Hej. Jag har läst och kollat runt på andras väldigt ambitiösa projekt och blivit inspirerad.
Men jag har mina mål något lägre. Jag önskar egentligen bara en stabil arbetsbänk. Hittade denna beskrivning från Byggmax och med tanke på de verktyg som jag har samt nivå projekt, så känns det rimligt.
Det jag undrar är om detta är en lämplig konstruktion, ni som kan. Jag kommer att vilja banka, hyvla lite och såga på den.
https://www.byggmax.se/bygga-arbetsbank
 
Rent spontant så känns den något begränsad men det beror förstås vad du ska använda den till, det är lättare att börja i den änden: vilka projekt har du tänkt att göra framöver?
 
  • Gilla
kastberg8
  • Laddar…
Tack.
Ja, jag hade velat göra lite olika finsnickerier. Enklare arbete. Så det är mer till att limma och skruva ihop saker, men gärna möjlighet att fästa bitar att hyvla och använda stämjärn på. Lite av det man gjorde när man gick på slöjd i skolan.
 
En av de viktigaste grundläggande egenskaperna hos en arbetsbänk är hur stum den känns. Det är alltid en fördel att bänken inte rör sig när den utsätts för krafter. Det kan åstadkommas genom hög massa, stabil konstruktion och förankring (i någon kombination).
Något som står på hjul blir inte bra till att hyvla på. Det finns dock hjul där det går att sänka ner stödben eller höja hjulet.
Bänken i länken ser ut att sakna snedsträvor att ta upp/hindra diagonala rörelser. Det kan lösas genom att du även förankrar i vägg, då kommer den kännas stum. Men inte så smidigt ihop med hjul. Några tankar bra :)
 
  • Gilla
Dagwood
  • Laddar…
Hej
Bygg bänken med 45x145.
Bänkskivan bygger du av stående 145 cc 600 som du skruvlimmar liggande 45x145 i.
Sen skruvlimmar du en 22mm spånskiva ovanpå.
Stadigt som tusan, du kan skruva fast saker rakt ner i bänken vid behov.
Färgstänk och limrester hyvlar eller slipar du enkelt bort.
Du kan rita direkt på skivan om det behövs.

I garaget har jag gjort detsamma och toppar med en linoliummatta, bästa bästa, den skivan fyller 27 år nu, och still going strong efter 27 års meckande :)

Lycka till med din bänk.

/W
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Bygg bänken med 45x145.
Bänkskivan bygger du av stående 145 cc 600 som du skruvlimmar liggande 45x145 i.
Sen skruvlimmar du en 22mm spånskiva ovanpå.
Stadigt som tusan, du kan skruva fast saker rakt ner i bänken vid behov.
Färgstänk och limrester hyvlar eller slipar du enkelt bort.
Du kan rita direkt på skivan om det behövs.

I garaget har jag gjort detsamma och toppar med en linoliummatta, bästa bästa, den skivan fyller 27 år nu, och still going strong efter 27 års meckande :)

Lycka till med din bänk.

/W
Hade gärna sett bild på din bänk eller en skiss. Vad menar du med fäljande mening:
"Bänkskivan bygger du av stående 145 cc 600 som du skruvlimmar liggande 45x145 i."
Jag har svårt att visualisera vad du menar.
Tack.:)
 
Tänk dig hur trädäck brukar vara uppbyggda.
 
  • Gilla
Dagwood
  • Laddar…
Jag har skissat på en idé, men jag har liksom ingen aning hur konstruktionen är.
Jag är i stort behov av en bänk som går att demontera enkelt utan skruvar. Jag har hämtat inspiration från olika källor på nätet, därav val av plywood och mdf då jag saknar erfarenhet och verktyg för att göra mer avancerade saker. MDF och plywood om än dyrt ska ju hålla sig rakt och starkt.
Här är mina skisser och video:
 
  • 3D-modellerade objekt i grönt, orange och blått, skapade i CAD-programvara, flytande över rutnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av möbler i olika färger på rutig yta: bord, stol-delar, uppdelade, osammanfogade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av arbetsbänk med hyllor i färgad CAD-miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modellerat skrivbord med färgglada ytor på ett rutnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av grönt och orange objekt, möjligtvis en möbel, på rutnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SWe_
  • Laddar…
Gjort lite justeringar. vet inte om det är till det sämre. Tanken var att låta toppytans ram, vila på mer yta. Men detta är nog en dum konstruktion för om jag vill ha en tving på kortsidan så måste dena skruvas bort/skruvas dit varje gång. Så den blåa övre horisontella strävan borde vara längre ner som i designen ovan.
Färgerna representerar delar som sitter ihop med lim och skruv. dvs dessa demonteras inte.
 
