Hej! Skall i dagarna få solpaneler monterade på taket. Vem skall jag sälja eventuellt överskott till? Någon som har erfarenhet av ett bra bolag som betalar skäligt och regelbundet?
 
Till företaget du köper el ifrån i första hand, eller till din nätägare. Andra brukar inte bry sig då småbrukare säljer för lite.
 
Fråga grannarna om de vill köpa, eller sälj den på din lokala marknad som lokal el med en powerbank!

skämt åtsido. De flesta elbolag (tror alla) säljer du till samma bolag som du har som elleverantör, glöm inte höra av dig till dem o meddela dem.
Annars får man byta elbolag för både inköp och sälj.

Jag bytte till E.on som elleverantör då jag har dem på elnätet, så erbjöd de spot+10öre (står ej på deras hemsida)

Annars finns denna sammanställning från april.
https://hemsol.se/solceller/salja-solel/basta-elavtal/
 
  • Gilla
johgro
  • Laddar…
Spot +- nåt öre är ju vad du får.
 
S
Eon och Telge energi betalar spot plus 10 öre. Telge köper också ursprungsgarantier även om det är småpengar.

Bäst brukar vara att hoppa på en kampanj via elskling. Brukar vara billigare än att teckna direkt via elbolaget.
 
S sinuslinus skrev:
Eon och Telge energi betalar spot plus 10 öre. Telge köper också ursprungsgarantier även om det är småpengar.

Bäst brukar vara att hoppa på en kampanj via elskling. Brukar vara billigare än att teckna direkt via elbolaget.
Telge måste man binda i 3år för att få spot+10öre. Samt de tar en serviceavgift på 2,8öre. Men bättre än spot som många ger.
 
B buffyin skrev:
Telge måste man binda i 3år för att få spot+10öre. Samt de tar en serviceavgift på 2,8öre. Men bättre än spot som många ger.
sen får du binda dig på deras elavtal som är billig bara första året, de justerar försäljningspriset på el andra och tredje året så det kostar mer än de +10 öre.
Har granskat alla avtal och det finns tyvärr inget bra där man får spotpris på elinköpet och högre på försäljningen.
Det blir bättre att ta den billigaste elavtalet för elinköp och sälja till nätägaren för spot plus nätnytta.
 
D Dr.Feelgood skrev:
sen får du binda dig på deras elavtal som är billig bara första året, de justerar försäljningspriset på el andra och tredje året så det kostar mer än de +10 öre.
Har granskat alla avtal och det finns tyvärr inget bra där man får spotpris på elinköpet och högre på försäljningen.
Det blir bättre att ta den billigaste elavtalet för elinköp och sälja till nätägaren för spot plus nätnytta.
Håller med dig att man inte ska jaga spott.
kör själv eon med timpris och 4öre påslag. Och spot+10öre. Tyckte det var bäst med tanke på båda sidorna och 1125kr bonus hjälpte en (måste gå genom Elskling) men man får nästan byta varje år att ta del av erbjudande.
 
S
B buffyin skrev:
Telge måste man binda i 3år för att få spot+10öre. Samt de tar en serviceavgift på 2,8öre. Men bättre än spot som många ger.
Jag fick +10 öre utan bindningstid.
Det spelar ingen roll vilket elhandelsföretag man använder. Man måste byta varje år.

Det är lika mycket en hästhandlarbransch som bankerna är med bolånerabatter.
 
S sinuslinus skrev:
Jag fick +10 öre utan bindningstid.
Det spelar ingen roll vilket elhandelsföretag man använder. Man måste byta varje år.

Det är lika mycket en hästhandlarbransch som bankerna är med bolånerabatter.
Fick du +10öre från Telge eller annat elavtal? Samma avtal för inköp och försäljning? Hur ser inköpsavtalet ut?
 
S
D Dr.Feelgood skrev:
Fick du +10öre från Telge eller annat elavtal? Samma avtal för inköp och försäljning? Hur ser inköpsavtalet ut?
Jag avslutade det med Telge i april när rabatten löpte ut. Bifogar min slutfaktura.


Nu när jag letar så hittar jag inget om 10 öre påslag. Jag kanske fick det om bakfoten?
 
  • Elräkning på svenska, detaljerar elhandel och förbrukning med priser och datum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sinuslinus skrev:
Jag avslutade det med Telge i april när rabatten löpte ut. Bifogar min slutfaktura.


Nu när jag letar så hittar jag inget om 10 öre påslag. Jag kanske fick det om bakfoten?
Hade Telge också i två månader o min såg ut exakt så, vet att hade inget spot+

Energiräkning med specifikation för elpris, period, förbrukning, pris per kWh och total summa.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.