Har en elc i friggeboden som vi kallar A1 där inkommande servis (5G6 mm dvs TN-S) matar och den har en jfb. Mätarskåpet sitter på friggeboden, därav att den blev huvudcentral även om den är mindre. Från A1 är det draget en 5G6 till bostadens elc A1a.Den är Inkopplad parallellt på ovansidan av huvudbrytaren i A1 för att inte A1a ska brytas om man slår av huvudbrytaren i A1. Hur ska jag ansluta nollan från A1 centralen i femledaren på jfb i A1a? Ska den ses som inkommande nolla och anslutas på ovan på jfb A1a direkt eller var ska den anslutas och var ska den anslutas i matande ända dvs i A1?
 
Jag blir inte ens klok på vilken elcentral som har vilken benämning. Du skulle inte kunna ta två benämningar som inte inbjuder till lika stor sammanblandning?
 
I A1 ansluts N till inkommande N från mätarskåpet. Var i praktiken vet jag inte utan att ha sett A1, men det skulle kunna vara på JFBns ingång. Den får absolut inte tas ut efter JFBn i A1.

I A1a kan man normalt ansluta N till ingången på JFBn. Det beror på storleken på denna central, flera JFBer, utgående huvudledningar etc.
 
Lite svårtolkad fråga. Och blir det fel, så kan det bli väldigt farligt.

Det går inte att beskriva en inkoppling av en central med en enkel "koppla tråd 1 till A" eller liknande. Man måste utan undantag förstå varför det skall kopplas på ett visst sätt. Och när man är absolut säker på att man förstår, bör man fundera ett par varv över varför man har fel. och när det är utrett så kan man ev. börja att faktiskt koppla.

Förutsättningarna är nästan alltid liiite olika, så det blir faröligt om man blint föäler någon standard instruktion.

Utöver förståelsen för varför man skall göra på ett visst sätt så är det också väldigt viktigt att förstå vilka fel det kan bli och konsekvenser. Vissa fel gör att det inte fungerar, andra gör att huset brinner ned. Det är viktigt att förstå vilka möjliga fel som får den ena eller den andra konsekvensen. Så att man kan ta den där lilla extra funderarpausen, om det man gör kvalar in i risk för brand kategorin.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I A1 ansluts N till inkommande N från mätarskåpet. Var i praktiken vet jag inte utan att ha sett A1, men det skulle kunna vara på JFBns ingång. Den får absolut inte tas ut efter JFBn i A1.

I A1a kan man normalt ansluta N till ingången på JFBn. Det beror på storleken på denna central, flera JFBer, utgående huvudledningar etc.
Här hade det varit på sin plats och säga att det saknas alldeles för mycket information. Samt att det enbart skulle kunna innebära fara att försöka ge vägledning.
 
Ursäkta om jag i text inte lyckades förklara. Jag har ritat upp det schematiskt istället vilket jag hoppas gör det lättare för er att svara. Min fråga handlar alltså om var nollan från inkommande kabel till central A1a ska anslutas.
A1a är en undercentral till A1, även om den innehåller mer säkringar, men det beror på att mätarskåpet sitter i Friggeboden.
Tacksam för svar :)
 
  • Teknisk ritning på rutat papper med markerade elektriska anslutningar och komponenter, inringad frågetecken symbol som markerar ett osäkert område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra med en skiss, det underlättar, men jag hade inga problem att förstå ditt inlägg. Som jag skrev, anslut inkommande N direkt till JFBn. Det är så man oftast gör i praktiken i en liten elcentral. Om du mot förmodan har en fyrpolig huvudbrytare så hamnar den emellan på vägen till JFBn.

Handskrivna anteckningar med siffror, symboler och streck på rutat papper, röd och lila markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns alltid plats för lite kringfrågor och kommentarer som
- varför inte mata A1a direkt från mätarskåpet?

- det är två huvudcentraler du har eftersom de är oberoende av varandra. En undercentral blir det om den kopplas in som en grupp i matande elcentral. Om beteckningarna A1 och A1a därmed är rätt vet jag inte, kan inte detta.

