Ja det tror jag, med tanke på priserna på de olika delarna… och slutsumman.

Däremot är det nog inte tomt med anslutningar (ev el/va/avlopp) med..

Utan huset uppbyggt av hantverkare på de olika delarna..

Observeea att de nämnde tillkommande avgifter oxå och egna inköp.


Sedan vet jag inte (el så missade jag) om de tagit med bygglov, ev pantbrev, lagfarter osv (adm saker..)
 
Förstår inte för när man kolla på olika nyckelhustillverlare så köper man ju huset och det kostar bara det typ 3m
 
Snigla Snigla skrev:
Ja det tror jag, med tanke på priserna på de olika delarna… och slutsumman.

Däremot är det nog inte tomt med anslutningar (ev el/va/avlopp) med..

Utan huset uppbyggt av hantverkare på de olika delarna..

Observeea att de nämnde tillkommande avgifter oxå och egna inköp.


Sedan vet jag inte (el så missade jag) om de tagit med bygglov, ev pantbrev, lagfarter osv (adm saker..)

Så om vi tar alltså Hjätevadhus hus här https://www.byggahus.se/bygga/billigaste-husen-hustillverkare

Då kostar det slltså ca 2mille för ett helt färdigt hus?
 
T Trallspik skrev:
Så om vi tar alltså Hjätevadhus hus här [länk]

Då kostar det slltså ca 2mille för ett helt färdigt hus?
Om du inte gör några speciella val, så är det där priset för "själva huset" (upprest och ihopsatt/monterat/byggt) Dvs själva stommen, deras standard kökssgrejer, badrumsgrejer, tapeter, folk, golvvärme, tak osv (grundmålning ingår, men inte mer.. så du behöver måla fasaden) .

MEN som sagt, bara huset INGEN tomt, grund eller markarbeten!

Skälet till det (att det inte ingår grund o markarbeten) är troligen att det kan skilja väldigt mycket på vilken grund man vill ha och vilken sorts markarbeten som behövs på tomten.

Köper man "fel" tomt så kan markarbetena bli dyrare än huset.. (om det är mycket sprängningar, svår terräng osv)

Så det som uppenbart tillkommer på priset är: Tomt, grund, markarbeten, slutmålning, avgifter till myndigheter anslutningar till va/avlopp el etc. (alt anlägga trekammarbrunn/infiltrationsbädd och borra för eget vatten)

Du. kan alltid välja att göra saker själv, för att komma "billigare undan".. lister, tapeter osv. Kan vara värt att kolla upp, men det kanske inte är värt det i slutänden (något man måste känna sig för själv.. vad man kan och vill göra.. samt vad avdragen är för att göra det själv..)

Något jag är lite osäker på om det faktiskt ingår eller inte, med tanke på att ex nu inte innehäll grund till huset.. är vvs arbetet/materialet i grunden för avlopp/va :thinking: det som göms i grunden så att säga.. det borde ingå.. men är inte helt självklart..
 
T Trallspik skrev:
Förstår inte för när man kolla på olika nyckelhustillverlare så köper man ju huset och det kostar bara det typ 3m
Man får lite vad man betalar för, eller vad jag ska säga. Om du köper dessa "billigare nyckelfärdiga" så har du mindre valmöjligheter (även om de blivit snäppet bättre med åren på det området). Både när det gäller planlösningar/ändringar, tapetval, köksval .. ja.. alla val helt enkelt! Finishen inne i huset (lister, tapetsering, glipor osv) är oftast lite sämre..

För vissa är det omöjligt att välja ett sådant hus, de vill liksom ha sitt "drömhus" precis som bilden de har i huvudet (en speciell design, ett visst kök, bergvärme, italiensk klinker osv).. och har svårt att kompromissa med husföretagens regler/val... och då får man välja lite dyrare hus/företag (alt bygga helt i egen regi).

Det är inte fel att välja något av dem.. allt beror lite på vad det är man söker, budget, egna kunskaper (om man vill och kan bygga själv) osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.