Jag undrar om en lägenhet kan ha rum som inte fysiskt sitter ihop med lägenheten.
Är en lägenhet fullgod om det inte finns något kök längre.
 
Du får nog ge mer bakgrund till frågan
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
det är en lägenhet som har ett rum på andra sidan av ett trapphus. Det finns ingen fysisk koppling till ytorna. Jag undrar om det är riktigt rätt
 
  • Wow
Freddedan
  • Laddar…
F
Jag har bott I en källarlägenhet som hade toa och dusch utanför själva lägenheten.
 
Jan Gauffin Jan Gauffin skrev:
det är en lägenhet som har ett rum på andra sidan av ett trapphus. Det finns ingen fysisk koppling till ytorna. Jag undrar om det är riktigt rätt
Det är upp till den som hyr, vad är frågan egentligen ?
 
F Freddedan skrev:
Jag har bott I en källarlägenhet som hade toa och dusch utanför själva lägenheten.
Ok men ingick det i din lägenhets yta och betalade du gör det. Kanske andra fick
Använda den
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är upp till den som hyr, vad är frågan egentligen ?
Nä knappast. Om det är en lägenhet med en viss kvm. Så är ju min fråga måste sovrummet vara fysisk sammanbudet med lägenheten. Som jag uppfattar det så Jan en lägenhet inta vara på flera ställen.
 
BirgitS
Hör med styrelsen hur det ligger till, det är kanske registrerat som två lägenheter men som nu säljs i ett paket.
 
Min fråga är om en lägenhet får vara på Två olika ställen.
 
BirgitS
Och då är ju första frågan om det är en eller två lägenheter enligt föreningens register.

Det är inte sannolikt att man får bygglov för nya flerfamiljshus där en och samma lägenhet är fördelad fysiskt så att man inte kan gå i hela lägenheten utan att passera trapphuset, men om det finns en person som äger två lägenheter så är det knappast förbjudet att sälja de två lägenheterna i en klump och knappast förbjudet att ta bort köket i den ena lägenheten. Man har lov att göra mycket med sina bostadsrätter.

Det finns också små ettor som aldrig har haft något kök utan bara varit utrustade med en kokplatta.
 
  • Gilla
Jo1234 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och då är ju första frågan om det är en eller två lägenheter enligt föreningens register.

Det är inte sannolikt att man får bygglov för nya flerfamiljshus där en och samma lägenhet är fördelad fysiskt så att man inte kan gå i hela lägenheten utan att passera trapphuset, men om det finns en person som äger två lägenheter så är det knappast förbjudet att sälja de två lägenheterna i en klump och knappast förbjudet att ta bort köket i den ena lägenheten. Man har lov att göra mycket med sina bostadsrätter.

Det finns också små ettor som aldrig har haft något kök utan bara varit utrustade med en kokplatta.
Som det är nu så är det registrerat en lägenhet
 
Hyresrätter eller bostadsrätter ?
 
Oavsett rätt så är det en korkad lösning, eller suverän om man vill ha ett avskilt arbetsrum.

Om det nu är fel, hur vill du att det ska bli rätt? Flytta trapphus är svårt.
 
  • Gilla
Jo1234 och 1 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Oavsett rätt så är det en korkad lösning, eller suverän om man vill ha ett avskilt arbetsrum.

Om det nu är fel, hur vill du att det ska bli rätt? Flytta trapphus är svårt.
Ja en lösning som enligt min uppfattning är felaktig. vad jag inte et om det är ok att göra en lägenhet på två ställen ingen delar veta.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hyresrätter eller bostadsrätter ?
det jag pratar om är bostadsrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.