Vi tycker att radioapparaterna från Tivoli är snygga och har bra ljud i förhållande till storleken. De har också en tuff analog design, man får på gammaldags sätt vrida fram till önskat station. Vi har genom åren köpt fem apparater. På fyra av dem är det numera nästan omöjligt att få in någon station, de bara knastrar vilket är enormt irriterande. Är det någon som har en lösning på detta? Radiomottagare av märket Tivoli Audio på en hylla, med suddiga föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske någon lokal störkälla som påverkar. LED-belysning med tillhörande nätdelar kan effektivt störa på FM-bandet.
Prova med att flytta apparaten till en helt annan position och se om det påverkar. Osannolikt att det skulle vara ngt hårdvarufel på 4 apparater.

Vid högtryck kan konditionen för radiomottagning påverkas, kan orsaka störning från avlägsna stationer som normalt ej påverkar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nu när jag tagit tag i problemet googlade jag och hittade detta. Borde kanske gjort det innan jag besvärade er i gruppen:
”Min Tivoli one har samma problem. Man måste vrida på stationsratten fram och tillbaka
energiskt ett tag för att ljud och stationer ska komma tillbaka. Jag trodde det var
oxid i en potentiometer av låg kvalitet. Men efter besked från Tivoli support
verkar det vara något mer komplicerat ("smörjning"?). Det verkar vara ett designproblem.

Efter att ha öppnat radion, såg jag att stationsinställningen låg bakom en omsorgsfullt
fastlödd (och ganska stor) skärmplåt. Det gick inte att se om det var en potentiometer
eller in vridkondensator eller kanske en inställbar induktans. Det lutar klart åt elektronikskroten.

På landet har vi en annan, senare modell av tivoli, med digital frekvensinställning (sök, resp knappval)
Den fungerar fortfarande.

Synd att slänga en annars bra radio. Hela idén var ju att få bra radioljud i köket.”
 
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Nu när jag tagit tag i problemet googlade jag och hittade detta. Borde kanske gjort det innan jag besvärade er i gruppen:
”Min Tivoli one har samma problem. Man måste vrida på stationsratten fram och tillbaka
energiskt ett tag för att ljud och stationer ska komma tillbaka. Jag trodde det var
oxid i en potentiometer av låg kvalitet. Men efter besked från Tivoli support
verkar det vara något mer komplicerat ("smörjning"?). Det verkar vara ett designproblem.

Efter att ha öppnat radion, såg jag att stationsinställningen låg bakom en omsorgsfullt
fastlödd (och ganska stor) skärmplåt. Det gick inte att se om det var en potentiometer
eller in vridkondensator eller kanske en inställbar induktans. Det lutar klart åt elektronikskroten.

På landet har vi en annan, senare modell av tivoli, med digital frekvensinställning (sök, resp knappval)
Den fungerar fortfarande.

Synd att slänga en annars bra radio. Hela idén var ju att få bra radioljud i köket.”
OK, så producenten säger att det är hårdvarufel på deras grejor? Har för mig att dessa prylar kostar en slant, då borde de kunna komma upp med en lösning eller rep. av radio (foc)

Glapp i potentiometrar kan uppstå, kan ev. åtgärdas med lämpligt elektronikrengöringsmedel.

För vanlig lyssning i kök el. dyl så funkar Googles högtalare bra. Kostar en bråkdel och har ljud utan brus och störningar.
 
  • Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
Har samma problem, öppnat och letat fel utan framgång. Varför ska tillverkaren bry sig efter garantin?
Var igår hos Elgiganten och letade efter en Internetradio. KOm en flicka och frågade om hon kunde hjälpa mig. "Jag letar efter en internetradio". ????? Menar du en klockradio? Jag gick därifrån.
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har samma problem, öppnat och letat fel utan framgång. Varför ska tillverkaren bry sig efter garantin?
Var igår hos Elgiganten och letade efter en Internetradio. KOm en flicka och frågade om hon kunde hjälpa mig. "Jag letar efter en internetradio". ????? Menar du en klockradio? Jag gick därifrån.
:thinking:
E etompau skrev:
OK, så producenten säger att det är hårdvarufel på deras grejor? Har för mig att dessa prylar kostar en slant, då borde de kunna komma upp med en lösning eller rep. av radio (foc)

Glapp i potentiometrar kan uppstå, kan ev. åtgärdas med lämpligt elektronikrengöringsmedel.

För vanlig lyssning i kök el. dyl så funkar Googles högtalare bra. Kostar en bråkdel och har ljud utan brus och störningar.
 
