Hej alla, ska till att smälla upp ett växthus nästa vecka. Själva monteringen av huset tror jag inte ska bli något problem...men grund och golv! Det verkar ju finnas hur många varianter som helst. Isolerat - oisolerat med stenläggning, grus eller trätrall. Vi kommer att offra en bit gräsmatta som ska grävas ur de kommande dagarna. Finns det mycket att vinna på isolering under stenen, eller gör man kanske ett temporärt vintergolv av frigolit eller motsvarande? Är det överhuvudtaget bra med marksten, eller finns det bättre alternativ? Om marksten - har ni byggt växthusets sockel ovanpå stenläggningen - som Classicum rekommenderar - eller på grusbädd och lagt stenen efteråt a lá Willab?
Själv tycker jag att det verkar smartare, på något vis, att har sockeln i grus och sen lägga på stenen.
Men: jag har haft fel förr.

Många frågor blir det! Diskutera!
 
Vilket drag det är i tråden! :p

Update: Funderingarna har gått vidare.Det ser ut att bli en grundmur till frostfritt som kommer att utgöra sockel...åt växthusets aluminiumsockel.Grundmuren kommer att isoleras med cellplast.
Kommer alltså inte att fästa växthuset i de medföljande nergjutningsbitarna utan fäster det med vinkeljärn mot betongen istället.
 
Näe, nu har jag ändrat mig IGEN!


Kanske...
 
Varför inte bara låta golvet vara gräsmatta/jord?
 
  • Gilla
Sävsjöbybo
  • Laddar…
Jag grävde ur ungefär 80 cm och murade upp grunden av leca och ställde växthuset ovanpå. Därmed är det fritt att ändra inredning, golvmaterial, bäddar osv efter tycke och smak framöver. Garanterat rotfritt från omgivningen också om man väljer bäddar.
Jag sänkte dessutom golvet ungefär 30-35cm under marknivån vilket påverkade takhöjden och volymen i växthuset mycket positivt, och gjorde det lätt att göra förhöjda bäddar.

IMG_8774.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Retar man sig på nivåskillnaden i dörröppningen då?
 
Drömhus2012 skrev:
Retar man sig på nivåskillnaden i dörröppningen då?
Normalt sett inte. Det finns ett trappsteg.

Växthuset är så litet att jag inte behöver ta in en skottkärra när jag byter jord, det går bra att ställa den i dörröppningen och skotta i jorden, även om det innebär att jag behöver ta ett steg om jag gräver längst bort. Där står dessutom en vinranka, så den jorden byts ju inte.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Det lutar ganska kraftigt, så något måste göras ändå.
Men mest för att jag vill ha sten därinne. :)

Nu håller vi på att bygga sockeln iaf. Det blir alternativ två ovan.
Växthuset plus en massa tillbehör kom igår. Skojs!
 
Gammal tråd men den tar upp det jag behöver fråga om. Hoppas det är ok.
Vi har idag beställt ett växthus som dyker upp om 3 veckor så det är dags att fixa grunden. Jag kommer gräva i gräsmattan och kommer troligtvis ner till berget efter 2-5 dm. Tanken är att lägga grus i botten (för att jämna ut) och sedan antingen mura en ram eller bygga med någon typ av block. Vilket är enklast/smartast?
Hur funkar det med dränering, behövs det om jag har grus längst ner mot berget?
 
K
PNO PNO skrev:
Jag grävde ur ungefär 80 cm och murade upp grunden av leca och ställde växthuset ovanpå. Därmed är det fritt att ändra inredning, golvmaterial, bäddar osv efter tycke och smak framöver. Garanterat rotfritt från omgivningen också om man väljer bäddar.
Jag sänkte dessutom golvet ungefär 30-35cm under marknivån vilket påverkade takhöjden och volymen i växthuset mycket positivt, och gjorde det lätt att göra förhöjda bäddar.

[bild]
Vilket fint växthus! Får jag fråga hur många kvm det är?
 
K Kirran skrev:
Vilket fint växthus! Får jag fråga hur många kvm det är?
Det är ett Mural från Willab Garden. Tror det är ungefär 7m2. Det är i alla fall 15m2 ihop med förrådet bakom och förrådet är lite större än växthuset.
 
Sambon har beställt ett växthus på 9,5m2 nu också, så det blir tyvärr jag som ska bygga det. Undrar hur man slipper lättast undan med grunden. Platsen det ska stå är inte helt jämn gräsmatta så tyvärr känns det lite som man måste gräva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.