- om det är nyinstallation av dessa elcentraler så bör man fundera på om man inte skulle göra plats för lite fördelningsplintar där faser och nolla kan anslutas. Du kan smita in en utgående huvudledning enligt skissen, men den dag du behöver en till blir det problem, eller om du behöver dubbla JFBer i A1.

- grundregeln för anslutning av en utgående ledning är att faser och nolla hämtas från "samma" ställe, före HB, efter HB eller efter en JFB.

- sedan finns som sagt praktiska frågor kring anslutning, speciellt av flera ledare under samma klämma, där de flesta sätt är bra bara det blir en tillförlitlig anslutning.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bra med en skiss, det underlättar, men jag hade inga problem att förstå ditt inlägg. Som jag skrev, anslut inkommande N direkt till JFBn. Det är så man oftast gör i praktiken i en liten elcentral. Om du mot förmodan har en fyrpolig huvudbrytare så hamnar den emellan på vägen till JFBn.
Det är så jag kopplade det, men frågan ställdes på grund utav att ett lustigt fenomen inträffade. Jag hade en 16 A kabel ansluten i uttag i friggeboden och när jag slog på huvudbrytaren i bostadens elcentral så löste jordfelsbrytaren ut i friggeboden vilket var knepigt, och när jag slog på den då löste den i bostadshus h vice versa och därför blev jag fundersam om jag hade kopplat det tokigt på något sätt trots allt I och med att det är två Jordfelsbrytare efter varandra i princip.
Vill tillägga att jag är elektriker


[bild]

Det finns alltid plats för lite kringfrågor och kommentarer som
- varför inte mata A1a direkt från mätarskåpet?
Ville ej dra två kablar därifrån.

- det är två huvudcentraler du har eftersom de är oberoende av varandra. En undercentral blir det om den kopplas in som en grupp i matande elcentral. Om beteckningarna A1 och A1a därmed är rätt vet jag inte, kan inte detta.
Korrekt, dåligt formulerat av mig.

- om det är nyinstallation av dessa elcentraler så bör man fundera på om man inte skulle göra plats för lite fördelningsplintar där faser och nolla kan anslutas. Du kan smita in en utgående huvudledning enligt skissen, men den dag du behöver en till blir det problem, eller om du behöver dubbla JFBer i A1.
Ja, absolut men kommer ej behöva fler huvudledningar.

- grundregeln för anslutning av en utgående ledning är att faser och nolla hämtas från "samma" ställe, före HB, efter HB eller efter en JFB.
Yes, samsyn där.

- sedan finns som sagt praktiska frågor kring anslutning, speciellt av flera ledare under samma klämma, där de flesta sätt är bra bara det blir en tillförlitlig anslutning.
Jag försöker hålla mig till max två under respektive klämma..
 
A
J Jaggi123 skrev:
Har en elc i friggeboden som vi kallar A1 där inkommande servis (5G6 mm dvs TN-S) matar och den har en jfb. Mätarskåpet sitter på friggeboden, därav att den blev huvudcentral även om den är mindre. Från A1 är det draget en 5G6 till bostadens elc A1a.Den är Inkopplad parallellt på ovansidan av huvudbrytaren i A1 för att inte A1a ska brytas om man slår av huvudbrytaren i A1. Hur ska jag ansluta nollan från A1 centralen i femledaren på jfb i A1a? Ska den ses som inkommande nolla och anslutas på ovan
J Jaggi123 skrev:
Ursäkta om jag i text inte lyckades förklara. Jag har ritat upp det schematiskt istället vilket jag hoppas gör det lättare för er att svara. Min fråga handlar alltså om var nollan från inkommande kabel till central A1a ska anslutas.
A1a är en undercentral till A1, även om den innehåller mer säkringar, men det beror på att mätarskåpet sitter i Friggeboden.
Tacksam för svar :)
A1a är kabeln. Man använder inte små bokstäver för att beteckna en elcentral. Den är i så fall felmärkt.
 
Med bilden förstår jag. Men när det är lätt att man filtrerar bort udda information när det finns uppenbart felaktiga frågeställningar. Och konstiga benämningar. Jag råkade omedvetet bortse från att elen kom in via friggeboden tex.
 
  • Gilla
Jaggi123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.