Vilka bits och borrstål skall jag köpa om jag vill ha kvalitetsprylar ? Jag har fått nog av bits och borrstål som spricker och/eller blir så ovassa att de inte fungerar.

Tar även gärna tips om var man hittar dem på nätet. Vad gäller bits har jag läst att t.ex Wera håller bra kvalitet. Var hittar man dem billigast ? Jag är inte främmande för att handla utomlands om det är billigare.

Det jag är ute efter är

Bits: främst torx och insex, men även ph och pz och vanliga raka.
Borrstål: 1-12mm för trä, betong, och metall.
 
Nu räknas knappast Biltemas TIN-belagda metallborr som något kvalitetsmärke men när jag borrar i metall så tycker jag de håller skärpan bra. Det kan möjligen bero på att jag helst använder pelarborren vid de tillfällena så varvtalet hålls nere och matningen blir korrekt med.

DeWalts bits är bra och deras borr torde hålla samma klass som deras sticksågsblad mm.

/Kent
 
snickarboden skrev:
DeWalts bits är bra och deras borr torde hålla samma klass som deras sticksågsblad mm.

/Kent
Dewalts bits är ju helt värdelösa! Jag tror att de är tillverkade i tenn eller bly. Men de är ju i alla fall billiga.
 
mattiasp skrev:
Dewalts bits är ju helt värdelösa! Jag tror att de är tillverkade i tenn eller bly. Men de är ju i alla fall billiga.
:D Sant, jag fick en 6mm borr att vrida sig som en korkskruv när jag borrade i en vägg.

Wera och Felo bits tycker jag håller skarpt, (felo säljs under Wurth:s namn också har jag sett)
Borrar har jag ingen åsikt om, mao har inte hittat någon favo än.
 
Vill passa på och prisa Weras Bi-torsion-bits, de är kanon!

Vad gäller borr använder jag Dormers metallborr (standardborren, kommer inte ihåg vad modellen heter) och de funkar kanon till trä och metall. För betong har jag en dröse Hilti-borr med SDS+-fäste som även de är kanon.
 
Apeks bits tycker jag är outstanding..
 
Jag rekomenderar också Wera, deras diamantbits är helt outslitliga. Kan inte ens beskriva hur jag har misshandlat dom utan att de ger upp.
 
  • 8700_6_bdc.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör också med Weras guldfärgade bits och är jättenöjd, metallborr finns det många bra tillverkare av jag använder Dormer, Wurth, och så har vi ju svenska Wedevåg som gör kalasborr.
Jag höll ju på att glömma, IRWIN har skitbra borr till betong
 
Wera såg jag på bauhaus, kostade inte så mycket, kanske kan vara något.
 
Äpplerum skrev:
Jag kör också med Weras guldfärgade bits och är jättenöjd, metallborr finns det många bra tillverkare av jag använder Dormer, Wurth, och så har vi ju svenska Wedevåg som gör kalasborr.
Jag höll ju på att glömma, IRWIN har skitbra borr till betong
Var hittar jag de tillverkarna på nätet (butiker alltså, inte tillverkarnas egna hemsidor). Hittar en del i USA men där kör de ju med imperial-mått och jag skulle helst ha metric.
 
På nätet vet jag inte... Men Ahlsell säljer både Dormer och Irwin. Wurth har väl bara egna säljare och säljs inte i butiker tror jag. wedevåg kan nog den lokala järnaffären ha.
 
Wurth har även egna butiker. Hur många vet jag inte med här i gbg finns det 1
 
okej det hade jag ingen aning om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.