Hej!
Funderar att köpa ett större hus med tillhörande ladugård och många varmgarage.
Huset byggdes runt 1900 och har förändrats i flera omgångar efter det.
Har en som vill hyra ett varmgarage och vill skriva ett kontrakt som ska gälla i 10år.
(sonen till nuvarande ägare)

Fundering 1) Kontraktet
Eftersom han och vi är momsregistrerade kommer hyran att bli +moms.
Hur ska man skriva så hyran följer med "världsläget" / inflation / elpriser mm.?
Han kommer även att få tillgång till ett litet "kök" / sängplats samt toa med dusch.
Han önskar skriva kontraktet så även om vi säljer vill han fortsätta hyra. Är det möjligt?
Är det bättre att arrendera eller hyra ut detta till honom?

Fundering 2) Energideklaration
Vi har tänkt köpa huset direkt från ägaren (utan mäklare)
En energideklaration saknas.
- Hur viktig är den?
- Vad kan en sådan tillföra?
Om den inte utförs, kan vi bli ålagd att utföra den senare?
(Det är väl boverket som kräver en energideklaration vid försäljning?)

Fundering 3) Lån på huset.
I ett inledningsskede har vi inte tänkt ta ett lån på huset.
Men kanske skulle vilja när något ska förbättras / förändras osv.
Vad krävs för att få ett lån på huset?

Fundering 4) Lantbruksfastighet. / bostad.
Idag är tomten på ca. 1,4ha efter huset blev frigjord från skogen.
Det innebär att den inte kommer att kunna registreras som lantbruksfastighet. (minst 2ha + annan skog/mark)
Vi har blivit lovade att köpa tillbaka mark / skog i anslutning till fastigheten, så den åter skulle kunna registreras som lantbruksfastighet. (Vi har traktor mm.)
Men är det värt kostnaden?
 
1. Det är svårt att garantera en hyresrättighet tvärs ägande. En sådan rätt minskar också värdet på fastigheten. Säljaren måste helt enkelt lita på att ni vill fortsätta hyra ut och att en framtida ägare också vill det. Inget avtal om det här blir vattentätt även om man kan skriva relativt stabilt.

2. Energideklarationer är trams. Bara att strunta i.

3. Låneprövning görs individuellt av banken. Omöjligt att svars generellt på.

4. Att omföra så lite som ett par ha lär Lantmäteriet stoppa då det inte bidrar till en effektiv fastighetsindelning. Ska ni köpa till mark lär det minst krävas tiotals ha för att gå igenom.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Hej!
Funderar att köpa ett större hus med tillhörande ladugård och många varmgarage.
Huset byggdes runt 1900 och har förändrats i flera omgångar efter det.
Har en som vill hyra ett varmgarage och vill skriva ett kontrakt som ska gälla i 10år.
(sonen till nuvarande ägare)

Fundering 1) Kontraktet
Eftersom han och vi är momsregistrerade kommer hyran att bli +moms.
Hur ska man skriva så hyran följer med "världsläget" / inflation / elpriser mm.?
Han kommer även att få tillgång till ett litet "kök" / sängplats samt toa med dusch.
Han önskar skriva kontraktet så även om vi säljer vill han fortsätta hyra. Är det möjligt?
Är det bättre att arrendera eller hyra ut detta till honom?

Fundering 2) Energideklaration
Vi har tänkt köpa huset direkt från ägaren (utan mäklare)
En energideklaration saknas.
- Hur viktig är den?
- Vad kan en sådan tillföra?
Om den inte utförs, kan vi bli ålagd att utföra den senare?
(Det är väl boverket som kräver en energideklaration vid försäljning?)

Fundering 3) Lån på huset.
I ett inledningsskede har vi inte tänkt ta ett lån på huset.
Men kanske skulle vilja när något ska förbättras / förändras osv.
Vad krävs för att få ett lån på huset?

Fundering 4) Lantbruksfastighet. / bostad.
Idag är tomten på ca. 1,4ha efter huset blev frigjord från skogen.
Det innebär att den inte kommer att kunna registreras som lantbruksfastighet. (minst 2ha + annan skog/mark)
Vi har blivit lovade att köpa tillbaka mark / skog i anslutning till fastigheten, så den åter skulle kunna registreras som lantbruksfastighet. (Vi har traktor mm.)
Men är det värt kostnaden?
1: Momsskyldighet vid uthyrning är frivillig. Normalt sett lägger man inte på moms på en fastighet som hyrs ut privat.
Läs på om privatuthyrning, det är lite andra regler än att ha en hyreskåk med massa lägenheter.
Det går att skriva långtidskontrakt på 10 år, men kolla upp hyresgästens besittningsskydd och vad som gäller.
Vad gäller hyran kan ni skriva i kontraktet att hyran är x kr i månaden, och räknas upp årligen med konsumentprisindex (eller annat värde).
Kolla upp honom noga först, bara! Att han inte kan ta över föräldrahemmet utan vill hyra kan tyda på att han har ekonomiska problem eller skulder hos Kronofogden.

