Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och det händer att man får ”tråkiga” råd ibland…
Det var jag redo på min vän Jonatan men e fortfarande stolt och glad att folk här inne tar sin tid , jag kommer alltid försöka återgälda tillbaka till folk som hjälpt mig på ett eller annat sätt
 
K Kane skrev:
Vilsen är bara förnamnet. Vänd dig till en bättre renommerad byggfirma i närheten och be om offert. Men var tydlig med vad du vill ha.
var rätt tydlig , skalet på en byggnad väggar och tak , grund
 
Raul7 Raul7 skrev:
Det var jag redo på min vän Jonatan men e fortfarande stolt och glad att folk här inne tar sin tid , jag kommer alltid försöka återgälda tillbaka till folk som hjälpt mig på ett eller annat sätt
Bra. Vad har du för erfarenheter av fastighetsbranschen?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra. Vad har du för erfarenheter av fastighetsbranschen?
rätt ok faktiskt, men vill ha nytt från grunden allt mitt egna
 
Raul7 Raul7 skrev:
var rätt tydlig , skalet på en byggnad väggar och tak , grund
Du tycker att nedanstående är definition på tydlig? Ställ frågan till JM, Veidekke, Skanska eller någon annan aktör och se om du får den reaktionen.

Raul7 Raul7 skrev:
Projekt som är lätt värt att titta på, HELT NY inom branchen skulle behöva hjälp.

Vill bygga 40-40M kvadratiskt Lokal med vatten system och 3 meter i höjd i tak.

hur går man tillväga? finns de någon ?

framtidsprojekt@outlock.com som kan ge mig någon - några ideer

vad kan de kosta med arbetare.
hur lång tid kan de ta och fixa allt ( Grund + Väggar + Tak bara ) inne väggar kan man ta senare.
vill bara ha en blick på vad kostnader o allt sånt går på så man kan planera sin budget och tid.

tacksam för alla svar. Blev rekommenderad hit för dom sa de finns mkt trevligt folk och hjälpsamma själar.

JAPP jag är VILSEN haha.<3
 
M
A Anderscurl skrev:
Tittar vi på självbyggen här på forumet så tar det månader att fixa grunden till 160kvm. Gånger 10 för din storlek. Då är man uppe i närmare 3 år.
Oj så länge! På jobbet gör vi en grund på 6-7 arbetsdagar. 1 dag för att gräva in VA, el, fiber osv. 1 dag för makadamisering/flisa, påbörja kantelement. 1 dag färdigställa kantelement, motfylla, påbörja isolering. 1 dag göra klart isolering. 1-2 dagar för armering och 1 dag för gjutning.

Att göra en grund 10ggr större innebär inte 10ggr tiden. VA kanske några timmar extra. Makadam och flis, gissningsvis 3-4ggr tiden med en anläggare ytterligare. Jag skulle tro max 1 månad med 2 man plus en maskin istället för 1 man plus maskin för den mindre plattan.

Vid gjutning är man flera gubbar, 40x40m får man nog dela upp med en dilatationsfog på 2 dagar. Lite mer förarbete med glid skenor och gjutning med vibrobalk samt pump skulle jag tro.

Största plattan jag varit med på var på 18,000m2. Där körde vi ut makadamen med hyvel. Betongen gjöts med en betongspridare som drogs efter en traktor.
 
  • Gilla
Raul7
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Oj så länge! På jobbet gör vi en grund på 6-7 arbetsdagar. 1 dag för att gräva in VA, el, fiber osv. 1 dag för makadamisering/flisa, påbörja kantelement. 1 dag färdigställa kantelement, motfylla, påbörja isolering. 1 dag göra klart isolering. 1-2 dagar för armering och 1 dag för gjutning.

Att göra en grund 10ggr större innebär inte 10ggr tiden. VA kanske några timmar extra. Makadam och flis, gissningsvis 3-4ggr tiden med en anläggare ytterligare. Jag skulle tro max 1 månad med 2 man plus en maskin istället för 1 man plus maskin för den mindre plattan.

Vid gjutning är man flera gubbar, 40x40m får man nog dela upp med en dilatationsfog på 2 dagar. Lite mer förarbete med glid skenor och gjutning med vibrobalk samt pump skulle jag tro.

Största plattan jag varit med på var på 18,000m2. Där körde vi ut makadamen med hyvel. Betongen gjöts med en betongspridare som drogs efter en traktor.

Dej gillar ja lite bättre du e positiv i det hela , du verkar kunna mycket de bara att hojta till i chatten jag e redo för sånna här svar inte som andra i gruppen frågar för mkt haha men du fattar,

grund plus väggar plus tak , uppskattningsvis en summa de kan gå på ( pengar kommer finns ) men vill veta va de kan gå på tänk bygga som ett hem , man ska kunna sova där om man säger så
 
Äger du mark? Får du bygga både lokaler och bostad enligt detaljplanen?
 
  • Gilla
Raul7
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Äger du mark? Får du bygga både lokaler och bostad enligt detaljplanen?
köpt mark för 1,79m
Ska ansöka om bygglov o allt sånt
 

Bästa svaret

Raul7 Raul7 skrev:
Dej gillar ja lite bättre du e positiv i det hela , du verkar kunna mycket de bara att hojta till i chatten jag e redo för sånna här svar inte som andra i gruppen frågar för mkt haha men du fattar,

grund plus väggar plus tak , uppskattningsvis en summa de kan gå på ( pengar kommer finns ) men vill veta va de kan gå på tänk bygga som ett hem , man ska kunna sova där om man säger så
Som man frågar får man svar eller?
 
  • Gilla
Raul7
  • Laddar…
Här finns lite exempel på priser som du kan utgå från

https://www.northpower.se/stal/standardhallar/northpowerhallen/

Tänk bara på att det kvarstår mycket arbete och stora kostnader utöver det priset som anges innan lokalen är klar.

Hur ser din finansiering ut? Om du behöver låna så tänk på att banken ställer helt andra krav på lån till "lokaler" jämfört med vanliga bostadslån.

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.