Hej!
Bara en heads up så ni inte missar folket bakom "Move"s nya projekt där dom gör en Move, fast med inbyggd Zwave!

Movez är en pryl som man sätter för att styra dina persienner och rullgardiner via Z-Wave. De samarbetar med Telldus för att göra appen för att styra alltihopa, och satsar på att stjödja de flesta stora hem-automationsenheterna redan vid lansering. Den kommer även med en solcell där man kan köra den helt utan batterier.
Det är 8 dagar kvar på deras kampanj där man kan få en enhet för 49$+frakt. Jag själv slog till på 4st!

Om Byggahus tillåter det så är detta min referral länk till Indiegogokampanjen:
https://igg.me/at/movez/x/13671765

För er som vill använda den vanliga länken till kampanjen så är det:
https://www.indiegogo.com/projects/movez-motorize-blinds-and-shades-gadget/

Deras förra version med bluetoothstyrning har redan börjat skeppas! Den hittar ni här:
https://www.kickstarter.com/projects/789589988/movemotorize-blinds-and-shades
 
Redigerat:
Beställde en Move via deras Indegogo-kampanj i april. Fick den nu i början av november.
Riktigt fin lite pryl, läckert att kunna styra persiennerna via en läsplattan.
Appen är i nuvarande version något begränsad i funktion, då inga automationsmöjligheter finns att tillgå.
Annars tycker jag maskinen verkar stabil och rejält byggd.
 
Hittade detta gamla inlägg.

Movez och Teptron är en sorglig historia, Teptron håller fortfarande på med någon sorts produktuveckling av Movez.
Under 6 år har man jobbat med Movez utan att komma fram till en leveransklar produkt.
Inte konstigt att de som beställt den via Indiegogo nu är rejält förbannade på utebliven lev.

Undrar om "Kingcool" har fått sina fyra Movez?

Min Move funkar bra sedan jag övergav app/och tidsstyrning och styr den externt via en fjärrströmbrytare.
 
@Kingcool har du fått de fyra Movez du beställde 2016?
 
Jag har nyligen fått två movez som jag beställde för en evighet sedan, men först efter jag skickat brev till dom med krav på återbetalning. Fick aldrig något svar på kravbrevet, men efter en vecka kom ett paket med leveransen. Provade dom aldrig utan lämnade dom direkt till återvinning (för bra för att kastas). Har inget förtroende för dom eller produkten och kände inte för att lägga mer tid på att försöka få dom att fungera.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Portug Portug skrev:
Jag har nyligen fått två movez som jag beställde för en evighet sedan, men först efter jag skickat brev till dom med krav på återbetalning. Fick aldrig något svar på kravbrevet, men efter en vecka kom ett paket med leveransen. Provade dom aldrig utan lämnade dom direkt till återvinning (för bra för att kastas). Har inget förtroende för dom eller produkten och kände inte för att lägga mer tid på att försöka få dom att fungera.
Trist att det ska behöva gå så långt att det krävs kravbrev för att de ska skicka ut beställda grejor.
Förstår inte hur de kan agera på detta sättet, all trovärdighet för företaget är ju borta och de årslånga förseningarna har nu gjort att konkurrenterna har sprungit förbi dom.

Själva hårdvaran i form av motor, växellåda och linspolar funkar bra, åtminstone på de två Move som vi har, det är mjukvaran som tydligen har varit utmaning i kombination med batteritid/strömåtgång, samt nu pandemin och lev.problem för komponenter de senaste två åren.

Nu har du ju tydligen dumpat grejorna, lite trist, det hade varit intressant att höra om funktion och stabilitet på prylarna.
 
E etompau skrev:
Trist att det ska behöva gå så långt att det krävs kravbrev för att de ska skicka ut beställda grejor.
Förstår inte hur de kan agera på detta sättet, all trovärdighet för företaget är ju borta och de årslånga förseningarna har nu gjort att konkurrenterna har sprungit förbi dom.

