Picka hål på en burk surströmming och kasta in på tomten och spring
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 19 till
  • Laddar…
I
David Wallin David Wallin skrev:
Är det uppemot 30 hus som blir störda är det ju helt riskfritt att anonymt ringa polisen. Ingen kan ju veta vem som ringt.
Man kan absolut ringa polisen och tipsa, tror polisen att det faktiskt är en störning som innefattar mer än anmälaren så kan man vara anonym. Troligen blir dock dock ett sådant tips inte vidare prioriterat om man är den enda som tipsar. Annars är det en direkt anmälan som gäller och då kan man naturligtvis inte vara anonym med allt vad det nu kan innebära.
 
  • Gilla
Jörgen63 och 1 till
  • Laddar…
I
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Ring polisen när det händer så får dom säga till grannen. Det där ska ni inte behöva tolerera.
ladda ner appen Buller och mät dB nivåer. spara mätningarna för bevis.
Stor skillnad på privata fester och offentliga konserter osv. Konserter får man söka tillstånd för att få störa, och polisen håller stenkoll så att området inte påverkas mer än nödvändigt. kommmunen mäter decibellnivåer under tiden, som inte får överskridas osv utan att det blir böter. Men privata fester bör väl ske utan att störa mer än nödvändigt eller hur det nu är formulerat. Man får inte spela järnet med ett stort PA i trädgården iallafall! Ljudföroreningar. Bara att ringa in och meddela uppmätta bullernivåer till polisen.
Jag har ringt och diskuterat möjligheterna med polisen och även om det inte finns någon direkt lag som gäller villakvarter så finns det fortfarande störning av ordning. Ren tekniskt kan polisen åka ut och avgöra om det handlar om en störning(vilket de lär göra i detta fallet) och då blir det tillsägelse eller ordningsbot på plats. Har man inte särskilt tillstånd så är det 23 som gäller. Men jag tror att med dagens hårt pressade polisväsende så är chansen att de faktiskt åker ut på ett sådant tips ganska liten?

Kommunen tar inte akuta fall vad jag vet men om någon för väsen under längre tid så är det hit man vänder sig.

Min post var egentligen inte tänkt att lösa just mitt problem även om jag är tacksam för alla tips, istället är det intressant att höra hur vanligt detta är och hur folk brukar agera. Min erfarenhet säger mig att folk generellt respekterar varandra nog för att inte hamna här men uppenbarligen är det inte så alltid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I
B Bonzo2000 skrev:
Mina grannar plockade ut karaokemaskinen i trädgården förra midsommarafton och skrålade till efter midnatt. Vi får väl se hur det blir i år, men jag tänker att om det bara är en gång om året så kan de få väsnas lite om de vill. Jag önskar bara att de kunde öva lite på att sjunga under resten av året så det inte lät så förbannat illa.
Generellt är det inga problem med en fest här och där, frågan är dock hur det påverkade er? Kunde ni sova? Orkade ni köra på med vad ni planerat nästa dag? I så fall skulle jag säga att det inte är ett problem.
 
Cheesen
I Ironside skrev:
Hej,

Jag har bott i min beskära del villakvarter och lägenheter, folk festar och håller låda som folk gör, inget konstigt med det. Jag har även bott mitt inne i centrum där man haft festivaldagar med hög ljudnivå, men inget slår grannen ett par hus bort i ville kvarteret, inte ens nära. Den här grannen hyr hem fetaste PA anläggningen de kan hitta och sen kör de järnet till kl. 4 på morgonen. Visserligen sker detta bara par gånger om året och man kan tycka att det ska man kunna ta men detta är en helt annan nivå. Väggarna skakar, öron pluggarna gör ingen nytta och ungarna kan såklart inte sova.

Det är minst 25–30 hus till som lär vara påverkade och detta har pågått i många år. Ber man dem skruva ner så skrattar de bara och fortsätter som vanligt.

Detta är folk som kan tänkas ha ett visst inflytande i kvarteret och därmed inga man gärna stöter sig med, särskilt om man saknar våldskapital. Resultatet blir i stället att man agerar sann svensk, knyter näven i fickan och delar ut tändstickor till familjen nästkommande dag.