2: Energideklarationen är ett byråkratiskt sätt att lösa det sk problemet med de svenska hushållens "höga" energiförbrukning. Men i praktiken visade det sig vara bättre att tokhöja elpriserna...
Bry er inte om det. Alla fattar att man kan skaffa värmepump och isolera huset ändå. Ta reda på den tidigare elförbrukningen kan ni göra via säljaren, be att få se en elräkning, brukar finnas årssammanställning där.

3: För att ni ska få lån krävs att ni är kreditvärdiga och klarar bankens kalkyler. Dessutom kan ni behöva ta ut mer pantbrev på fastigheten om det inte finns.

4: Om ni vill ha mer jord eller skog för att kunna driva mer verksamhet är det bra att köpa till mer. Om ni bara vill ha en lantbruksfastighet av oklara skäl finns inget direkt syfte, tycker jag. Bedriver ni näringsverksamhet kan ni göra det utan att ha en lantbruksfastighet, omvänt är det inte alla med lantbruksfastighet som bedriver näringsverksamhet på den (även om ägaren till en sådan fastighet automatiskt räknas som näringsidkare).
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Tack för Era olika tips och idéer.

1) Kontraktet
Eftersom jag endast är ute efter "varmgarage" - Både för vårt skogsbruk (underhålla traktor mm.) samt privat.
Kommer vi att försöka hyra ut 1-2st lägenheter i huset, för att helst täcka driftskostnaderna och minska förlusterna (underhåll och reparationer).
Om uthyrningen sker till privatperson, är det inte moms - tror jag. (nu är även denna hyresgäst moms registrerad)
Jättebra tips om privatuthyrning och hyreslagen som egentligen finns i kap 12 jordabalken (mycket att läsa)
Hamnade genast i nästa fundering. Det utrymme som finns i anslutning till garageplatsen han tänker hyra har spis, kylskåp, dusch, toalett och ett rum med möjlighet till övernattning. Det utrymmet tänkte vi nyttja tillsammans. Bra, även för mig, att ha tillgång till om båda lägenheterna i huset har andra hyresgäster.
Har inte tagit ställning till om det är fördelaktigare att hyra ut tre lägenheter - varav en lägenhet med garage.
dvs. vända på hyreskontraktet med lägenhet med garage. dvs. Inte garage med tillgång till "lägenhet" (utrymmet är inte många m2 - men har "allt")
Det blev tydligen skillnad om man hyr ut 2 eller tre lägenheter.

Det jag är ute efter - Om t.ex. värmepumpen går sönder, taket ska repareras eller huset målas.
(det är samma värmesystem till både garage och lägenheter)
Får man göra någon form av avdrag för verksamheten?
(ROT-avdrag är inte möjligt eftersom jag inte är skriven och bor i huset)
Det verkar inte vara problem att göra avdrag för det som rör respektive lägenhet (om spisen går sönder eller liknande) - men om utsidan på huset / ladugården ska målas tycker jag att det blir mer oklart.

2) Energideklarationen
Tycker också att det går till överdrift. Ett gammalt hus med värmepump och 3-glasfönster - hyfsad driftskostnad (om inte pumpen rasar) Men alla garage är väl inte helt energi optimerade i dörrar mm.
Det verkar vara Boverket som ställer kraven på en energideklaration och det verkar vara ett lagkrav - Lag (2006:985). Kanske är viktigare eftersom huset ska hyras ut?
Om detta måste göras innan köp, kommer köpet att fördröjas med flera månader...
Funderar om en sänkning på huspriset - t.ex. 6000kr och ev. göra denna deklaration senare. (men straffavgiften verkar kunna bli ganska hög - viten på 30.000kr)
Det vill man inte råka ut för...
Ett högre elpris medför snabbare åtgärder :)

3) Lån
Vissa lån är kopplade till energideklarationen.
Startkostnaden är också ganska hög för att ta lån - Enligt nuvarande ägare finns inga pantbrev.
Går det att kontrollera om det stämmer?