Själva hårdvaran i form av motor, växellåda och linspolar funkar bra, åtminstone på de två Move som vi har, det är mjukvaran som tydligen har varit utmaning i kombination med batteritid/strömåtgång, samt nu pandemin och lev.problem för komponenter de senaste två åren.

Nu har du ju tydligen dumpat grejorna, lite trist, det hade varit intressant att höra om funktion och stabilitet på prylarna.
Ja, egentligen skulle man kanske skänkt dom till någon här. Risken är att personalen på ”för bra att kasta” inte förstår vad det är och kasserar dom. Dom kom i lådor utan någon direkt info.

Var så irriterad på att dom vägrade svara på mail, så provade att skicka ett brev med hot om att ta ärendet vidare till inkasso. onekligen har dom produkter att skicka ut eftersom jag efter brevet fick leverans ganska direkt. Sedan vet jag inte om det var färdiga produkter eller för betatestning jag fått. Känns som företaget är kört i botten, tveksamt om dom någonsin levererar några produkter till alla som väntar runt om i världen.
 
Nu kom uppdatering nr. 56 från Teptron ang. deras Movez-produkt. Nu ska det tydligen även göras en Zigbee-version av motorn.
Gissa om de som har backat projektet är sura, efter över 6 år har Teptron inte kunnat producera och levererar den utlovade och förbetalda produkten.

Kanske kör Teptron med bluff-uppdateringar bara för att trötta ut sina kunder.
Pengarna är slut, men det kostar inget att göra månatliga inlägg?
 
Uppdatering 57 från Teptron med massa svammel om frågor från användare men inga konkreta uppgifter om lev.tid etc.
Svagt att hålla på detta sätt.

Enl. ett inlägg så utreds nu företaget av Indiegogo:s "Trust & Safety team".
 
D
Jag kör Motionblinds motorer och är ganska nöjd, tycker de är prisvärda, tyvärr varit svåra att få tag på i Sverige men nu har K-rauta de tillgängliga på webben.
 
Eve (nu del av ABB) och deras motorer säljs även av utbrytarna från teptron och deras firma Omniablinds.
Tycks bara säljas som färdigmonterade paket med önskat gardinmaterial/färg.

Dessa tubmotorer verkar mer komplicerade att eftermontera än Move(z):s prylar.
Vi kör Move på lamellgardiner via lina och kulkedja.
 
D
Jag har inte valt EVE-varianten, vill inte koppla direkt till HomeKit, använder deras brygga och kommer in i Home Assistant, (därifrån kan jag göra motorerna tillgängliga för HomeKit).

Motorerna är mycket lätta att montera, man bara för in den i röret, marginell skillnad mot att montera rullgardin utan motor.

https://www.hornbach.se/s/motionblinds
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag kör Eve motion. Fungerar hur bra som helst, både i Homekit, Siri, och Eve egen app. Jag använder den också i en universalapp där jag helt enkelt har ett kommando som öppnar eveappen. Antar du kan lägga in ett sådant kommando i Home Assistant.
 
D
E Ecis skrev:
Jag kör Eve motion. Fungerar hur bra som helst, både i Homekit, Siri, och Eve egen app. Jag använder den också i en universalapp där jag helt enkelt har ett kommando som öppnar eveappen. Antar du kan lägga in ett sådant kommando i Home Assistant.
Vet faktiskt inte, kollade lite snabbt och det verkar isf behöva ske via thread, men om man inte har eller planerar för att ha, HA, så är det ju en ickefråga.

Annars finns ju IKEA-gardinerna men dels tycker jag att de är lite klumpiga och den stora deal breakern är att de bara finns i fast mått och därför inte passar mina fönster.
 
D djac skrev:
Annars finns ju IKEA-gardinerna men dels tycker jag att de är lite klumpiga och den stora deal breakern är att de bara finns i fast mått och därför inte passar mina fönster.
Det var inget större problem att kapa till IKEAs gardiner även om de inte säger att det går officiellt. Har gjort det på fyra stycken själv.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.