Hur ska jag kombinera köksfläkt och små luftflyttare/fläktar för bra inomhusluft och värmespridning?

Se bifogad skiss.

Det kommer att sitta en komfortvärmepump högt uppe på väggen i vardgasrummet. Där hamnar värmen eftersom det är endast där det är öppet upp till taknocken. Särskilt när vi eldar i braskaminen. Vermepumpen kommer att trycka ner och cirkulera luften i vardasgrum och kök. Och i dessa utrymmen är det redan ganska bra luft, äldre del av huset med kanske inte så täta väggar etc.

I hallarna och sovrummen är det mer stillastående. Syret tar slut när man sover, och även med tilluftsventiler i samtliga rum står det stilla. Det saknas sug/undertryck i huset i övrigt. Den lilla fresh-fläkten i badrummet räcker ingenstans. Vi har fått tipset att sätta in enkla fläktar/luftflyttare ovanför dörrposterna (det sitter inte dörrar mellan hallarna resp hall-vardagsrum.

Vi har även tänkt installera en riktig köksfläkt - idag sitter endast en liten som renar luften lite, men utan utblås ur huset.

Frågan är hu luftlfyttarna ska riktas samt dimensioneras. Frågan är också vilken köksfläkt som kan vara lämplig med tanke på att skapa bättre luft inte bara kring spisen utan kanske även som utsug för den totala luftkvaliteten?

Alla idéer varmt välkomna.
 
  • planskiss_071011_vent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej, det var en egen ide´´.Därför ger jag dig några huvudgegler,så att du följer "naturlagar".
1.LUFT IN---LUFT UT.
2.LUFTEN GÅR DEN "LÄTTASTE VÄGEN"3.3
3.Det behövs ej stora krafter,endast skillnad.
4.LJUD??
LUFTRIKTNINGEN MÅSTE BEAKTAS,ÖVERTRYCK KONTRA UNDERTYCK. HOPPAS ATT DETTA KAN HJÄLPA DIG ATT FUNDERA UT NÅGOT AVS k.vonhage@hotmail.com
 
Tack för "fysiklektionen". Går det att säga något konkret om hur jag kan göra just i mitt fall? Eller måste man ta hit proffs för att bedöma och mäta? Hur svårt/känsligt är det? Vad menar du med "ej stora krafter"? Räcker det med små enkla Myson-grejer ovanför dörrarna i mina röda markeringar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.