Hej alla,

Är det någon som har installerat någon av dessa och kan berätta om ni är nöjda?
https://sonnen.se/produkter/sonnenbatterie-10-performance/
(dessa är jag inte helt hundra om de fungerar med min växelriktare ännu)
https://solshoppen.se/collections/byd-batterier/products/byd-b-box-premium-hvs
https://solshoppen.se/collections/h...a2000-15-s0-inklusive-trefas-250apower-matare

Jag har en Fronius Symo (ej hybrid) och vet inte ens om BYD fungerar med det men fått erbjudande för Sonnen (ca 100k SEK för 11kw efter avdrag).

Frågor jag sitter med just nu
1) Väldigt kluven om det lönar sig
2) Vilket märke ska man köpa
3) Lönt att vänta på Tesla's batterier :)

Har en anläggning på ca 16-17kw och använder el såsom bilderna visar...
Tack gärna emot era tankar och feedback!
 
  • Stapeldiagram visar elproduktion, självkonsumtion och förbrukning över ett år i månadsintervall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energidata diagram: månadsproduktion och -konsumtion av kWh under 2022, visar totala mängder för året.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar månatlig produktion, självkonsumtion, och konsumtion av kWh under ett år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni? lönt att köpa ?
 
R reza666 skrev:
Vad tror ni? lönt att köpa ?
Tibber har kommit med homevolt som är frikopplat och kostar 66700kr (efter avdrag) på 13,3kwh. Så tycker priset känns högt.

Men kan säker finnas anledningar för ha det kopplat direkt till växelriktaren.

Hitta denna då jag ej sätt märket innan också fick goggla. https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=31799
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Tibber har kommit med homevolt som är frikopplat och kostar 66700kr (efter avdrag) på 13,3kwh. Så tycker priset känns högt.

Men kan säker finnas anledningar för ha det kopplat direkt till växelriktaren.

Hitta denna då jag ej sätt märket innan också fick goggla. [länk]
Tack för tipset! Har läst det forumet. bra info!

Tibber verkar kasst för min del iaf. Det ser ut som en bra lösning för folk som vill ha plug&play kanske. Jag vill ha modulärt så jag kan byta, utöka batteriet. Sonnen / BYD verkar mer intressanta :)
 
R reza666 skrev:
Tack för tipset! Har läst det forumet. bra info!

Tibber verkar kasst för min del iaf. Det ser ut som en bra lösning för folk som vill ha plug&play kanske. Jag vill ha modulärt så jag kan byta, utöka batteriet. Sonnen / BYD verkar mer intressanta :)
Hoppas du hitta mer info i tråden som jag skicka då.
Tänkte för priset du fick kan du efter en till homevolt efter ett år och ha två :p (ska funka).

Lycka till och hoppas någon annan svarar dig med sina erfarenheter..
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Hoppas du hitta mer info i tråden som jag skicka då.
Tänkte för priset du fick kan du efter en till homevolt efter ett år och ha två :p (ska funka).

Lycka till och hoppas någon annan svarar dig med sina erfarenheter..
Tack!

Deras är inte super billig heller: (inte helt säker om det är innan eller efter bidrag, måste vara innan annars är det knappt prisvärt, sonnen kostar 100k för 11kwh men då är det super modulärt och kan uppgraderas mycket billigare)...
6,65 kWh 89,995 SEK
13,3 kWh 129,995 SEK
 
R reza666 skrev:
Tack!

Deras är inte super billig heller: (inte helt säker om det är innan eller efter bidrag, måste vara innan annars är det knappt prisvärt, sonnen kostar 100k för 11kwh men då är det super modulärt och kan uppgraderas mycket billigare)...
6,65 kWh 89,995 SEK
13,3 kWh 129,995 SEK
13,3 kWh Pris efter avdrag 66 947:-., så ca 5034kr/kwh.
Men kan du lägga till så kan modulärt kan bli billigare, men när jag kolla så tyckte jag inte det blev så mycket (var i vintras). Men då growatts ark batterier.

lycka till iaf!
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.