Hej Vi ska bygga en ca 1 m hög mur mot gatan och undrar lite över dränering.
Ska bygga enligt konstens alla regler även med guten sula.
Men hur funkar dränering? Vatten lär ju sjunka genom jorden längs hela muren och har man ett rör så kommer ju bara vattnet vid högsta punkten vid röret att ledas bort. Jag har nog gjort en riktig tankevurpa här med förståelsen på ur vatten skall ledas bort längs hela 20 m mur med ett dräneringsrör.

Tacksam för förklaring hur det fungerar.
 
M mickelingon skrev:
Hej Vi ska bygga en ca 1 m hög mur mot gatan och undrar lite över dränering.
Ska bygga enligt konstens alla regler även med guten sula.
Men hur funkar dränering? Vatten lär ju sjunka genom jorden längs hela muren och har man ett rör så kommer ju bara vattnet vid högsta punkten vid röret att ledas bort. Jag har nog gjort en riktig tankevurpa här med förståelsen på ur vatten skall ledas bort längs hela 20 m mur med ett dräneringsrör.

Tacksam för förklaring hur det fungerar.
Är inte riktigt med på vad du menar.Om du lägger grus och dräneringsslangen så räcker fallet på 1cm/m=20cm.Gräv ur och sedan lägger du grus i botten så du kan justera fallet och ett tips är att du skaffar ett vattenpass typ 1 m från biltema och sedan tejpar du på 1cm träbit i ena änden sedan 2cm bit i andra då blir det lätt att se fallet.Lägg i fiberduk sedan dräneringsslangen och justera fallet och sedan ovanpå sedan täcker du med grus.Inga konstigheter.
 
Redigerat:
Tack för tipset, min fråga var nog mer att håler på ena sidan av den 20m långa dräneringsslangen kan väl inte frakta bort vatten som kommer på mitten av muren. då den bara har ett hål i ena endan.
 
Vad har du utanför muren ? . Är det asfalt eller vad.
 
M mickelingon skrev:
Tack för tipset, min fråga var nog mer att håler på ena sidan av den 20m långa dräneringsslangen kan väl inte frakta bort vatten som kommer på mitten av muren. då den bara har ett hål i ena endan.
Nej dräneringslangen har hål i bägge ändarna och det är ju det som det är till för.
 
Ett dräneringsrör har ju en hel massa små hål utefter hela längden, förutom de i varje ände. Röret tar upp vatten efter hela sträckan. Eller missförstår jag frågan?
 
K
M mickelingon skrev:
Tack för tipset, min fråga var nog mer att håler på ena sidan av den 20m långa dräneringsslangen kan väl inte frakta bort vatten som kommer på mitten av muren. då den bara har ett hål i ena endan.
Titta på bilderna här, så kommer du se att ett dräningsrör har små hål längs med hela röret som då tar upp vatten. Fallet på röret gör sedan att vattnet rör sig till rörets lägsta ände och där släpps ut genom rörets stora hål.
https://www.google.com/search?rlz=1...DHQExDDwQ0pQJegQICBAB&biw=2560&bih=1297&dpr=1
 
Stort tack. Det var just det jag var osäker på och kanske förstod, men såg det inte på någon bra bild.
Det gör allt så mycket klarare!

Stort tack för all er tid
 
J jonaserik skrev:
Vad har du utanför muren ? . Är det asfalt eller vad.
Asfalt
 
Under asfalten finn sett par lager med kross som bärighet och detta dränerar bra, kanske 10 rör 30 mm som går under muren från insidan och ut, ( lite grävt under kanten på asfalten ) under asfalten. Troligen så kan det inte komma några tyngre fordon så nära muren att det skulle trycka ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.