S Staffan-N skrev:
Många fina material i bilden förresten! Är det teakfönster? Gammalt Höganäsklinker?

Mitt tips är att gå varsamt fram med räddandet. Om det inte går att få det att "se nytt ut" utan destruktiva processer, försök acceptera att tidens tand gjort sina avtryck och låt det vara. Framtiden kommer att tacka dig :)
Tack. Jo det stämmer med både Teak och Höganäs. Vi uppskattar det väldigt mycket och skall vara väldigt försiktiga.

Har slipat över det för hand några gånger munvig ytan blir riktig jämn och fin. Skall också prova med medlet som föreslogs tidigare i tråden för att se om man kan minska på fläckarna. Annars låter vi dom vara som dom är.
 
C
När ni nu börjat slipa och med gott resultat skulle jag fortsätta slipa tills skadorna är borta. Finns ju gott om material att ta av. Känns onödigt att gå igenom allt bök med slipning och polering bara för att lämna det "halvfärdigt". Eller menar du att ni bara slipar lokalt vid skadan?
 
C cpalm skrev:
När ni nu börjat slipa och med gott resultat skulle jag fortsätta slipa tills skadorna är borta. Finns ju gott om material att ta av. Känns onödigt att gå igenom allt bök med slipning och polering bara för att lämna det "halvfärdigt". Eller menar du att ni bara slipar lokalt vid skadan?
Absolut finns det material att ta av.
Nej hela skivorna är slipade för att minimera ojämnheter.

Dock kändes det nästan på skadorna som att det hade rest sig, men känns väl lite konstigt…?

Hur djupt kan man misstänka att man behöver gå för att få bort det mesta? 1-2mm? För det skulle nog kunna gå.

Iofs har frun redan accepterat som dom är nu och mig stör det minst. Tycker att det man ibland bara får leva med sådant.
Vet inte om det är sommarvärmen eller vad men jag känner inte igen henne.
 
C
D Dr Benz skrev:
Dock kändes det nästan på skadorna som att det hade rest sig, men känns väl lite konstigt…?
Ser ut som kalkavlagringar så det är nog inte så konstigt.
Själv skulle jag gissat på < 1 mm men det är ju jättesvårt att bedöma från en bild.
Lägg t.ex. en linjal över ytan och lys bakom så får du en bra uppfattning om djupet.

Men inget fel med lite patina, var mer inne på att man skulle kunna få ett perfekt resultat som verkligen poppar med relativt liten extra arbetsinsats. En stor del av slipjobbet är ju att bygga upp ytan igen efter grovslipningen.
 
C cpalm skrev:
Ser ut som kalkavlagringar så det är nog inte så konstigt.
Själv skulle jag gissat på < 1 mm men det är ju jättesvårt att bedöma från en bild.
Lägg t.ex. en linjal över ytan och lys bakom så får du en bra uppfattning om djupet.

Men inget fel med lite patina, var mer inne på att man skulle kunna få ett perfekt resultat som verkligen poppar med relativt liten extra arbetsinsats. En stor del av slipjobbet är ju att bygga upp ytan igen efter grovslipningen.
Ok. Hur menar du att man bygger upp utan igen? Slipning och rengöring såklart och sedan något medel som polerar och skyddar.

Men det är väl inte så mycket jobb….
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
S Svante Svenson skrev:
Du vill ju gå från det papper du börjat med till finare och finare och eventuellt polermedel på slutet, beroende på hur perfekta du vill ha dem.
Exakt så. Nu kanske marmorn är så pass mjuk att man kan komma undan med relativt stora hopp i kornstorlek utan alltför mycket jobb, men annars kan man hålla på och nöta i evighet utan att komma någonvart om man går på med för fint korn.

Får för mig att det är viktigt att avsluta med någon skyddande behandling också då stenen är så pass porös.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Du kan göra ett försök att slipa med kloss och våtslippapper. Börja med korn 500 och avsluta med korn 1000 (kommer att vara väldigt matt även efter slipningen). Fortsätt sedan med efterpolering, använd Universal allrengöringsmedel som innehåller polerlera, väldigt fint slipmedel. Ytan blir med all säkerhet mycket bättre/blankare men du får nog inte bort alla repor.
https://www.universalbolaget.com/product/original-universal-allrengoringsmedel-05-liter/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.