  • 3D-modell i CAD-program, blå oblika strukturer, grid-bakgrund, perspektivvy, design, digital rendering, ingen person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en struktur som ser ut som en grind eller portal, blå ton, grå gridbakgrund, CAD-liknande designvisualisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en enkel trästruktur, möjligen en möbeldel, på ett rutnät i ett CAD-program.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av möbel eller struktur, grönt och blått, i designmjukvara med rutnätbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej igen. Kommer med en liten uppdatering. Jag har nu lyckats få upp konstruktionen. Basen är klar och jag jobbar nu på ramen och bänkskivan.
Jag vill ju ha ett guidesystem med hål á la Festtools MFT.
Det jag undrar, är det bäst att gå efter 96mm mellan centrum på hålen. Är detta en standard som andra tillverkare också använder sig av? Just 96mm kan bli svårt att få till tänker jag, att få alla hål att matcha. Jag har en sån här rulle med plast med rutmönster som jag annars hade tänkt använda. Den har ju tydlig och exakt markering av ett rutsystem på 100mm och om den placeras nogsamt så tänker jag att den skulle hjälpa mig att få det så bra som möjligt med de medel jag har.

Så det jag undrar är om detta är en dålig idé och jag skulle hellre mäta mig fram till 96mm, kanske även göra en jigg som jag sett folk på YouTube göra?

Sedan måste jag också bestämma mig för hur hålen ska ligga på skivan så här kommer lite bilder. På 3 olika planeringar för 96mm och 3 olika för 100mm.

Ytterst tacksam för era åsikter. :)
 
  • Abstrakt mönster, två delade paneler, symmetriskt layoutade röda punkter på grå bakgrund, något som liknar konst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två grå rektanglar med röda punkter på en blå-rutig bakgrund, eventuell visuell illusion eller test.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illusion med röda prickar och grå linjer på kubisk blå bakgrund. Prickarna ser ut att förskjutas, men är raka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Abstrakt mönster av regelbundna röda punkter på grå paneler framför blå kubik bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråa paneler med röda punkter, upprepade mönster, spegling, blå bakgrund, möjlig optisk illusion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två paneler med grå och röda prickar, optisk illusion, vertikala linjer, kan verka vridna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Ett alternativ när du ska göra hålen är att du gör en mall med hål 2x2, och sen när första omgången hål är frästa i bordsskivan flyttar du mallen ett halvt steg. Så att två av mallens hål linjerar med redan frästa hål (använd bänkhake/spännare i hålen).
 
  • Gilla
Dagwood
  • Laddar…
Ja, bra idé! Tack!
Vilken av de första 3 layouterna rekommenderas? Så att jag inte fäster reglarna där.
 
D Dagwood skrev:
Ja, bra idé! Tack!
Vilken av de första 3 layouterna rekommenderas? Så att jag inte fäster reglarna där.
Eller det kanske inte spelar så stor roll? Det kanske inte är nödvändigt att hålen ska vara djupare än bänkskivan?`Eller beror detta kanske på vad man använder för klamrar och "bench dogs"?
 
Det du ska sätta i hålen avgör avstånd, diameter, djup och hur de ligger i förhållande till varandra.
Spar du några tomma ytor kan du alltid borra nya hål eller skruva I bänken när du behöver det.
Vad tänker du primärt göra på bänken?
 
  • Gilla
Dagwood
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det du ska sätta i hålen avgör avstånd, diameter, djup och hur de ligger i förhållande till varandra.
Spar du några tomma ytor kan du alltid borra nya hål eller skruva I bänken när du behöver det.
Vad tänker du primärt göra på bänken?
Det är helt sant, bra kommentar.
Eftersom detta är min enda arbetsbänk så kommer jag använda den till allt möjligt. Spänna fast virke att såga i, montera, hyvla, slipa, och så. Enklare finsnickerier främst. För framtiden tänker jag att jag vill ha en sänksåg med styrskena.
Har ett skruvstäd som jag hade tänkt spänna fast temporärt när jag behöver använda det. En tving hade varit bra också som monteras permanent, men jag avvaktar lite eftersom det är en kostnadsfråga. Tänker ett från Axminister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.