Har ett nybyggt hus och precis som för många andra tar värmen kål på oss.
Jag har en bra vind för installation och jag vill inte köpa en barnslig värmepump och ha fula innedelar i huset.

kan dock ventilation/alldeles för dåligt. Vad behövs för att få en kylanläggning, den ska vara fristående från värmesystemet i huset. Ska bara kunna slå på den för att få ett drägligt inomhusklimat på sommaren. Kommer ha utblås via ventiler i taket i flera rum.
Förstår någon vad jag är ute efter?
 
Du tänker fel. Ventilation är en sak. Värme och kyla är en annan sak. Olika grejer. Ska man kombinera ventilation och kyla så måste huset byggas så från början. Skaffa en luftluftvärmepump som kyler hela huset. Finns även modell med takkassett som går att bygga in i innertaket om det finns en vind ovanför.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du tänker fel. Ventilation är en sak. Värme och kyla är en annan sak. Olika grejer. Ska man kombinera ventilation och kyla så måste huset byggas så från början. Skaffa en luftluftvärmepump som kyler hela huset. Finns även modell med takkassett som går att bygga in i innertaket om det finns en vind ovanför.
Var kanske otydlig i frågan, det ska inte kombineras utan vara ett separat system. Typ en kompressor på utsidan och kylaggregat på vinden. Men vet inte vad jag ska beställa för prylar ‍♂️ finns givetvis firmor att anlita men gillar att göra saker själv
 
Du ska ha någon form av ventilationsaggregat som cirkulerar och kyler luften. Kylaggregatet/utedelen är en vanlig luftvärmepump. Har du bergvärme så tar man gärna kyla från hålet istället. Det är nog det mest diskreta och tysta lösningen.

Oavsett val är det betydligt dyrare än en vanlig luft/luft.
 
Börja i rätt ända först. Vertikala utanpåliggande fönstermarkiser.
Prova en sommar med det. Stäng ute värmen är bäst och billigast.
Året efter det så skaffar du kyla för vad behovet är.
Typ nått i denna stil
easyZIP-galleri-3.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.