4) Lantbruksfastighet.
Stämmer - Om ägaren endast har dessa 2ha. kommer Lantmäteriet stoppa att det blir en lantbruksfastighet.
Men för att få registreras som lantbruksfastighet måste fastigheten själv innehålla mer än 2ha.
Förutom detta måste ägaren ha ytterligare fastigheter t.ex. skog (men kan då ha andra fastighetsnummer)
Det måste finnas så mycket att Lantmäteriet bedömer att verksamhet kan bedrivas på dessa ha t.ex. skog.
(och det har vi - men vill inte "inympa" någon av dessa fastigheter i denna fastighet.)
Om det skulle bli en hästgård, krävs nog minst 2ha.
(dvs. att huset innehar minst 2ha är förmodligen bra vid ev. försäljning)

Tror att det skulle vara enklare att dra moms / göra avdrag mm. om något skall göras på t.ex. ladugården eftersom hela den då tillhör verksamheten och kanske kan få sidoinkomster genom att ev. hyra ut husvagn/husbilsplatser.
(funderar t.ex. på att rensa bort alla kobås / mjölkmaskin mm. och gjuta ett slätt golv för ett enklare ha annat där)
Min känsla är att om traktorn / traktorvagnar mm. ska bara debiteras hyra - kanske vi måste bilda ett nytt bolag för att kunna intern debitera... kändes krångligt och administrativt. :cool: Kanske skulle bli enklare med en lantbruksfastighet.
 
Det låter som en näringsverksamhet med lite olika ben, därför tror jag att privatuthyrningslagen är lika bra att glömma. Att få fastigheten till att räknas som lantbruksfastighet verkar däremot inte så viktigt. Att bygga om ladugården skulle förvisso garanterat vara bygglovsfritt för en lantbruksfastighet om ändamålet var en del av lantbruket, men det känns ju inte långtidsuppställning av husvagnar som, även om sådan ofta sker i gamla ladugårdar. Men oavsett skälet till att det är näringsverksamhet kan ju underhållskostnader bli avdragsgilla i näringen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Läs på lite mer om näringsverksamhet och momsredovisningsskyldighet, TS! Det är inte köparen av en vara eller tjänst som avgör om det ska läggas på moms eller inte, det är säljaren av varan eller tjänsten. Vad köparen gör med momsen är helt och hållet hens problem (om det inte gäller omvänd skattskyldighet, men det behöver vi inte krångla till det med).

Vill du veta mer om fastigheten kan du begära utdrag ur fastighetsregistret hos www.lantmateriet.se . Du behöver veta fastighetsbeteckning, t ex Aneby Knohult 2:3. Då får du veta allt möjligt matnyttigt om fastigheten, bl a om det finns pantbrev, och om det finns några servitut, eller om fastigheten tillhör någon samfällighet (t ex för vägar).
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Glömde funderingar runt KPI (Konsument Pris Index)

Anta att vi kommit överens om en årlig hyra på 12.000kr (För enkelhetens skull)
Har inte funderat om hyran kommer att bli 12.000kr/år eller 1000kr/månad.
Kanske enklare med en gång/år i förväg? dvs. innan sista december för nästa år.
Någon som har koll på KPI?

Tycker att fastighetsägarna tydligt beskriver hur påslaget av KPI kan beräknas med hjälp av KPI
Men om inflationen är 0% - kommer även påslaget bli 0%?
Måste nog lägga till en fast hyreshöjning för att täcka dyrare omkostnader - typ +3% varje år?

__________________________________________________________________

Sant - ska försöka få en verksamhet med flera ben.
Vi har både skog och utrustning som ska "förvaras"

Biytorna är (enligt något papper) ca 800m2 vilket är betydligt mer än det som idag behövs till traktor / skoter / släpvagnar mm.
Anta att ett golv ska gjutas - Halva golvytan behövs till skogsbruksdelen - kan belasta skogsbruket.
Andra halva golvet kan jag inte göra avdrag på - men om det används till "uthyrning" borde jag kunna kvitta inkomster mot utgifter även här?
Känns lite tokigt att bara måla halva huset eller sätta hängrännor på halva huset osv. - som kan kvittas mot skogsbruket.
Att bygga en ny maskinhall som har en mer anpassad storlek - tror jag inte skogsbruket kan "försvara". Utgifterna blir för höga i förhållande till inkomsterna från skogsbruket.

