I
Hej,

Jag har bott i min beskärda del villakvarter och lägenheter, folk festar och håller låda som folk gör, inget konstigt med det. Jag har även bott mitt inne i centrum där man haft festivaldagar med hög ljudnivå, men inget slår grannen ett par hus bort i villakvarteret, inte ens nära. Den här grannen hyr hem fetaste PA anläggningen de kan hitta och sen kör de järnet till kl. 4 på morgonen. Visserligen sker detta bara par gånger om året och man kan tycka att det ska man kunna ta men detta är en helt annan nivå. Väggarna skakar, öron pluggarna gör ingen nytta och ungarna kan såklart inte sova.

Det är minst 25–30 hus till som lär vara påverkade och detta har pågått i många år. Ber man dem skruva ner så skrattar de bara och fortsätter som vanligt.

Detta är folk som kan tänkas ha ett visst inflytande i kvarteret och därmed inga man gärna stöter sig med, särskilt om man saknar våldskapital. Resultatet blir i stället att man agerar sann svensk, knyter näven i fickan och delar ut tändstickor till familjen nästkommande dag.

När övriga grannar lämnar lapp om att det kommer bli stökigt så blir det på ett vis komiskt med tanke på kontrasten, familjen kan ju faktiskt få en blund. Man kan bara hoppas att de inte inspireras.

Om jag haft behovet att spela musik på dessa nivåer och tider hade jag hyrt lokal som är anpassad, inte kört det i trädgården, men vi är alla olika.

Har ni råkat ut för något liknande? Väljer ni också att knyta näven i fickan?
 
  • Gilla
  • Arg
Anonymiserad 623267 och 2 till
  • Laddar…
Krokben
Jag var med om det för ett par år sedan. Vaknade klockan 3 av att rutorna skakade och sängbordet vibrerade. Snackade med närmaste granne och vi gick gemensamt dit och skällde ut dem för att dem inte visade någon hänsyn till de övriga i kvarteret. Dem blev ställda för att jag var väl rätt arg och otrevlig, och så här på efterhand så ångrar jag väl att jag var så rabiat förbannad med man blir ju galen. Hade jag gjort om det så hade jag nog agerat mer lugnt och "vuxet". Så testa det.
 
  • Gilla
Ockupanten och 4 till
  • Laddar…
Kör de på elverk? Annars kanske det finns möjlighet till lokalt strömavbrott.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dowser4711 och 19 till
  • Laddar…
Inte för att jag varit med om det. Men är inte detta samma sak som att vrida max i en lägenhet. Heter vist sanitär olägenhet och skall ske fram till kl 22:00, sedan tystare. Vad menas med INFLYTANDE på området och vad menas med att inte stöta sig med, en mera förklarande text vad det innebär måste till. Det är kommunens miljöavdelning som handhar en sådan sak.
 
  • Gilla
Je84 och 2 till
  • Laddar…
Är det uppemot 30 hus som blir störda är det ju helt riskfritt att anonymt ringa polisen. Ingen kan ju veta vem som ringt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 623267 och 24 till
  • Laddar…
Är det ruffligt folk typ knuttar eller raggare?
Ring polisen, spä på lite att du tror det pågår droger eller minderåriga då stör Polisen dom ist.
 
  • Gilla
Erik_91 och 3 till
  • Laddar…
Ring polisen när det händer så får dom säga till grannen. Det där ska ni inte behöva tolerera.
ladda ner appen Buller och mät dB nivåer. spara mätningarna för bevis.
Stor skillnad på privata fester och offentliga konserter osv. Konserter får man söka tillstånd för att få störa, och polisen håller stenkoll så att området inte påverkas mer än nödvändigt. kommmunen mäter decibellnivåer under tiden, som inte får överskridas osv utan att det blir böter. Men privata fester bör väl ske utan att störa mer än nödvändigt eller hur det nu är formulerat. Man får inte spela järnet med ett stort PA i trädgården iallafall! Ljudföroreningar. Bara att ringa in och meddela uppmätta bullernivåer till polisen.
 
