IdaBo
E.ON har uppdaterat sina bundna avtal vilket möjliggör bindning på 4 mån, 6 mån samt 1, 2 eller 3 år. Pris ligger på ca 1,50/kwh för samtliga bindningstider i SE3, plus minus några ören.

Hur tänker ni kring att binda?
 
Med tanke på att elpriset nu studsar upp till typ 90öre så fort det inte ligger på noll så gissar jag att det kommer att ligga kontinuerligt på minst 90öre i vinter. Så 1,5kr/kWh låter fullt rimligt.
Jag väljer dock att inte binda, samma sak med lånen.
 
B
Börspriset indikerar ju låga priser över sommaren, så kort bindningstid för 1.5kr/kWh låter bara dumt.

På lång sikt så lönar det sig inte att binda elpriset. Om du sover dåligt pga oro för elpriset, eller kanske får göra större livsstilsförändringar för att få ihop ekonomin om elen blir dyr i vinter kan man ju överväga att binda elpriset.

VIll minnas att det var lite drygt 1kr/kWh som snittpris på prognosen för el I se3 kvartal 1 2024 som rakt medel.

Jag kör timpris och är nöjd med det.
 
Nej, 4månadet är inte vettigt att binda på det priset. Men på ett år eller längre känns det som ett rimligt pris om man vill ha tryggheten. Men sannolikt blir det ju inte billigare än rörligt på månad eller timbasis.
 
IdaBo
B BSOD skrev:
Börspriset indikerar ju låga priser över sommaren, så kort bindningstid för 1.5kr/kWh låter bara dumt.

På lång sikt så lönar det sig inte att binda elpriset. Om du sover dåligt pga oro för elpriset, eller kanske får göra större livsstilsförändringar för att få ihop ekonomin om elen blir dyr i vinter kan man ju överväga att binda elpriset.

VIll minnas att det var lite drygt 1kr/kWh som snittpris på prognosen för el I se3 kvartal 1 2024 som rakt medel.

Jag kör timpris och är nöjd med det.
Jag har ingen avsikt att binda endast över sommaren, utan i så fall 1 eller 2 år. Hur kommer det sig att prognosen har ändrats så drastiskt från tidigare? I vintras var halva forumet säkra på att man aldrig skulle kunna binda under 3 kronor igen.
 
B
Mild vinter. Fortfarande höga fyllnadsgrader i gaslagren i Europa. Lng terminaler som tagits i drift och mer normaliserat världsmarknadspris på LNG gör att risken för riktigt höga elpriser kommande vinter reducerats kraftigt.

Men elmarknaden är instabil. Den svänger snabbt. Prognoserna är ofta rätt dåliga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
IdaBo IdaBo skrev:
E.ON har uppdaterat sina bundna avtal vilket möjliggör bindning på 4 mån, 6 mån samt 1, 2 eller 3 år. Pris ligger på ca 1,50/kwh för samtliga bindningstider i SE3, plus minus några ören.

Hur tänker ni kring att binda?
Fram till 2018 så band jag alltid elpriset på vanligtvis 1-2 år i april/maj och brukade få betala 40-70 öre per kilowattimme. Gjorde misstaget att välja Telinet 2018, det gör jag aldrig om.

Hittade Borlänge energi 2021 (efter att ha anlitat Skellefteå energi något år, helt ok) och deras Borlängepriset avtal. Mycket förmånligt vintern 21/22, men inte alls lika bra vintern 22/23.
Kort sagt ett viktat pris som är någonstans mitt emellan rörligt och fast. Tyvärr var det relativt dyrt i januari i år då det rörliga priset var mycket lågt.

Jag skulle eventuellt vänta någon månad till och se om Eon sänker sina bundna avtal lite till. Men det kan lika gärna bli dyrare.

Tror nästan jag ska prova rörligt elpris, kan få torr gratis ved att elda med nästa vinter…
 
När jag tittar på historiska priser hos mig i SE1 så ser jag att man kan binda på 3år för samma pris som snittpriset de senaste 12 månaderna.
Om priset per rullande 12 månader kommer att bli lägre eller högre är omöjligt att veta, men det jag vill undvika är att få ett högt elpris under vintermånaderna när min förbrukning är väldigt mycket högre än sommarhalvåret.
Så, för att få ro i själen så bider jag mitt elpris, och eftersom jag har loggningsdata från de senaste två åren när det gäller förbrukning, så vet jag i princip vad varje månad kommer att kosta med bra precision.
Mest för att slippa bry mig, och tänka på annat, och i det långa loppet så TROR jag att det inte har någon stor betydelse om jag hade haft ett avtal med månadsmedel.
Timpris är jag inte beredd att välja ännu, jag vill inte styra min vardag på det sättet, om jag inte tvingas till det.
 
