Några gamla vattenradatorer (element) har gått sönder i brf föreningen, så nu ska de bytas.

Tydligen har de tagit in en firma som ska gå runt i varje lägenhet (utan framförhållning) & kolla ventilerna, samt lufta elementen i alla lägenheter.

Tycker att det känns märkligt att göra det på sommaren, för man behöver väl ställa upp värmen på något sätt centralt? Det går inte genom att skruva upp elementen nu.

Hursomhelst så tycker jag att det känns larvigt att man inte kan lufta dem själv då det inte är ett stort ingrepp som man lätt kan utföra själv och spara pengar på...

Det finns betydligt viktigare saker för en brf att lägga pengarna på
 
Redigerat:
Svar nej på allt du säger, luftning görs med allt vatten och tryck i systemet. Så glöm allt som rör sig i ditt huvud, rörisarna kan detta.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
jaha så det är bättre att betala en firma att lufta elementen i varje lägenhet, istället för att göra det själv
 
Kan ni göra det och har kunskap så gör det. Ingen månresa precis, men allt som görs ligger under entreprenad. TROR du att ni tjänar några kronor, så varsågod med luftningen. Det med värme har inte med det att göra, så låt rörisarna ordna till allt för funktion.. I bland är det dumt att vara dumsnål.
 
J jonaserik skrev:
Kan ni göra det och har kunskap så gör det. Ingen månresa precis, men allt som görs ligger under entreprenad. TROR du att ni tjänar några kronor, så varsågod med luftningen. Det med värme har inte med det att göra, så låt rörisarna ordna till allt för funktion.. I bland är det dumt att vara dumsnål.
jaha så då var det inte nej på allt som jag skrev alltså

Jag väntar med spänning på bättre svar
 
Då kan du kanske få vänta, jag är klar här. utan att vara tyken, men realist.
 
H HarryDynamitAnus skrev:
Några gamla vattenradatorer (element) har gått sönder i brf föreningen, så nu ska de bytas.

Tydligen har de tagit in en firma som ska gå runt i varje lägenhet (utan framförhållning) & kolla ventilerna, samt lufta elementen i alla lägenheter.

Tycker att det känns märkligt att göra det på sommaren, för man behöver väl ställa upp värmen på något sätt centralt? Det går inte genom att skruva upp elementen nu.

Hursomhelst så tycker jag att det känns larvigt att man inte kan lufta dem själv då det inte är ett stort ingrepp som man lätt kan utföra själv och spara pengar på...

Det finns betydligt viktigare saker för en brf att lägga pengarna på
Styrelsen som tar detta beslut och det är väldigt vanligt. Gå med i styrelsen och besluta att du kan göra det åt samtliga medlemmar så spara ni pengar.
 
"Kolla ventiler" innebär väl förmodligen att kontrollera att de inte kärvar och kanske att de har rätt grundinställning. Det behöver inte ställas upp någon värme för det. (Det du har i tankarna är väl snarare att praktiskt anpassa inställningen i de utrymmen där det blir för varmt eller kallt. Det kräver värme i systemet och kyla utomhus.)

Att passa på att utföra service på sommaren när det inte stör värmen i lägenheterna är ju helt rätt tänkt.

Att lufta själv är knappast någon större besparing när firman ändå ska in och kolla varje lägenhet, dessutom ska då "någon" i föreningen hjälpa de otekniska medlemmar som inte anser sig klara det själv. Vidare kanske det t.ex. behöver fyllas på vatten i systemet samt luftas på andra punkter.

Som redan sagts, visst kan ni göra det själva i föreningen om ni har kompetensen och det är lämpligt att kandidera till styrelsen om du vill ha större möjligheter att påverka.
 
Jag antar att man behöver tappa ur en del vatten och fylla på nytt? Då är det inget konstigt att man vill få ur all luft i systemet och efterfylla under tiden så att man kan lämna ifrån sig ett fungerande system.
 
H HarryDynamitAnus skrev:
jaha så då var det inte nej på allt som jag skrev alltså

Jag väntar med spänning på bättre svar
Vänta på!
 
H HarryDynamitAnus skrev:
Några gamla vattenradatorer (element) har gått sönder i brf föreningen, så nu ska de bytas.

Tydligen har de tagit in en firma som ska gå runt i varje lägenhet (utan framförhållning) & kolla ventilerna, samt lufta elementen i alla lägenheter.

Tycker att det känns märkligt att göra det på sommaren, för man behöver väl ställa upp värmen på något sätt centralt? Det går inte genom att skruva upp elementen nu.

Hursomhelst så tycker jag att det känns larvigt att man inte kan lufta dem själv då det inte är ett stort ingrepp som man lätt kan utföra själv och spara pengar på...

Det finns betydligt viktigare saker för en brf att lägga pengarna på
Att lufta systemet samtidigt som ventilerna kontrolleras kostar minimalt med extra tid/pengar.

Lufta systemet kan man göra vilken årstid som helst.

När systemet luftas så måste fyllas på med vatten, det brukar ske vid "panncentralen".

Det är inte alla som är så tekniskt kunniga och/eller "djärva" att det "kan" lufta sina radiatorer.

Det kan vara en fördel att lufta systemet i specifik ordning.

Hela värmesystemet förutom utsidan (färgen) av radiatorerna ligger på bostadsrättsföreningens ansvar.
 
  • Gilla
HarryDynamitAnus
  • Laddar…
Den gas som är löst i vattnet som fylls på tar tid på sig att släppa, speciellt nu när det inte är "eldningssäsong" och vattnet är kallt.
Det kommer att behöva luftas fler gånger framöver.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Den gas som är löst i vattnet som fylls på tar tid på sig att släppa, speciellt nu när det inte är "eldningssäsong" och vattnet är kallt.
Det kommer att behöva luftas fler gånger framöver.
Så det skulle varit bättre att göra det under hösten när elementen är på hela tiden?


och ska det dessutom luftas flera gånger framöver så lär det väl kosta för, inte faen tror jag att hanverkare är gratis och det gäller 70 lägenheter
 
Redigerat:
Ja, Tappar man ur hela eller delar av systemet och fyller på nytt vatten så får man upprepa proceduren med luftning.
Anledningen är som sagt att det frigörs gas som varit bunden i vattnet, och ju kallare det är desto längre tid tar den processen.
Så för min del tror jag på en kombination:
Låt rörfirman se över och göra första stora insatsen vid återfyllningen, men var beredd att lufta själv några extra gånger därefter.
 
Redigerat:
Beroende på hur det är kopplat så kan det fyllas på med varmt tappvarmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.