Jag ska anlita hantverkare för att bygga nytt badrum (ca 5kvm). Huset har vattenburen värme i radiatorer (pelletspanna).

Ska jag välja vattenburen eller el-golvvärma i badrummet? Hur stor är prisskillnaden?

Andra för- resp nackdelar??
 
Vattenburen ger ju fördelen att du kan utnyttja pelletsanläggningen. Dock är själva installationen dyrare (golvvärmen måste också shuntas ner till längre temperatur) och bygger lite mer på golvhöjden. Det finns (normalt) heller ingen värme sommartid när pannan står stilla.

Eldriven kommer ju att kräva el för själva effekten. Installationen är dock billigare, bygger mindre på golvhöjden och ger möjlighet till värme året runt.

Sammantaget är det väldigt svårt att hämta igen den ökade investeringskostnaden för vattenburen golvvärme i ett litet badrum. Bygghöjden av avsaknaden av värme sommartid talar också emot.

Varför inte göra som vi gjorde, eldriven komfortvärme under klinkern och en vattenburen handdukstork för rumsuppvärmningen?
 
Fördelen med vattenburet är ju att energikostnaden är lägre. Dvs under förutsättninga att man har en billig energikälla.

Nackdelen är att det kostar betydligt mer att installera än elslingor, det blir inget varmt golv på sommaren när värmen är avstängd. Det kan rent kosntruktionsmässigt vara svårt (=dyrt) att installera i befintligt bjälklag.

En fördel till kan man tänka sig med vattenburet, vattenslingan håller troligen längre än vad elslingan gör, visserligen finns det andra delar av ett golvärmesystem som kan gå sönder, men risken att behöva hugga upp golvet är troligen större med elslingor än med vattenburet. Fast nu pratar vi långsiktigt. Elslingor blir troligen utslitna efter typ 15 år. Dvs då kanske sannolikheten för fel börjar öka. Det betyder inte att de nödvändigtvis inte skulle hålla längre.

Elgolvvärme för den ytan kostar troligen 1500-3000 kr i material, sedan tillkommer elektriker kostnaden. Motsvarande material pris för vattenburet (om ni inte redan har golvvärme i huset) skulle jag tro hamnar på 8-10 000 i material, och troligen betydligt fler rörmockartimmar än elektriker timmar för installation.

Vad gäller energikostnaden så är det väl enklast att bedömma hur stor del av husets yttervägg och tak som badrummet står för, det borde vara rummets andel av uppvärmningskostnaden för huset.
 
Jag föredrar att hålla all värme i ett vattenburet system. Renoverade nyligen mitt badrum på ca 5,5m^2 och köpte Wirsbos golvvärmessystem med en Push12 shunt/cirkulationspump och deras 12mm PEX-slang. Materielen kostade ~4300 för Push12:an, 50m PEX, golvvärmehållare (distansbitar i plast för ingjutning) och klämringskoppling till PEX<->Push12, allt inköpt på Rinkaby rör. Utöver det kanske du vill ha två kulventiler och någon meter kopparrör för att koppla på dig på det befintliga systemet. Mao kan du komma en bit under 8-10kkr och det är ju kul ;)
 
Jag ångrar mig fortfarande att jag inte gjöt in slang i mitt golv när jag ändå gjöt nytt. Även om jag inte har något vattenburet idag så vet man ju inte och några meter slang hade inte varit dyrt för framtiden. Nu gjöt ju jag helt nytt golv och hade ingen höjd att ta hänsyn till.
 
phl skrev:
Jag föredrar att hålla all värme i ett vattenburet system. Renoverade nyligen mitt badrum på ca 5,5m^2 och köpte Wirsbos golvvärmessystem med en Push12 shunt/cirkulationspump och deras 12mm PEX-slang. Materielen kostade ~4300 för Push12:an, 50m PEX, golvvärmehållare (distansbitar i plast för ingjutning) och klämringskoppling till PEX<->Push12, allt inköpt på Rinkaby rör. Utöver det kanske du vill ha två kulventiler och någon meter kopparrör för att koppla på dig på det befintliga systemet. Mao kan du komma en bit under 8-10kkr och det är ju kul ;)
Hur gör du på sommaren? Kör du helt utan värme då?
 