När övriga grannar lämnar lapp om att det kommer bli stökigt så blir det på ett vis komiskt med tanke på kontrasten, familjen kan ju faktiskt få en blund. Man kan bara hoppas att de inte inspireras.

Om jag haft behovet att spela musik på dessa nivåer och tider hade jag hyrt lokal som är anpassad, inte kört det i trädgården, men vi är alla olika.

Har ni råkat ut för något liknande? Väljer ni också att knyta näven i fickan?
Ringde polisen för en massa år sedan när jag råkade ut för en liknande sak. Och Polisen kom, det är en samhällsstörning precis som på samma sätt som raggare kör runt och sladdar på stan eller liknande.
 
  • Gilla
saltis99 och 6 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Tja… Jag är ju en av dom som spelar musik utomhus. Chill, House & Lounge musik till 95%. (Spellista Spotify. Användare Rezultat, lista: Ola 2022. Eller Ola 2019, etc…)
Vilken tur att man har andra grannar än dig.
 
  • Gilla
  • Haha
batlash och 54 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Generellt är det inga problem med en fest här och där, frågan är dock hur det påverkade er? Kunde ni sova? Orkade ni köra på med vad ni planerat nästa dag? I så fall skulle jag säga att det inte är ett problem.
Jag menade inte att jämföra min situation med din. Det var mest ett spontant inlägg om en situation som jag blev påmind om och med midsommar runt hörnet inser jag att det kanske snart är dags igen.

Vi ville inte gärna vara ute i trädgården på den sidan som gränsar mot dem, men med dörren stängd gick det ändå att sova. Vi har heller inga barn, så det är klart att det blir enklare att hantera då.

Jag håller dock med om att det är ett jäkla otyg att regelbundet störa grannarna och våra "karaokegrannar" hade mycket fester i trädgården även under resten av förra sommaren, vilket fick oss att nästan sluta använda den delen av trädgården. De har dock bara bott där i ca 18 månader och jag kommer inte vara så "svensk" om de fortsätter på samma vis i år. Jag har redan pratat med dem om ett par andra saker, och det verkar som om de ändå vill försöka vara tillmötesgående.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
D
1juli försvinner danstillståndet, då blir det ännu mer röj!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
@
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Tja… Jag är ju en av dom som spelar musik utomhus. Chill, House & Lounge musik till 95%. (Spellista Spotify. Användare Rezultat, lista: Ola 2022. Eller Ola 2019, etc…)

Har ett sonossystem med Bose 251 högtalare utomhus. Dvs - normslt högtalarsystem och inget PA-system. Än…

Ni som känner till systemet så lägger jag volymen på 40 av 100. Då hör vi musiken till poolen på en ok nivå. En gång om året på midsommar så höjs volymen rejält då vi har en fest med kanske 30 personer. En trevlig fest med dans, etc. Åldern på deltagarna är 50-65. Kostym ”klientel”. Artiga, trevliga, sociala, hela och rena. Ingen karate fylla.

Problemet är då specifikt två grannar. En av dom brukar videofilma oss och mäta ljudnivån, gapa och skrika - vardagar som helger och tappa det fullständigt när musiken är på. (Jo, jag har förstått att kvinnan inte mår så bra..). Men allt har sin gräns… Där har jag tröttnat och bett dom ”dra-åt-hvete” efter att hon rusat in på tomten och tappat det. Bryr mig nu inte om ett skit vad dom säger. Tråkigt men va fn….

Ett annat par bor ett par hus bort. Kommunal tjänsteman/byråkrat. Dök upp på midsommar kl 20.00 och skrek att vi skulle stänga av. 25 pers som dansade och hade kul hade väl inte samma uppfattning men… Eftersom han inte ville komma in på en öl och delta så bad jag honom gå. Polisanmäla eller göra vad han ville. Utanför tomten. Han vägrade gå och blev då ledsagad ut. Inte uppskattat. Områdets egenutnämnda Sheriff och ordningsman. Och då han är otrevlig så… skiter jag i vad han tycker och tänker.

