Det ÄR läckage på sugsidan. Jag har själv nyss installerat en Biltema , lika din.
Med spiralförstärkt slang gick det inte, bytte till typ armerad tryckluftslang 24 mm.
Nu går den perfekt.
 
  • Blå husvattenpump, röranslutningar, strömbrytare, träplattform, inomhusinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I pumphuset JA. Men hur är det med vägen till brunnen, nedförsbacke hela vägen eller berg och dalbana. När du fyllt och startar pumpen ska det bli som ett swisch i röret, blir det då luft som kommer, så tappar den vatten direkt. och inget tryck. Ett litet tips. Finns det en liten plugg ( 15 mm ) på uppsidan bredvid utgående rör. Där kan man koppla en slang (med en ventil att stänga slangen ) , som går ner i en hink eller större balja, då kommer det att suga utifrån och är det lite luft i slangen från brunnen, brukar den åka med in i systemet. Att ha en ventil på pumphuset och kunna kopla en slang på är bra, vinsterställer man så är det samma visa varje vår. Pluggen på undersidan pumphuset är för att tömma det.
 
  • Gilla
Snickartrollet
  • Laddar…
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
Det ÄR läckage på sugsidan. Jag har själv nyss installerat en Biltema , lika din.
Med spiralförstärkt slang gick det inte, bytte till typ armerad tryckluftslang 24 mm.
Nu går den perfekt.
Du menar den?

Hej!
Tömmer man ut pumphuset på vatten via tappventilen innan man pumpar? Tror jag missat en detalj!
 
Nej absolut inte. Pumphuset måste vara fyllt med vatten.
 
Okej!
Koppla loss sugslangen från brunn, ny gängtejp, gängade på den ordentligt så långt jag vågade (utan att spräcka pemslangen)
Öppnade pumphuset och tömde allt vatten, öppnade ventil, pumpa upp blåsan till 2.2 bar. Fyllde på pumphuset till bredden och startade sedan pump o kör på

Vatten kommer nu fint och det fungerar. Men pumpen jobbar upp till lite över 3bar innan den slår av, trycket sjunker långsamt till precis under 2 sedan går den igång igen och jobbar

Bifogar film på manometern (det verkar som att den ändå suger luft men jag vet ej varför?). Bör jag ringa biltema och lämna tillbaks den? Den föregående hade jag aldrig i närheten av samma problem med (den byttes i maj pga att gjutjärnet spruckit undertill under vintern)

Eller är det den gröna slangen problemet ligger i? Där ska väl bara vatten ut och det är väl inget som har med trycket att göra?
 
  • Gilla
simonnilsson
  • Laddar…
Är det biltemas 7 meters sugslang så är den skit.

Min höll några veckor. Använde den sen till att spola med och det var massor av små spray dimmor efter hela slangen. Efter någon månad kunde man vika slangen så sprack den upp på halva omkretsen.
 
P Pligg85 skrev:
Är det biltemas 7 meters sugslang så är den skit.

Min höll några veckor. Använde den sen till att spola med och det var massor av små spray dimmor efter hela slangen. Efter någon månad kunde man vika slangen så sprack den upp på halva omkretsen.
Okej tack för info! Är den relaterad till problemet? :)
 
Vildebill Vildebill skrev:
Okej tack för info! Är den relaterad till problemet? :)
Tror jag inte om den sitter på trycksidan bara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.