 
Det är troligen glapp / oxid i vridkondensatorn, Det hjälper ett tag att tokvrida. Radion med display och sök-knappen har elektronik för stationsinställning och kommer att fungera mycket bättre.
Protte
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har samma problem, öppnat och letat fel utan framgång. Varför ska tillverkaren bry sig efter garantin?
Var igår hos Elgiganten och letade efter en Internetradio. KOm en flicka och frågade om hon kunde hjälpa mig. "Jag letar efter en internetradio". ????? Menar du en klockradio? Jag gick därifrån.
Jag har köpt min Tivoli begagnade på Blocket. Inser nu att säljarna skickat vidare sina problem till mig. Ett mycket gott råd är att inte köpa begagnade digitala Tivoli på Blocket!
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Vi tycker att radioapparaterna från Tivoli är snygga och har bra ljud i förhållande till storleken. De har också en tuff analog design, man får på gammaldags sätt vrida fram till önskat station. Vi har genom åren köpt fem apparater. På fyra av dem är det numera nästan omöjligt att få in någon station, de bara knastrar vilket är enormt irriterande. Är det någon som har en lösning på detta?[bild]
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Vi tycker att radioapparaterna från Tivoli är snygga och har bra ljud i förhållande till storleken. De har också en tuff analog design, man får på gammaldags sätt vrida fram till önskat station. Vi har genom åren köpt fem apparater. På fyra av dem är det numera nästan omöjligt att få in någon station, de bara knastrar vilket är enormt irriterande. Är det någon som har en lösning på detta?[bild]
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Vi tycker att radioapparaterna från Tivoli är snygga och har bra ljud i förhållande till storleken. De har också en tuff analog design, man får på gammaldags sätt vrida fram till önskat station. Vi har genom åren köpt fem apparater. På fyra av dem är det numera nästan omöjligt att få in någon station, de bara knastrar vilket är enormt irriterande. Är det någon som har en lösning på detta?[bild]
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Vi tycker att radioapparaterna från Tivoli är snygga och har bra ljud i förhållande till storleken. De har också en tuff analog design, man får på gammaldags sätt vrida fram till önskat station. Vi har genom åren köpt fem apparater. På fyra av dem är det numera nästan omöjligt att få in någon station, de bara knastrar vilket är enormt irriterande. Är det någon som har en lösning på detta?[bild]
J
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Nu när jag tagit tag i problemet googlade jag och hittade detta. Borde kanske gjort det innan jag besvärade er i gruppen:
”Min Tivoli one har samma problem. Man måste vrida på stationsratten fram och tillbaka
energiskt ett tag för att ljud och stationer ska komma tillbaka. Jag trodde det var
oxid i en potentiometer av låg kvalitet. Men efter besked från Tivoli support
verkar det vara något mer komplicerat ("smörjning"?). Det verkar vara ett designproblem.

Efter att ha öppnat radion, såg jag att stationsinställningen låg bakom en omsorgsfullt
fastlödd (och ganska stor) skärmplåt. Det gick inte att se om det var en potentiometer
eller in vridkondensator eller kanske en inställbar induktans. Det lutar klart åt elektronikskroten.

På landet har vi en annan, senare modell av tivoli, med digital frekvensinställning (sök, resp knappval)
Den fungerar fortfarande.

Synd att slänga en annars bra radio. Hela idén var ju att få bra radioljud i köket.”
 
C
Kan tipsa om Imperials apparater också om du är ute efter nåt bättre.
Vi har en Dabman i200, väldigt universell pryl. Najs med störningsfri Internetradio...
 
  • Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
Hur sitter antennen?
 
  • Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
Det är ett känt fel på dessa apparater, jag har min inne för garantiåtgärd för över 10 år sedan. När den började strula igen efter några år ställde jag undan den och köpte en Nest Mini istället.

Synd, för de är som sagt väldigt snygga. Undrar om det går att slakta den och ersätta innanmätet med en Nest mini på något enkelt sätt...
 
  • Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det är ett känt fel på dessa apparater, jag har min inne för garantiåtgärd för över 10 år sedan. När den började strula igen efter några år ställde jag undan den och köpte en Nest Mini istället.

Synd, för de är som sagt väldigt snygga. Undrar om det går att slakta den och ersätta innanmätet med en Nest mini på något enkelt sätt...
Ja nu när jag har sökt lite mer så dyker det upp en hel del referenser till problem med frekvensinställning etc.
Tydligen blir det mekaniskt fel i vridkondensatorn.

Håller med om att de ser fina ut, men när en användare på YT öppnade lådan så såg kretskort etc inte mycket bättre ut än en gammal klockradio ...
 
ricebridge ricebridge skrev:
Hur sitter antennen?
Jag tror att problem sitter i beläggningar på vridpotentiometer. Flera i tråden vittnar om det. Ett konstruktionsfel.
 
oftas förbrukat när börjar tappa kontakten.. fick nyligen kasta gammal cd/kasset JVC köpt 94-95 ^^ lycka till få samma hållbarhet i dagens saker :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.