Men det är klart - dom bedriver sina kampanjer, enligt andra. Liiite tjatigt.

Så i år åkte jag ner till polisen och frågade hur man söker tillstånd för en seriös fest. Behövdes inget tillstånd för midsommarfest. Kan spela seriöst högt på midsommar fast efter kl 23.00 bör man väl sänka och kanske lugna ner det vid 01.00. ”Party on dude” sa Polisen. Vardagar så var gränsen runt 22-00-23.00. Inte en chans att Polisen åker ut till en skötsam midsommarfest för hög volym. Dom tycks fylla sin tid ändå. Polisens budskap till mig.

Och vad gör man åt sådana levnadströtta och bittra grannar???
Vet inte hur högt du spelar men tror att få grannar uppskattar att det spelas en massa musik i trädgården....
 
  • Gilla
JockeÅgren och 20 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag menade inte att jämföra min situation med din. Det var mest ett spontant inlägg om en situation som jag blev påmind om och med midsommar runt hörnet inser jag att det kanske snart är dags igen.

Vi ville inte gärna vara ute i trädgården på den sidan som gränsar mot dem, men med dörren stängd gick det ändå att sova. Vi har heller inga barn, så det är klart att det blir enklare att hantera då.

Jag håller dock med om att det är ett jäkla otyg att regelbundet störa grannarna och våra "karaokegrannar" hade mycket fester i trädgården även under resten av förra sommaren, vilket fick oss att nästan sluta använda den delen av trädgården. De har dock bara bott där i ca 18 månader och jag kommer inte vara så "svensk" om de fortsätter på samma vis i år. Jag har redan pratat med dem om ett par andra saker, och det verkar som om de ändå vill försöka vara tillmötesgående.
Såg detta absolut inte som någon jämförelse men tycker att ditt inlägg var intressant. Finns ju extrema situationer åt alla håll.

Bra att ni kan prata. Bättre att prata till någon än om någon. Vilket ett par av våra grannar inte har fattat… Skitsamma.

Själva har vi en annan familj som är sjukt taggade på att göra sin singular en ny Zlatan och Börje Salming. Samt tre familjer med studsmattor. Kanske inte så kul alla gånger men så är det ju om man bor i ett villaområde. Det är ju inte ett Hospice man bor på.
 
  • Gilla
  • Arg
Anonymiserad 623267 och 4 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Vet inte hur högt du spelar men tror att få grannar uppskattar att det spelas en massa musik i trädgården....
lätt samtalsnivå. Någon annan kör radio ibland.

Frågan är väl om vi eller dom har valt fel ställe att bo på? Själv uppskattar jag ett levande område. Inte ett ställe att jämföra med ett hospice…
 
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken tur att man har andra grannar än dig.
Har hört den kommentaren förut.
Är alltid trevlig själv tills någon spelar tuff och vi är otrevlig. Då skiter jag i dom. Tar för mycket energi och jag har förmågan att helt stänga av dom och irritation på dom.
 
  • Gilla
  • Arg
big mike och 5 till
  • Laddar…
Har också musik på altan, har dock högtalarna riktade 'inåt' mot huset så de inte ska störa så mycket. Vanligt musik hörs inte utanför tomtgränsen, men visst kan det poppas en smula vissa kvällar på sommaren.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
I
raveper raveper skrev:
Aah.. de är med i kyrkan.

Haha ja, eller så är det en helt annat typ av församling.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Du får väl mäta ljudvolym. Kanske kolla med kommunen om de kan hjälpa. Enligt https://tillstand.stockholm/globala.../vagledning-buller-fran-musikverksamheter.pdf så behövs inte tillstånd, men samma regler. Når det 110 dB utanför tomten där ungdomar får vistas så får de ju problem. Men det är också riktigt hög volym. Om ni kan höra en bil som tutar över ljudet så är de tysta nog att få arrangera konsert för ungdomar...
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.