Vi ska förhoppningsvis snart köpa hus och försöker lära mig vad som är möjligt att göra i efterhand i form av utbyggnad. Kan man på denna typ av hus bygga ut längs hela framsidan och på så vis öka storleken på existerande rum? Detta skulle alltså innebära att ta borta hela framväggen som självfallet är bärande. Går detta att göra utan att behöva byta takstolar etc? Vi leker med idén att bygga ut ett par meter för att få större kök och vardagsrum och eventuellt en egen extra fyrkant för hallen så att man kan öppna upp mellan kök och vardagsrum.

Förstår att det finns andra faktorer som också kan påverka för att bygga ut och skulle det bli aktuellt så kommer vi ta hjälp av folk som kan. Men mest nyfiken om det ens är möjligt från en ren konstruktions punkt i denna typ av hus. Tacksam för svar

Tvåvåningshus med tegelfasad, svart tak, uteplats, grönska, i lugnt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit ritning: entréplan med hall, kök, allrum, sovrum, badrum, eldstad. Måttangivelser runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Generellt är det inga konstigheter att öppna upp i ytterväggar eller andra bärande system. Man sätter in en avväxlingsbalk som tar lasterna från takstolarna vidsre till stolpar som balken vilar på och vidare till grunden. Givetvis måste grunden kontrolleras för de ökade lokala påkänningarna.

Sektionsritningar, takstolsritning och ev. teknisk beskrivning behövs för att göra en helhetsbedömning.
 
  • Gilla
Yowsa
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Generellt är det inga konstigheter att öppna upp i ytterväggar eller andra bärande system. Man sätter in en avväxlingsbalk som tar lasterna från takstolarna vidsre till stolpar som balken vilar på och vidare till grunden. Givetvis måste grunden kontrolleras för de ökade lokala påkänningarna.

Sektionsritningar, takstolsritning och ev. teknisk beskrivning behövs för att göra en helhetsbedömning.

Tack för svar! Vi har nu skrivit alla papper så nu börjar planerandet på riktigt. Det finns dock inga tekniska ritningar tillgängliga på huset tyvärr, nuvarande ägare har själv begärt ut vad kommunen hade men det var tydligen inte särskilt detaljerat. Hur går man bäst tillväga utan dem? Vilken typ av sakkunnig bör man ta in för att få svar på dessa frågorna egentligen? Kan man göra någon typ av undersökning för att ta fram detta i efterhand? Kommer att behöva ta hjälp och få bekräftelse kring vilka väggar som är bärande inomhus också, så behöver definitivt lära mig mer om konstruktionen av vårt nya hus av någon som kan mer än jag.
 
Y Yowsa skrev:
Tack för svar! Vi har nu skrivit alla papper så nu börjar planerandet på riktigt. Det finns dock inga tekniska ritningar tillgängliga på huset tyvärr, nuvarande ägare har själv begärt ut vad kommunen hade men det var tydligen inte särskilt detaljerat. Hur går man bäst tillväga utan dem? Vilken typ av sakkunnig bör man ta in för att få svar på dessa frågorna egentligen? Kan man göra någon typ av undersökning för att ta fram detta i efterhand? Kommer att behöva ta hjälp och få bekräftelse kring vilka väggar som är bärande inomhus också, så behöver definitivt lära mig mer om konstruktionen av vårt nya hus av någon som kan mer än jag.
Det är en byggnadskonstruktör du söker, då får du hjälp med att reda ut vad som är bärande, vad du kan ta bort och hur du ska avväxla.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Det är en byggnadskonstruktör du söker, då får du hjälp med att reda ut vad som är bärande, vad du kan ta bort och hur du ska avväxla.
tack för detta, väldigt hjälpsamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.