Vi har tittat på ett ganska gulligt litet hus byggt 1960. En enplansvilla med två olika huskroppar / delar som sitter ihop. Tegelfasad på ena delen, trä på den andra.
  • Taket behöver bytas, pannorna är original medan papp och underlag byttes för 25 år sedan
  • Det är dålig ventilation på vinden eller möjligen dålig isolering nedåt, för det har blivit mögelpåväxt. Akut sanerat nu i samband med homestyling mm.
  • Ventilationen verkar i allmänhet vara ganska klen (självdrag)
  • Det stora badrummet har dåligt fall i duschen och närmar sig slut (20 år gammalt)
  • Fönstren är gamla och behöver underhållas
  • Dålig energiklassning - F
  • Bergvärme men pumpen är säkert närmare 20 år. Vattenburet i övrigt
  • Avlopp och vattenledningar är säkert original från 1960.
  • Det är platta på mark, utan någon vidare dränering att tala om (original).
  • Några små anmärkningar om socklar och stuprör och sånt
  • Elen vette fan
Så givet detta antar jag att man på några år sikt får punga upp med ett antal 100 000-lappar, kanske 1-2 per punkt?

Å andra sidan verkar det inte vara något som är superakut, så man kan väl ta en sak i sänder? Enligt säljarens försäkran rinner vattnet som det ska i avloppet osv... ;-)

Men jag antar det är väldigt dum idé att försöka sig på något sånt här som förstagångsköpare (tidigare har vi bott i bostadsrätt, så vi har gjort mindre smårenoveringar inomhus).
 
  • Svensk text om fastighet, juridiska dokument, ägares upplysningar, renoveringar och radonmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Besiktningprotokoll lätt maskat.
 
Tommty
utan att ha lusläst besiktningsprotokollet så såg det rätt normalt ut för en villa som är nästan 70 år.
Låter precis som det är något sånt här ni ska ge er på som förstagångsköpare, OM ni gillar att renovera och underhålla då och då.

Vad jag inte förstod var om det var källare eller inte?

Om pappen och underlag byttes för 25 år sedan så borde det inte vara några problem alls, normalt sett håller detta mycket längre, men kan givetvis också börja läcka imon. Vi bytte tak nyligen som var orginal från 1970.

Dåligt fall i duschen behöver inte vara något, kan vara bra att kika på det. Men inget jag skulle påverka husköpet om det ser bra ut i övrigt.

Fönster, lägg en semester och renovera, varken dyrt eller krångligt.

Bergvärme - kan hålla i 10 år till, kan gå sönder imorgon.

Avlopp och vattenledningar - Ta in en VVS firma som kan inspektera rören, kostar ett par tusen och då kan du få en status, likaså här. Kan hålla i 20-50 år till. kan gå sönder imorgon.

Elen _borde_ inte vara någon fara sålänge ingen har varit där och pillat som inte vet vad den gör. kanske en enklare uppfräsching med jordfelsbrytare om det inte redan finns för några tusenlappar.

Så egentligen vad jag skulle prioriterat är vinden och mögel, kolla rör, kontrollera ventilation då det är ganska vanligt att det är stopp i 90 grader böjar om självdrag finns via skorsten eller liknande. Resten är bara att ha som projekt under längre (eller kortare) tid för att lära sig själv.
 
  • Gilla
BaltzarH och 3 till
  • Laddar…
Ingen källare, det är nån slags betongplatta direkt på marken. Jag har läst om ruttnande syllar, men de värsta husen med det problemet verkar vara från 70-talet?
 
Håller med Tommty. Det finns risker med allt i livet men man ska ju försöka hålla dem på låg nivå. Detta huset låter som rimliga risker.
Det enda jag personligen skulle varit beredd på är byte av värmepumpen så att en ny kan finansieras om den skulle krascha plötsligt. Allt annat går att lösa allteftersom.

Och ett tillägg:
Precis som rå kyckling luktar ägg om det är dåligt så luktar även hus om de är dåliga.
Lukta, lukta, lukta!
 
  • Gilla
LadyS
  • Laddar…
Det är ju svårt att känna nån lukt alls när det är varm försommar och ordentligt vädrat före visningen heh . Tyckte jag kände en svag doft som jag associerade till tobak eller instängd inomhuslukt i ett av sovrummen. Men annars verkade lukten ok. Till och med den mögliga vinden luktade mest råspont...

Så då måste man klämma ur sig en kalkyl för att kunna buda... Ingen annan spekulant verkar vilja ta första steget.
 
Det står på nån sajt att ett stambyte kostar 300 000-600 000 kr för en villa. Låter mycket!!? Är det bara för att byta rören eller med tillhörande renoveringar då?
 
L LadyS skrev:
Det står på nån sajt att ett stambyte kostar 300 000-600 000 kr för en villa. Låter mycket!!? Är det bara för att byta rören eller med tillhörande renoveringar då?
Rören kostar max 10.000 kr.
Problemet är ju om du behöver riva upp två badrum, kök och bila fram rören i betongplattan. Då blir ju totalkostnaden hög.
Eller så gör man som brukligt, byt ut rören när du renoverar, pö om pö.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi la inget bud. Säljaren hade ingen ritning över avlopp och vatten, så svårt att planera då. Och det vattenburna bergvärmesystemet visade sig vara ett ganska fult golvvärmesystem, vilket verkar vara en dålig kombination med betongplatta på mark.
 
Tror det är väldigt få hus från 1960 där du kan få ritning över vatten och avlopp. Vi har inte ens nån ritning över hur vårt hus är uppbyggt utan det får man undersöka själv ;)
 
Jo, verkar inte finnas någon ritning alls. Men det finns nog avlopp i minst 7 rum (kök, badrum, två toaletter, tvättstuga, grovstäd och värmepumpsrummet), och vatten i ännu fler utrymmen. Man skulle behöva ta ett helhetsgrepp istället för lite i taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.