Hejsan!

Vi funderar på att riva innerväggen mellan 2 av våra sovrum på nedervåningen! Men hur vet man om en vägg är bärande? Älvsbyhus byggt 1981. :)

Husritning från 1981 med markerad vägg som övervägs att rivas mellan två sovrum i ett Älvsbyhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det att tyda från denna ritning?
Det jag får fram så är väggen jag vill ta bort, smalare än de väggar som går längs med huset i mitten? Eller är det någon annan ritning jag måste ha? :thinking:
 
BirgitS
De som kan sånt brukar ofta vilja se en sektionsritning. Men normalt brukar inte väggar på det hållet vara bärande utan det är väggar som går under eller längs med taknocken som brukar vara bärande (det är väl den väggen som är tjockare hos dig?).
 
BirgitS BirgitS skrev:
De som kan sånt brukar ofta vilja se en sektionsritning. Men normalt brukar inte väggar på det hållet vara bärande utan det är väggar som går under eller längs med taknocken som brukar vara bärande (det är väl den väggen som är tjockare hos dig?).
Ska kolla om jag har några mer ritningar!
Ja precis! de väggar som gul pil pekar på är dom som går längs med taknocken, grön pil är väggen jag vill riva Ritning över husplan med gula pilar som visar väggar längs taknocken och grön pil på vägg att riva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en VVS-ritning som inte är helt idealisk för den här typen av bedömningar. Men jag tror heller inte att den aktuella väggen är bärande. Då utgår jag fråm din beskrivning av hur takstolarna är arrangerade. Använd aldrig väggens utförande som utgångspunkt. Det kan bli fel, särskilt i ett typhus.
 
J justusandersson skrev:
Det är en VVS-ritning som inte är helt idealisk för den här typen av bedömningar. Men jag tror heller inte att den aktuella väggen är bärande. Då utgår jag fråm din beskrivning av hur takstolarna är arrangerade. Använd aldrig väggens utförande som utgångspunkt. Det kan bli fel, särskilt i ett typhus.
Okej! Inte många ritningar I huspärmen som förra ägaren lämnade efter sig men jag hittade några till, om det hjälper vet jag inte? 
 rummet ovanför är bara en liten klädkammare, skruvade bort inspektion luckan där och kolla hur det såg ut.. Slänger med en bild därifrån också om det är till någon hjälp :thinking::)
Byggritning av ett husavsnitt med måttangivelser och en takvinkel på 38 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husets planlösning med markerade sovrum, vardagsrum, kök och andra utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av en liten klädkammare under tak med exponerade takbjälkar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var bättre ritningar. Bl.a. är trappan till övervåningen rätt ritat. Det är ingen tvekan om att väggen som du vill ta bort saknar bärande funktion.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det var bättre ritningar. Bl.a. är trappan till övervåningen rätt ritat. Det är ingen tvekan om att väggen som du vill ta bort saknar bärande funktion.
Åh :D tack så mycket för snabba svar ☺️
 
Vilken lyx med spånplatta över isoleringen under takfoten, hos mig har de fyllt upp med cutterspån till över takstolshöjden och satt nån planka så det inte rinner ut över kanterna. Har du månne Frånluftsfläkt på taket? Jag skulle behöva veta hur det är draget F-lufts rören nämligen. Ska ge mig på och konvertera till FTX. Ganska trött på 30 grader inomhus ena halvåret och 17 grader andra halvåret.
 
BirgitS
frisken frisken skrev:
Vilken lyx med spånplatta över isoleringen under takfoten, hos mig har de fyllt upp med cutterspån till över takstolshöjden och satt nån planka så det inte rinner ut över kanterna. Har du månne Frånluftsfläkt på taket? Jag skulle behöva veta hur det är draget F-lufts rören nämligen. Ska ge mig på och konvertera till FTX. Ganska trött på 30 grader inomhus ena halvåret och 17 grader andra halvåret.
Nu skrev du nog i fel tråd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu skrev du nog i fel tråd.
Nejdå @BirgitS trådskaparen har ett identiskt Älvsbyhus jag försökt fått tag i en ritning till ett bra tag nu...
 
BirgitS
frisken frisken skrev:
Nejdå @BirgitS trådskaparen har ett identiskt Älvsbyhus jag försökt fått tag i en ritning till ett bra tag nu...
Förlåt, jag bara inte förstod hur du kunde veta något om takfotens konstruktion etc. som du skrev om.

TS har inte varit inloggad sen i höstas så kan ju se om citat och tagg kommer fram.
A ante.official skrev:
Åh :D tack så mycket för snabba svar ☺️
@ante.official
 
  • Gilla
frisken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.