Har lagt till två knycklan till mitt bevattningssystem och fört in dem i Home Assistant, gick galant!

Rörigt elområde med kopplingar, kablar, verktyg och smådelar på en stökig arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ursäkta alla kablar, är work in progress, har kopplat på ett par LinkTap som är frostsprängda för att få LinkTaps funktioner med flödesmätning mm).

Men tämligen omgående slutade den högra knycklan att fungera, jag kan styra den osv, men det kommer helt enkelt inget vatten.

Är den defekt? Kan problemet vara att den är installerad horisontellt?
 
M Messier1994 skrev:
Är den defekt? Kan problemet vara att den är installerad horisontellt?
Vet inte om det gör skillnad i verkligheten, men enligt monteringsanvisningen måste själva "klumpen" monteras uppåt.
 
  • Instruktionsbilder för rätt och fel montering av en anordning, med bock- och krysssymboler för feedback.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Vet inte om det gör skillnad i verkligheten, men enligt monteringsanvisningen måste själva "klumpen" monteras uppåt.
Ska prova!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Angående frågan om knycklan är lämplig för bevattning.

Jag är inne på tredje året där vi bor i hus och som jag har automatiserad bevattning; i växthuset, i uterummet och gräsmattan+rosenbuskar. Så här har jag det exempelvis i uterummet, där jag har 15 plantor som alla bevattnas automatiskt. De som står på något har slangar till krukan och de som hänger i taket bevattnas med dropp uppifrån.
Ett växthus med bokhylla, krukväxter, träpaneler och genomskinligt tak. Trädgården syns utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns annars som vi vattnar bra 90% av tiden, men att de 10% av tiden som vi slarvar knäcker de flesta växter.

Nedan är en bild på växthuset. Kan lätt lämnas ett par veckor utan att det blir några problem. Är några timmars jobb i februari, regelbunden vattning när man drar upp dom, en omplantering som kanske tar någon timme och sedan ett par timmar när man planterar ut allt. Sedan får man hinkvis med underbara tomater, gurkor och squash under ett halvår. Regelbunden bevattning får också växter att växa väldigt mycket bättre än när man själv håller i kannan.
Växthus med öppen dörr, grönsaksväxter i krukor, stenstig, röd pall, soligt, gårdsodling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MEN, även om man använder kvalitetsprylar som Gardena (?) till bevattningen så uppstår det läckor med jämna mellanrum. Skarvar hoppar ur osv. Särskilt tidigt på säsongen, plasten ligger i solen när det är stekhett och mjuknar. Numera har jag i princip förstärkt alla skarvar med ståltråd, stripes eller slangklämmor — men det börjar läcka ändå ibland.

Den bästa bevattningsdatorn som jag hittat är LinkTaps varianter. Jättebra kvalitet, bra kundservice, allt är genomtänkt och ändamålsenligt, allt man vill ha. Finns manual för att ta in i Home Assistant. Men så klart dyrare än en Knycklan. Men den stora fördelen med dem är att man kan ställa in larm för överflödeslarm. Bevattnar man 5 liter i minuten och flödet stiger till 30 liter i minuten, så slår den av direkt. Detta har räddat mig flera gånger.

Jag har inga sådana larmfunktioner i dagsläget på mina Knycklan som bara bevattnar gräsmattan. Känns lite läskigt att lämna på över semestern då vi kommer vara borta ett par veckor. Får man larm som visar att något är konstigt kan jag stänga av på distans, men utan flödesmätare har man ju ingen aning vad som händer.

En annan fråga är hur stabila automatiseringar i Home Assistant egentligen är. Jag styr nästan all belysning i hemmet med automatiseringar. Känns som man titt som tätt ser någon lampa stå på. Än så länge har mina knycklor varit stabila — men har inte varit igång så länge. Är era automatiseringar stabil? Jag bevattnar gräsmattan 12 minuter per område på morgonen. Skulle någon inte stänga av när jag är hemma är det ju inget större problem, skulle de flesta dagar märka det efter några timmar, och gräsmattan klarar ju 12 timmar med 20l per minut över typ 40 m2. Men det är samma här, man vill nog inte att vattnet ska stå på flera dagar i sträck…

Jag skulle inte avråda någon att använda Knycklan för bevattning efter min korta erfarenhet — men skulle definitivt mana till försiktighet.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Det borde gå även utan helper? Att en gång i timmen kolla om Knycklan är på och i så fall slå på den "igen".

Ja, det blir ännu enklare.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Off topic. Är det inte konstigt att man kan få in knycklan som av och på i HA. Men inte i IKEAs egna app?
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Off topic. Är det inte konstigt att man kan få in knycklan som av och på i HA. Men inte i IKEAs egna app?
Både och tänker jag... I IKEAs app riskerar man kanske som "normal användare" mest att slå på den av misstag, och att schemalägga dess på och av känns ju rätt onödigt. Tror att de helt enkelt tyckte att det var bekvämt med Zigbee eftersom de har en massa annat som kör det.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag körde ZHA tidigare och hade inga problem med själva knycklan. Däremot kände den inte igen fjärrkontrollen. Nu har jag bytt till Z2M och allt fungerar.

Om jag inte minns fel var det en lite annorlunda procedur för att sätta knycklan i parningsläge?
Hej!

Kör också ZHA (skyconnect) men lyckas inte para knycklan. Hur gjorde du om man får fråga. Jag har försökt med 10s tryck på båda knapparna på trådade enheten. Jag har både prövat att slå på sökningen innan och efter. Tyvärr är det dock svårt för mig att hålla controllern nära knycklan, behövde du göra det. Tack för hjälpen.
 
Controllern ska vara på sin ordinarie plats. Finns ingen anledning att flytta den under parningen.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.