När det gäller uthyrning av bostad är det normalt momsfritt (0%). Då kan inte jag lägga moms på hyran av t.ex. en lägenhet.
Momsen för t.ex. hotell verksamhet är 12% enligt https://www.simployer.se/artiklar/h...YYArNwGAndn7YX1IyyMaApjsEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Placeras solceller på ladugården, ger det inkomster till verksamheten och kan köpas utan moms. (om det hade varit en Lantbruksfastighet)
Men nu räknas ladugården som ett stort förråd - Då blir jag mer osäker vad som händer - hur det ska hanteras.
Placeras solceller på boningshuset - tillkommer moms på hela beloppet. (även om hela huset är uthyrt.)
Om jag varit skriven i huset hade jag kunnat nyttja ROT-.avdrag på arbetet - men nu går inte det.
Om jag förstått rätt.

Enligt länken ovan är det bättre om jag och min fru äger stället tillsammans.
Då kan vi ha en inkomst från hyra på 2 x 50.000kr/år utan att skatta på den inkomsten.
(då får det beloppet täcka drift av huset - om jag tänker rätt.)

Men vad händer med alla förråd och garage om dessa inte ingår i en lantbruksenhet?

Det finns en väg tvärs över tomten som inte har något servitut - men det skulle bli "ramaskri" om jag stängde vägen för alla skogsägare som nyttjar den. Det är nog bara att gilla läget och hoppas att ingen kör sönder den under våren eller att skogsägarna underhåller den på ett bra sätt...
 
A Albireo skrev:
Någon som har koll på KPI? /…/ Men om inflationen är 0% - kommer även påslaget bli 0%? Måste nog lägga till en fast hyreshöjning för att täcka dyrare omkostnader
Tanken med en indexuppräkning är just att fånga dyrare omkostnader. Om andra priser går upp går indexet upp. Går andra priser inte upp står det still. Bara om man väljer ett index som inte passar verksamheten uppstår den situation du pratar om.

För konsultavtal använder man exempelvis ofta arbetskostnadsindex, då löner inte följer KPI särskilt bra. Det finns nedbrutet för en stor mängd olika branscher och kan alltså användas väldigt specifikt.

KPI är bredare. Det finns förvisso specialvarianter även av det, men det är ett enkelt mått att använda. Dina kostnader ”borde” helt enkelt inte avvika så mycket från indexet.

Det går förstås att skriva ett avtal med uppräkning enligt KPI, dock minst 3 %, men det är tämligen oattraktivt för hyresgästen och man kan fråga sig varför dina intäkter borde öka varje år om dina kostnader inte gör det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Har jag förstått rätt?
Anta att jag och min fru äger 50% var av fastigheten, då kommer vi att kunna hyra ut för totalt 2 x 40.000kr + 20% per år - skattefritt. För dessa 100.000kr kan vi "måla / byta tak osv." men inte göra några avdrag. Kan inte heller rätt att göra avdrag för ingående moms.
Skulle då gälla främst husdelen. Dock kommer dessa insatser att betala sig vid ev. försäljning av fastigheten.

Uthyrning av förråd till företag skulle kunna bli momspliktigt genom frivillig skattskyldighet
På insatser i dessa förråd och lokaler skulle avdrag av ingående moms kunna göras.
möjligen kan även utgifter kvittas mot inkomster.

Den svåra delen (tycker jag) är den del som kommer att användas till traktor / traktor vagn / Skoter / fyrhjuling mm. Finns något sätt att kunna göra avdrag för ingående moms för den delen?
Anta att jag ska gjuta ett golv för 100.000kr - att slippa moms gör 25%.
När skog fälls, så vore det önskvärt att kunna kvitta den vinsten mot utgifter i "förråden".
Men detta kanske endast är möjligt om jag startar ett företag med skog och ett annat med byggnader, samt debitera en kostnad internt.
Hade det varit en lantbruksenhet är det självklart att en ekonomibyggnad behövs och ingen har ifrågasatt mitt behov.. :)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det går förstås att skriva ett avtal med uppräkning enligt KPI, dock minst 3 %, men det är tämligen oattraktivt för hyresgästen och man kan fråga sig varför dina intäkter borde öka varje år om dina kostnader inte gör det.
Det finns en del regler (har dålig koll på detaljerna) om indexreglerade hyreskontrakt. För komersiella lokaler gäller ex. att om kontraktet är kortare än 3 år, så är en indexklausul ogiltig. Jag skulle nog anta att indexklausuler inte är giltiga vid privatuthyrning. Det bör man kolla i förväg.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.