  • Gilla
th3stinger och 1 till
  • Laddar…
Bor i område 4 och mitt 3 åriga bundna avtal går ut nästa månad. Verkar som morgondagens elpris blir 147 öre nu på sommaren och bundet kostar ca en 50 öring mer än det per kwh. Vad talar för att det inte ska bli dyrare till vintern och att man därmed bör binda elpriset?

Uppvärmning sker via llvp och en gammal bergvärme.

Jag är faktiskt förvånad att elpriset är så högt som 147 öre nu då jag trodde det lugnat sig, nån som vet vad det beror på?
 
T tslabot skrev:
Bor i område 4 och mitt 3 åriga bundna avtal går ut nästa månad. Verkar som morgondagens elpris blir 147 öre nu på sommaren och bundet kostar ca en 50 öring mer än det per kwh. Vad talar för att det inte ska bli dyrare till vintern och att man därmed bör binda elpriset?

Uppvärmning sker via llvp och en gammal bergvärme.

Jag är faktiskt förvånad att elpriset är så högt som 147 öre nu då jag trodde det lugnat sig, nån som vet vad det beror på?
Personligen tror jag att elpriset kommer att göra stora svängningar, precis som i vintras, både upp och ner.
Och att elpriset är högt fortfarande beror på att ingen elhandlare vill ta risker, så istället tar man höjd.
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
T tslabot skrev:
Bor i område 4 och mitt 3 åriga bundna avtal går ut nästa månad. Verkar som morgondagens elpris blir 147 öre nu på sommaren och bundet kostar ca en 50 öring mer än det per kwh. Vad talar för att det inte ska bli dyrare till vintern och att man därmed bör binda elpriset?

Uppvärmning sker via llvp och en gammal bergvärme.

Jag är faktiskt förvånad att elpriset är så högt som 147 öre nu då jag trodde det lugnat sig, nån som vet vad det beror på?
https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo
Här kan du se att snittpriset efter halva månaden är 89,47 öre jämfört med maj på 73,5öre ex moms. Kollar man dags priserna så skiljer de de ganska mycket.

Kollar man terminspriser https://elpriser24.se/prognos/

Elområde E4 (Malmö)
  • 2023 Q3: 75,9 öre/kWh.
  • 2023 Q4: 104,5 öre/kWh.
  • 2024 SE4 (Malmö): 95,0 öre/kWh.
ser ut att Q3 ligger runt dagens priser och blir 30öre dyrare i snitt. Men detta är terminer och kan ändra sig. Men är iaf en indikator ex moms.
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
B buffyin skrev:
[länk]
Här kan du se att snittpriset efter halva månaden är 89,47 öre jämfört med maj på 73,5öre ex moms. Kollar man dags priserna så skiljer de de ganska mycket.

Kollar man terminspriser [länk]

Elområde E4 (Malmö)
  • 2023 Q3: 75,9 öre/kWh.
  • 2023 Q4: 104,5 öre/kWh.
  • 2024 SE4 (Malmö): 95,0 öre/kWh.
ser ut att Q3 ligger runt dagens priser och blir 30öre dyrare i snitt. Men detta är terminer och kan ändra sig. Men är iaf en indikator ex moms.
Sidan har uppdateras igår och terminerna har stigit lite på kort sikt (terminer är förväntat pris i framtiden och kan ändras).

Elområde E4 (Malmö)
  • 2023 Q3: 88,9 öre/kWh.
  • 2023 Q4: 105,4 öre/kWh.
  • 2024 SE4 (Malmö): 97,0 öre/kWh.
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
T tslabot skrev:
Jag är faktiskt förvånad att elpriset är så högt som 147 öre nu då jag trodde det lugnat sig, nån som vet vad det beror på?
för svaga vindar i södra sverige och danmark
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.