Jag tycker att en stor glädje med att ha pool är att det är fint när den lyser på kvällarna, men jag får inte rätt på min belysning. Senast jag bytte lampa så höll den endast några veckor innan den la av igen. Jag har bytt O-ring och smörjt in den med silikon så jag misstänker att det kanske är kabelgenomföringen (inringad med rött) som inte håller tätt trots att jag spänt den maximalt.

Även skruvhålen i lampinsatsen, som är till för att fästa lampan i poolväggen är trasiga så lampan sitter inte helt tätt mot poolväggen (jag får använda spårskruv istället för original metallskruv). Detta ska dock inte påverka funktionaliteten om jag förstått saken rätt. Det enda som ska påverka lampans funktionalitet är väl att O-ringen sluter tätt mot glödlampan, kabelgenomföringen och ev. transformatorn?

Jag skulle helst vilja byta ut hela lampinsatsen, men min liner är ny och jag vill inte tömma poolen nu i början av sommaren.

En person reparerar eller demonterar en elektrisk apparat, möjligen en liten fläkt eller ett annat hushållsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är rätt så besvärligt och dyrt att hela tiden byta lampa så en tanke som slog mig nu är om det kanske finns någon extern belysning som jag kan montera vid bräddavloppet och dra el-kabeln ut genom bräddavloppet? mitt renslock ligger under trall med en lucka så jag hade enkelt kunnat dra en ny fräsch kabel relativt snyggt med en sådan lösning utan allt för mycket besvär.

Har ni några spontana tankar och tips?
 
Är det vatten innanför själva lampan. Säkerligen kabeltätninen som inte tätar, skruva muttern, fyll med lite silikon i botten mot packningen, det ska fylla runt kabeln med och dra till, ,tänk på att inte dra för hårt då kan den spricka
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
Hade en gammal 300W poollampa Par56 som gått sönder och tagit in vatten.
Pga värmen så hade plastbakstycket blivit skevt och förskruvningen till kabeln hade deformerat kabeln.
Bytte bakstycket och flyttade in kabeln en bit samt bytte till LED lampa istället.
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
Blir nästan billigare eller samma pris att åtgärda den befintliga, samt bättre resultat rent estetiskt och funktionellt.
Bakstycke 500, led lampa 1500 typ
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
T TheSwoopis skrev:
Blir nästan billigare eller samma pris att åtgärda den befintliga, samt bättre resultat rent estetiskt och funktionellt.
Bakstycke 500, led lampa 1500 typ
Det är inte bara pengarna. Det kräver ganska mycket arbete och tid att byta bakstycke. Och tråkigt när lampan lägger av vintertid. Inte så roligt att dyka ner och byta den då
 
TeroM TeroM skrev:
Något som denna?

[länk]
Yes, exakt.
 
Om det är otätt så borde jag kunna se att det bubblar luft när man sänker ner lampan under vatten? Har aldrig tänkt på att kolla detta, men ska göra nästa gång.
 
Svar nej det bubblar inte. det har att göra med temperuturväxlingarna som blir vid tänd/släckt lampa, lite övertryck vid tänd ( värme ) och lite vacum vid släkt ( kallare ) Är så lite att det inte märks nästan.
 
J jonaserik skrev:
Svar nej det bubblar inte. det har att göra med temperuturväxlingarna som blir vid tänd/släckt lampa, lite övertryck vid tänd ( värme ) och lite vacum vid släkt ( kallare ) Är så lite att det inte märks nästan.
OK, då får jag prova att lägga in lite hushållspapper med den gamla trasiga lampan och se om papperet blir blött.
 
J jonaserik skrev:
Är det vatten innanför själva lampan. Säkerligen kabeltätninen som inte tätar, skruva muttern, fyll med lite silikon i botten mot packningen, det ska fylla runt kabeln med och dra till, ,tänk på att inte dra för hårt då kan den spricka
Ska det vara silikonfett eller härdande silikon? Jag använder detta till oringen https://www.folkpool.se/produkter/p...kopplingar/silikonfett-6-gr-for-o-ringar.html
 
Nu har du läst om att smörja O-ring och det skriver dom om. Detta är för att det ska gå att få ihop kopplingar. Nu är det inte bra att smörja den som du har, den ska fastna mot underlaget och inte bli hal och halka runt/snett. Det är bygeln eller skruvarna som ska skapa ett tryck så O-ringen pressas. I kabeltätningen kan du använda vanlig silikon, nu finns ingen närbild på den, men är det en mutter som är gängad in i en fast del och är i ett stycke med lamphållaren, så är det bara vid ingången som det kan läcka. Som syns så är delarna i plast och den sorten gillar inte jag, dom kan förändras i struckturen av värme och sol. Nu är det bara att få till det bästa av det.
PS Det går att ha silkon i fast form som stelnar som extra tätning på delarna, bara att det blir problem att få bort det vid ev nästa lampbyte om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.