Projekt som är lätt värt att titta på, HELT NY inom branchen skulle behöva hjälp.

Vill bygga 40-40M kvadratiskt Lokal med vatten system och 3 meter i höjd i tak.

hur går man tillväga? finns de någon ?

framtidsprojekt@outlock.com som kan ge mig någon - några ideer

vad kan de kosta med arbetare.
hur lång tid kan de ta och fixa allt ( Grund + Väggar + Tak bara ) inne väggar kan man ta senare.
vill bara ha en blick på vad kostnader o allt sånt går på så man kan planera sin budget och tid.

tacksam för alla svar. Blev rekommenderad hit för dom sa de finns mkt trevligt folk och hjälpsamma själar.

JAPP jag är VILSEN haha.<3
 
1600m2?! Industrilokal eller bostad? Går ju inte svara på utan mer input. 5-100mille beroende på?!
 
Det e en arbetslokal hade ja tänkt betong väggar ? Eller vad e bäst de ska va vattentätts innerväggar senare , därför jag behöver era / din hjälp ,
 
Troligen enklast att begära offert från en byggare, tvivlar på att kunskapen fullt ut finns här. Lite skillnad på en villa och en industribyggnad.
 
Dom flesta industribyggnader byggs med färdiga sandwichpaneler så kolla med dom som bygger plåthallar.
Finns en anledning, det är billigare.
 
  • Gilla
Raul7 och 1 till
  • Laddar…
Tänk dej kvadratisk hus på 40x40 meter
Du ska kunna bo i det men bara väggar o tak

blir de hus eller industribyggnad
 
M
Ska du bo i det så finns det en hel del anpassningar och krav att ta hänsyn till. Buller, ljus, luftkvalitet, brandsäkerhet, klimatskal osv. Det är nog inte riktigt så enkelt att man ringer typ https://www.llentab.se och ber dom smälla upp en hall och sedan inreder man det som bostad.
 
  • Gilla
Raul7
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Dom flesta industribyggnader byggs med färdiga sandwichpaneler så kolla med dom som bygger plåthallar.
Finns en anledning, det är billigare.
Tänkte driva en verksamhet inuti lokalen och räcker plåtväggar till det
 
Jag kan inte hjälpa dig med kostnaden men undrar ändå, har du tänkt dig att det ska vara helt utan pelare som håller upp taket då fast det spänner 40m.. krävs nog rätt kraftiga bjälkar för att hålla ett tak med den vidden vilket då även ställer en del krav på väggarna för att hålla allt detta uppe. Om du istället faktiskt planerar för innerväggarna först går det ju att placera avlastande pelare under taket men det är ju tråkigt att ställa ut dessa först för att sedan inse att de kommer att vara i vägen eller att man inte kan göra rummen som man vill för att man måste matcha mot pelarna.

Tycker att du bör tänka igenom mer vad du ska göra och vad det får kosta innan du börjar fundera på vad du ska bygga. Om du räknar fram hur mycket det får kosta kan du ju istället fundera på hur du kan bygga för att nå denna kostnad. Men du behöver ha bra mycket mer detaljer för att någon ska kunna ge dig ett bättre svar än hur långt är ett snöre.
 
  • Gilla
Raul7
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag kan inte hjälpa dig med kostnaden men undrar ändå, har du tänkt dig att det ska vara helt utan pelare som håller upp taket då fast det spänner 40m.. krävs nog rätt kraftiga bjälkar för att hålla ett tak med den vidden vilket då även ställer en del krav på väggarna för att hålla allt detta uppe. Om du istället faktiskt planerar för innerväggarna först går det ju att placera avlastande pelare under taket men det är ju tråkigt att ställa ut dessa först för att sedan inse att de kommer att vara i vägen eller att man inte kan göra rummen som man vill för att man måste matcha mot pelarna.

Tycker att du bör tänka igenom mer vad du ska göra och vad det får kosta innan du börjar fundera på vad du ska bygga. Om du räknar fram hur mycket det får kosta kan du ju istället fundera på hur du kan bygga för att nå denna kostnad. Men du behöver ha bra mycket mer detaljer för att någon ska kunna ge dig ett bättre svar än hur långt är ett snöre.
innerväggarna e redan planerade pelarna och det är inräknade och allt jag var mer ute efter väggarna och taket o grunden , tack att du tog dej tid o skriva uppskattar de , jag har ritning allt e utritat jag behöver bara veta ungefär kostnad för 40 x 40 väggar tak grund hitta på pelare inuti som håller taket , förstår att jag inte gått ut med så mycket info , men som sagt jag e nybörjare och behöver hjälp för att bygga upp detta det är ett projekt som e värt att följa
 
T TypRätt skrev:
Jag kan inte hjälpa dig med kostnaden men undrar ändå, har du tänkt dig att det ska vara helt utan pelare som håller upp taket då fast det spänner 40m.. krävs nog rätt kraftiga bjälkar för att hålla ett tak med den vidden vilket då även ställer en del krav på väggarna för att hålla allt detta uppe. Om du istället faktiskt planerar för innerväggarna först går det ju att placera avlastande pelare under taket men det är ju tråkigt att ställa ut dessa först för att sedan inse att de kommer att vara i vägen eller att man inte kan göra rummen som man vill för att man måste matcha mot pelarna.

Tycker att du bör tänka igenom mer vad du ska göra och vad det får kosta innan du börjar fundera på vad du ska bygga. Om du räknar fram hur mycket det får kosta kan du ju istället fundera på hur du kan bygga för att nå denna kostnad. Men du behöver ha bra mycket mer detaljer för att någon ska kunna ge dig ett bättre svar än hur långt är ett snöre.
fantisera lite att pelarna finns inräknade på innerväggarna som avlastar taket, detta kommer bli så bra vet att ni som duktiga på detta kan hjälpa en gammal man haha
 
Snabb googling ger ett kvm pris på ca 2000kr för väggar och tak. Tak och väggar ca 2000kvm tillsammans ger då ett höftat pris på 4 miljoner. Utöver det behövs takstolar och stomme med mera. Räknade grovt på 3m höga väggar. För det fanns inte mycket till indikationer på önskemål om takhöjd.
 
  • Gilla
Raul7
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Snabb googling ger ett kvm pris på ca 2000kr för väggar och tak. Tak och väggar ca 2000kvm tillsammans ger då ett höftat pris på 4 miljoner. Utöver det behövs takstolar och stomme med mera. Räknade grovt på 3m höga väggar. För det fanns inte mycket till indikationer på önskemål om takhöjd.
amen cool fantastiskt nu vill man ju typ gå lite djupare in i detta om man har typ 5 mille som budget tror man ska klara sig på det
 
Det blir nog inte rimligt med den budgeten skulle jag säga. I alla fall om du tänkt ha betongplatta som grund. 1600kvm betongplatta lär kosta lika mycket till som skalet på byggnaden. Många arbetstimmar att förbereda grunden.
Har du kollat på befintliga byggnader i den storleken? Kan vara mer prisvärt att köpa något som står färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.