Jag funderar på om man kan sätta en extra shunt vid pannan så att man bara kör en slinga till badrummet (+varmvatten förstås) på sommaren. Men samtidigt känns det betydligt enklare med el. Det är inte lätt det här...
 
Dublin skrev:
Jag funderar på om man kan sätta en extra shunt vid pannan så att man bara kör en slinga till badrummet (+varmvatten förstås) på sommaren. Men samtidigt känns det betydligt enklare med el. Det är inte lätt det här...
Det går självfallet. Men ökar väl på investeringskostnaden en hel del.

Vi värmer också vattenburet med pelletspanna. Men i fallen golvvärme (komfortvärme) i badrummen så ansåg jag inte vår behövda investering försvarbar. Ska man dessutom se det helt krasst driftsekonomiskt, så är ju pellets idag inte heller så fantastiskt fördelaktigt med hänsyn till prisbilden på pellets resp. el.
 
Det finns ju möjligheter att koppla en eltermostat till ett vattenburet system för att kunna köra på el när inte varmvattnet är igång. Kostar en del mer, men då har man ju båda alternativen tillgängliga.

Jag såg också på villamässan för någon månad sedan, ett vattenburet system som var monterat på nät och bara att rulla ut och koppla till vattenelementet eller vad man nu vill. Det byggde inte alls mycket och verkade enkelt. Tyvvärr kommer jag inte alls ihåg märket.
 
Dublin skrev:
Hur gör du på sommaren? Kör du helt utan värme då?
Struntar helt enkelt i golvvärmen då, det är ju inte direkt så att det är omöjligt att gå på ett icke-uppvärmt klinkersgolv mitt på sommaren. Vill man kan man ju exempelvis köpa en ElPush12 shunt/cirkulationspump med elpatron. Kostar då ytterligare 1k5 men ger dig eltillskott på den vattenburna värmen.
 
Skönt att ha någonting att svalka fötterna på när det är varmt på sommaren, iaf i vårt varma hus.
 
GoForIt skrev:
Vattenburen ger ju fördelen att du kan utnyttja pelletsanläggningen. Dock är själva installationen dyrare (golvvärmen måste också shuntas ner till längre temperatur) och bygger lite mer på golvhöjden. Det finns (normalt) heller ingen värme sommartid när pannan står stilla.

Eldriven kommer ju att kräva el för själva effekten. Installationen är dock billigare, bygger mindre på golvhöjden och ger möjlighet till värme året runt.

Sammantaget är det väldigt svårt att hämta igen den ökade investeringskostnaden för vattenburen golvvärme i ett litet badrum. Bygghöjden av avsaknaden av värme sommartid talar också emot.

Varför inte göra som vi gjorde, eldriven komfortvärme under klinkern och en vattenburen handdukstork för rumsuppvärmningen?
Haft lite svårt att hitta svaret så jag väcker den här något gamla tråden. Skulle vilja höra om någon har erfarenhet av att elgolvärmen fungerar dåligt när rummet värms upp med radiator/handdukstork? Eller går det enbart att styra golvvärmen med golvtermostat så att den håller bestämd temperatur oavsett om det är tropisk hetta några cm från golvet?
 
Kan tipsa om Thermotechs vattenburna golvvärme. Dom har ett system där slingorna är 8mm och för sommardriften kompletterar man med en mini-elpanna.
 
Hej,

Har ingjuten golvvärme men funderar på att lägga elslinga ovanpå för komfortens skull under de perioder när inte vanliga värmen behövs. Idag är det så låg extrakostnad för materialet...
 
Jag har också funderat på möjligheten att lägga både el-slinga och slang.
Är det någon som gjort det här?
Hur har ni gjort i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.