  • Gilla
lutorm och 8 till
  • Laddar…
Vad spelar de för musik?
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 16 till
  • Laddar…
Mina grannar plockade ut karaokemaskinen i trädgården förra midsommarafton och skrålade till efter midnatt. Vi får väl se hur det blir i år, men jag tänker att om det bara är en gång om året så kan de få väsnas lite om de vill. Jag önskar bara att de kunde öva lite på att sjunga under resten av året så det inte lät så förbannat illa.
 
  • Haha
  • Gilla
YuGi och 26 till
  • Laddar…
wildeside
L lordi skrev:
Vad spelar de för musik?
Lordi:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
dekagon och 8 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Lordi:crysmile:
[media]
Då är det ju helt ok. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
dekagon och 10 till
  • Laddar…
Aah.. de är med i kyrkan.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
Tja… Jag är ju en av dom som spelar musik utomhus. Chill, House & Lounge musik till 95%. (Spellista Spotify. Användare Rezultat, lista: Ola 2022. Eller Ola 2019, etc…)

Har ett sonossystem med Bose 251 högtalare utomhus. Dvs - normslt högtalarsystem och inget PA-system. Än…

Ni som känner till systemet så lägger jag volymen på 40 av 100. Då hör vi musiken till poolen på en ok nivå. En gång om året på midsommar så höjs volymen rejält då vi har en fest med kanske 30 personer. En trevlig fest med dans, etc. Åldern på deltagarna är 50-65. Kostym ”klientel”. Artiga, trevliga, sociala, hela och rena. Ingen karate fylla.

Problemet är då specifikt två grannar. En av dom brukar videofilma oss och mäta ljudnivån, gapa och skrika - vardagar som helger och tappa det fullständigt när musiken är på. (Jo, jag har förstått att kvinnan inte mår så bra..). Men allt har sin gräns… Där har jag tröttnat och bett dom ”dra-åt-hvete” efter att hon rusat in på tomten och tappat det. Bryr mig nu inte om ett skit vad dom säger. Tråkigt men va fn….

Ett annat par bor ett par hus bort. Kommunal tjänsteman/byråkrat. Dök upp på midsommar kl 20.00 och skrek att vi skulle stänga av. 25 pers som dansade och hade kul hade väl inte samma uppfattning men… Eftersom han inte ville komma in på en öl och delta så bad jag honom gå. Polisanmäla eller göra vad han ville. Utanför tomten. Han vägrade gå och blev då ledsagad ut. Inte uppskattat. Områdets egenutnämnda Sheriff och ordningsman. Och då han är otrevlig så… skiter jag i vad han tycker och tänker.

Men det är klart - dom bedriver sina kampanjer, enligt andra. Liiite tjatigt.

Så i år åkte jag ner till polisen och frågade hur man söker tillstånd för en seriös fest. Behövdes inget tillstånd för midsommarfest. Kan spela seriöst högt på midsommar fast efter kl 23.00 bör man väl sänka och kanske lugna ner det vid 01.00. ”Party on dude” sa Polisen. Vardagar så var gränsen runt 22-00-23.00. Inte en chans att Polisen åker ut till en skötsam midsommarfest för hög volym. Dom tycks fylla sin tid ändå. Polisens budskap till mig.

Och vad gör man åt sådana levnadströtta och bittra grannar???
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Maltemullvad och 34 till
  • Laddar…
I
S stugan_i_skogen skrev:
Kör de på elverk? Annars kanske det finns möjlighet till lokalt strömavbrott.
Det lär de inte göra men man vill inte åka dit för skadegörelse. Offtopic : Men visst blir man lite nyfiken, hur går det till att fixa lokalt strömavbrott utan att köra fram grävmaskinen och gräva av kabeln?
 
I
J jonaserik skrev:
Inte för att jag varit med om det. Men är inte detta samma sak som att vrida max i en lägenhet. Heter vist sanitär olägenhet och skall ske fram till kl 22:00, sedan tystare. Vad menas med INFLYTANDE på området och vad menas med att inte stöta sig med, en mera förklarande text vad det innebär måste till. Det är kommunens miljöavdelning som handhar en sådan sak.
Nej, det är mycket hårdare regler i hyres- och bostadsrätt. Där har man oftast en störningsjour och det kan bli reprimander på den som håller låda även om det säkert är ovanligt. Som tur är så har de flesta iallafall en viss respekt för sina medboende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.