lärling? snarare PRAO.
 
Elnissen skrev:
Kopplingen har inte gjorts av en elektriker utan förmodligen en lärling på företaget. Felet är att den ansvariga elektrikern måste kontrollera hela jobbet och det har defenetivt inte blivit gjort här. Helt ok att använda vilken färg som helst till tändtråd utom grön/gul som bara får användas som PE. Vanligt att dra FK och avsluta med en fjäril (lamputtag) fast med överdragsslang.
Nja. Beroende på materialval och installation kan du inte riktigt använda vilken färg som helst. Blå FK kan inte vara tändtråd.
 
en anmälan till elsäkerhetsverket, alternativt att elleverantören kommer och tittar och sedan begär en besiktning av elsäkerhetsverket eller annan kontrollant.
 
Elnissen>Att en lärling ligger bakom detta borde vara den troligaste förklaringen men jag är tyvärr inte helt säker på det. Å andra sidan, vem tusan kollar en sån självklar sak? Jag såg det inte ens förrän jag var tvungen att kolla så jag inte kom emot taket. Om det skulle vara en lärling så har denne visat sig totalt olämplig för att göra någoting som har med el att göra, förutom att möjligen byta glödlampor och batterier på ficklampor med högsta systemspänning på 1,5 V *S*

Mikael_L>*ASG*

sa3afc>Men klämman för att hålla kabeln då? Sätter ni slang runt FK'n eller anses FK'n tåla det?

pellefant>Håller med. Inte så kul bara för mig att börja anmäla andra företag *suck*

/Kent
 
Är ju inte alls ovanligt med FK som kommer ut ur ett rörutsläpp i taket i gamla hus. Dock så har man oftast i de tillfällen jag råkat ut för det trätt på ett kabelskal eller lindat med vit-eltejp runt. Och naturligtvis har man en honkontakt på FK:n...

Vet ej om detta är OK eller inte men alternativet vore väl att sätta ett UFO (utanpåliggande lamputtag)....
 
pellefant skrev:
en anmälan till elsäkerhetsverket, alternativt att elleverantören kommer och tittar och sedan begär en besiktning av elsäkerhetsverket eller annan kontrollant.
En anmälan till elsäkerhetsverket är fullständigt meningslös, jag har hållit på i tio år med att skicka brev och ringa om horribla dragningar men det brukar inte hända ett smack. Svaret brukar vara "Man kanske ska mäta läckströmmen" o dyl.

Prototypen
 
Visst kan man diskutera färgen, tejp, rörsläpp, men det mest huvudlösa och mest otäcka är väl ändå att man satt en hankontakt som kan vara spänningsförande? Gör man detta så kan man väl förutse att resten kan vara hur illa som helst. Det ser ut att sitta en jordfelsbrytare men är den rätt kopplad, jag skulle ifrågasätta hela installationen.
 
snickarboden skrev:
Elnissen>Att en lärling ligger bakom detta borde vara den troligaste förklaringen men jag är tyvärr inte helt säker på det. Å andra sidan, vem tusan kollar en sån självklar sak? Jag såg det inte ens förrän jag var tvungen att kolla så jag inte kom emot taket. Om det skulle vara en lärling så har denne visat sig totalt olämplig för att göra någoting som har med el att göra, förutom att möjligen byta glödlampor och batterier på ficklampor med högsta systemspänning på 1,5 V *S*

Mikael_L>*ASG*

sa3afc>Men klämman för att hålla kabeln då? Sätter ni slang runt FK'n eller anses FK'n tåla det?

/Kent
Ja, det är ju inte jag som bestämmer hur det ska göras, men vi sätter fk´n direkt i kontakten.

Ett litet extra tillägg om den gamla installationen är att dom gamla kablarna har ett ytterskikt av någon sorts tjärpapp. Det luktar tjära av fingrarna efter man jobbat ett tag iaf... Sen så ligger det inte separata trådar i rören, utan dom är sammanbundna som en hel kabel. Finns både som 2-ledare och några få 3-ledare till det lilla som är jordat. Nu blir det nya trådar + några extra för tvättmaskin och diskmaskin som inte fanns tidigare. Centralen blir ny och nya 4mm2 stigare dras från källaren. Tidigare var det endast 2-fas 20A men nu blir det 3-fas 16A
 
Den där lampproppen var ju bara för mycket...
 
Jag tycker inte att det här är roligt. Nån kan få stopp på pumpen av såna kopplingar.
 
Skulle vilja kalla det mordförsök med det montaget av lamp-propp, för dj-vligt att se att nån har mage att ta betalt för sånt arbete, det är inte ens försvarbart om en okunnig hempulare gör nått sånt!
 
Anar att en del börjar förstå varför jag fotade det?
Kan säga med att jag funderade rätt mycket innan jag la upp bilderna här för att det kan få företaget som jag jobbar för (som snickare) i en rätt dålig dager om man börjar tjalla på andra men detta var lite över gränsen för att jag skulle tolerera det.
Som sverre säger så är det rätt nära vållande till annans död om något händer och risken kan nog vara rätt stor här trots jfb.

Är inte så kul kan jag säga att ringa sina kunder och säga att andra som han anlitat inte är det minsta kompetenta *suck* Man känner sig rätt dum milt sagt men det kan jag ta om de bara fixar till dårskapen för som någon sa så var detta bara för mycket!

/Kent
 
Själv sätter jag alltid utanpåliggande lamputtag om dosa saknas. Eljo har en variant som skruvas direkt mot tak.

Elfirman som gjort detta borde få en chans att rätta till felen. Tar dom inte den - ska dom hängas ut.
 
Mikael_L
AndersS skrev:
...<klipp>..., jag skulle ifrågasätta hela installationen.
Jag med.

snickarboden, jag tycker inte det är din sak att konfrontera elfirman, det är ju kundens. Vilket kunden verkligen borde göra.
Men ditt problem är kanske ändå ungefär detsamma, att säga till kunden är ju också som att "skvallra" ...

Men vänd på det hela, tänk att du tillfälligt tagit in en extra kille som gjorde något skitdumt fel i "ditt namn", skulle du inte på något sätt ändå vara glad om någon reagerade så du fick en möjlighet att göra om och rätt ... bara en tanke ...
 
har man tagit in en extra kille så bör man väl kolla lite extra vad han klarar av till att börja med, till skillnad från dom fast anställda som man förhoppningsvis vet kompetensen på.
snickarboden- om det är spänning på lamppropparna så kan ju du (och andra yrkesgrupper som inte förstår sej på el) bli utsatt för strömgenomgång. berätta för fastighetsägaren att det är han som anläggningsägare i första hand är ansvarig så kanske han har förståelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.