missfärgningar, interiör, besiktningsdokument på skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Vända er om och leta efter ett bättre objekt, om du inte är beredd att lägga ut en massa pengar, arbete och huvudbry.
Sen komma till slutsatsen att inget har ökat värdet på fastigheten.
 
wildeside wildeside skrev:
Vända er om och leta efter ett bättre objekt, om du inte är beredd att lägga ut en massa pengar, arbete och huvudbry.
Sen komma till slutsatsen att inget har ökat värdet på fastigheten.
är det så illa?
 
Varför finns det ens fuktvandring från ytterväggen? Är ytterpanelen dålig/trasig? Trasigt stuprör? Sluttar marken in mot huset etc? Försök felsöka och reda ut grundorsaken så kommer du veta hur du ska åtgärda det och hur enkelt eller kostsamt det kommer att bli.
 
wildeside
K KML88 skrev:
är det så illa?
Skulle tro det väldigt få har lyckat gjuta platta av gammal torpargrund med gott resultat.
Dom som lyckat har definitivt vetat vad och hur man ska göra.
Om du inte är väldigt händig och har stor arbetslust så skulle jag nog avråda eftersom det redan är fukt genomsläpp i ytterväggarna, det är lite så att regelstommen/timmerstommen i ytterväggarna och takstolar är stommen i huset och ska helst varken vara eller bli fuktiga..
Finns det dokumenterat med ritningar och bilder hur renoveringen gick till?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Skulle tro det väldigt få har lyckat gjuta platta av gammal torpargrund med gott resultat.
Dom som lyckat har definitivt vetat vad och hur man ska göra.
Om du inte är väldigt händig och har stor arbetslust så skulle jag nog avråda eftersom det redan är fukt genomsläpp i ytterväggarna, det är lite så att regelstommen/timmerstommen i ytterväggarna och takstolar är stommen i huset och ska helst varken vara eller bli fuktiga..
Finns det dokumenterat med ritningar och bilder hur renoveringen gick till?
Ok. Jag har beställt ut alla handlingar från kommunen räknar med att få dem på måndag för att kunna titta närmare. Blir spännande att se..

vill du förklara närmare med det här med gott resultat och platta på torpargrund?
 
E Einh skrev:
Varför finns det ens fuktvandring från ytterväggen? Är ytterpanelen dålig/trasig? Trasigt stuprör? Sluttar marken in mot huset etc? Försök felsöka och reda ut grundorsaken så kommer du veta hur du ska åtgärda det och hur enkelt eller kostsamt det kommer att bli.

Vad jag förstår på mäklaren så byggde man på det viset 1910 och att det inte är ovanligt att fukt går upp i sådana väggar, då väggarna ”står direkt i marken”?
 
wildeside
K KML88 skrev:
Ok. Jag har beställt ut alla handlingar från kommunen räknar med att få dem på måndag för att kunna titta närmare. Blir spännande att se..

vill du förklara närmare med det här med gott resultat och platta på torpargrund?
Jag bor i ett torp som är hitflyttat 1909 som står på en gammaldags torpargrund av sten och väggarna har ingen tendens att bli eller vara fuktiga.
När du får ritningarna så kan du väl dela med dej av dom, när man ser hur grunden är renoverad är det lättare att ge råd och förslag.
Jag kan tyvärr inte ge råd om hur man ska gjuta en platta av en gammal torpargrund utan att lyfta väggarna så att man får in ett fungerande skydd mot markfukt i väggar och golv.
Det är bla en anledning att jag nöjt mej med att ha en torpargrund som fungerat över 100 år.
Vet att det finns en del trådar här på forumet som haft idéer på lösningar men vet inte om dom fungerat i slutänden, sök lite på gjuta golv i torpargrund eller liknande så borde du hitta dom trådarna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag bor i ett torp som är hitflyttat 1909 som står på en gammaldags torpargrund av sten och väggarna har ingen tendens att bli eller vara fuktiga.
När du får ritningarna så kan du väl dela med dej av dom, när man ser hur grunden är renoverad är det lättare att ge råd och förslag.
Jag kan tyvärr inte ge råd om hur man ska gjuta en platta av en gammal torpargrund utan att lyfta väggarna så att man får in ett fungerande skydd mot markfukt i väggar och golv.
Det är bla en anledning att jag nöjt mej med att ha en torpargrund som fungerat över 100 år.
Vet att det finns en del trådar här på forumet som haft idéer på lösningar men vet inte om dom fungerat i slutänden, sök lite på gjuta golv i torpargrund eller liknande så borde du hitta dom trådarna.
fantastiskr stort tack. Jag ska ladda upp bilder så fort jag får ritningarna. Schyst du vill hjälpa mig!
 
wildeside
K KML88 skrev:
Vad jag förstår på mäklaren så byggde man på det viset 1910 och att det inte är ovanligt att fukt går upp i sådana väggar, då väggarna ”står direkt i marken”?
Väggarna stod väll inte direkt på marken, nog hade man någon sorts grund man byggde på?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Väggarna stod väll inte direkt på marken, nog hade man någon sorts grund man byggde på?
jag antar det men får typ bara som svar att ”det var så här man byggde 1910”
 
wildeside
K KML88 skrev:
fantastiskr stort tack. Jag ska ladda upp bilder så fort jag får ritningarna. Schyst du vill hjälpa mig!
Jag gör så gott jag kan....
 
  • Gilla
KML88
  • Laddar…
wildeside
K KML88 skrev:
jag antar det men får typ bara som svar att ”det var så här man byggde 1910”
Man ska inte tro på allt en mäklare säger, lika lite som man ska tro på allt man läser och ser på nätet:crysmile:
Mäklarens uppgift är att sälja huset åt säljaren så han är långt ifrån opartisk eller på köparens sida....
 
  • Gilla
KML88 och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Man ska inte tro på allt en mäklare säger, lika lite som man ska tro på allt man läser och ser på nätet:crysmile:
Mäklarens uppgift är att sälja huset åt säljaren så han är långt ifrån opartisk eller på köparens sida....
haha ja visst är det så och därför jag skriver här. Och beställer ut handlingarna. Går själv ner på kommunen måndag och hämtar dem om jag inte hör mer.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Man ska inte tro på allt en mäklare säger, lika lite som man ska tro på allt man läser och ser på nätet:crysmile:
Mäklarens uppgift är att sälja huset åt säljaren så han är långt ifrån opartisk eller på köparens sida....
Vad tro ni?
 
  • Svensk text om byggnad, isoleringsproblem, fuktskador, teknisk utredning, väggkonstruktion. Beskrivning av entréplan.
  • Text på svenska om risk för fuktskador i byggnad utan isolering och kapillärbrytande skikt.
  • Textutdrag i svartvitt, diskuterar fuktfläckar, skador på entréplan och åtgärder mot väggkonstruktioner.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.