wildeside wildeside skrev:
Kunden som bara handlat för någon tusenlapp tidigare kanske planerar att börja renovera sitt hus/lägenhet men avstår att handla i en butik för att den blev sämre behandlat pga sina tidigare köp för någon tusenlapp.
Alla behandlar sina kunder som dom vill men för mej är alla kunder lika viktiga oavsett om dom handlar för tusen kronor eller 100 tusen kronor, jag kan inte se in i framtiden vad kunderna kommer att handla och beställa i framtiden.
Ja, alla kunder är lika värda. Jag tänkte mer på att en som handlar för 100kr får klara sig själv och inget mer. En som handlar för 100k kr får betydligt bättre service och får mer hjälp osv. Ganska naturligt tycker jag. Nästa gång när han som handlade för 100k och ingen känner till det och nu handlar för 100kr får han inte samma service.
Finns undantag naturligtvis, dvs personal som behandlar alla som om de vore kungar.
 
Finns en till - Jula Köpte en spikpistol till stugan i Arvidsjaur. Den blev inte använd på ett år, låg bara på en hylla. Den funkade inte när jag skulle ha den och gick tillbaka till Jula. Hade inget kvitto men de bara bytte ut den mot en likadant och som funkar utmärkt. Heja Jula

S Stuff skrev:
Jag kan komma på en: Ikea. Fantastiskt tillmötesgående när det kommer till återköp.

Var nyligen in och skulle köpa en kabel till en transformator och råkade köpa fel. Det var en kombo av att jag hade bråttom och att någon lagt tillbaka denna kabel i fel låda/hylla.


Upptäckte det först när jag kom hem och hade klippt upp förpackningen. Sa som det var och Ikea köpte tillbaka den utan tvekan.

Efter att jag tagit nytt varv i butiken och plockat på mig rätt kabel så kikar jag in i fyndhörnan och där låg det en hel drös av just den kabel som jag råkat köpa fel. Samtliga med uppklippta och ihoptejpade förpackningar. Så antagligen så var det fler än jag som plockad fel kabel denna vecka.

Vems felet var blev det aldrig nån diskussion om men aldrig varit med om att ikea knusslat med återköp. De tar ju tillbaka saker som inte ens har förpackningen kvar
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Storsockret
K Kalbygge skrev:
Finns massor av butiker man får byta eller lämna tillbaka en produkt. Spelar ingen roll om den varit öppnad eller inte. Jag har lämnat tillbaka tangentbord, wifi-apparat och en hel del till.
Ja det vet jag, skrev det några inlägg längre ner jag också. Men en bra regel om man inte vet är att utgå från att det inte går eftersom det inte är något rätt du man har.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Handla på Hennes&Mauritz. De brukar ta tillbaka kläder som använts på fest. ;)
Köpte en klänning på indiska. När jag kom hem upptäckte jag att den fullkomligt stank svett. Så äckligt. Fick pengarna tillbaka.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M MickePersson skrev:
Jag förstår hur du tänker och att de kunde varit lite mer serviceminded. Men i slutändan har de rätt och gör inget som andra inte gör. Så det är nog mer du som kund som är det negativa här. Du borde dubbelkollat varan innan du öppnar den - "ALLA" vet att den ska se ut i princip som om den inte var öppnad, om man ska returnera något...

Sälj den för en hundralapp billigare på blocket eller något, som felköp, och ta det som en läropeng. Men det blir fel att hänga ut och anklaga butiken för att de inte går en extra mil för att du gjort bort dig ;-)
hänger inte ut butiken. Jag kommer inte handla där mer. Finns inga rätt eller fel, här kan man gå in på fingerkänsla. Jag är klubbmedlem sedan många år tillbaka så de kunde kikat vilken typ av kund jag är. Handlar mycket reklamerar aldrig. För Bauhaus hade det vart bättre å säga och vi delar på pengen så slänger de produkten. Rent affärsmässigt hade de vunnit på detta upplägg. Inte rätt eller tvingande men gav dem en chans. Nu kommer jag inte ge de några mer chanser av principiella skäl, men alla är vi olika.
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
B Bogun skrev:
Tycker inte du är orimlig, självklart måste butiken se ett värde i att behålla dig som kund oavsett hur mycket du handlat för innan. Nu förlorar ju de dig pga en skitsak. Sedan dessa kommentarer om att det står tydligt bla bla. Hur hanterar Bauhaus öppnade returer på nätet, var tar dessa produkter vägen? Nu får de dålig publicitet som kostar väsentligt mer än en retur på 600:-. En retur som de förhoppnings får tillbaka ändå om du följer Nobelpristagarens förslag .
väl skrivet
 
Orkade inte läsa alla kommentarer, men som några varit inne på så tycker jag nog du är orimligt förbannad.
Likt hur det du köpte var förpackat var ett "skyddsrör" jag köpte för någon vecka sedan förpackat.

Inser väl hemma och med bruten förpackning att det var ett rör-i-rör, inte bara skyddsrör. Inte direkt så att jag kan skylla på Bauhaus för att vi inte läste ordentligt, drog ur inne-röret och behöll bara skyddsröret. Onödigt dyrt? Japps, men ibland får man bara ta den smällen :p
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F Fundhage skrev:
Finns en till - Jula Köpte en spikpistol till stugan i Arvidsjaur. Den blev inte använd på ett år, låg bara på en hylla. Den funkade inte när jag skulle ha den och gick tillbaka till Jula. Hade inget kvitto men de bara bytte ut den mot en likadant och som funkar utmärkt. Heja Jula
Jula är King med returer
 
  • Gilla
Fundhage
  • Laddar…
Jag har mycket goda erfarenheter av hur reklamationer hanteras av Bauhaus i Hyllinge utanför Helsingborg. Jag köpte bland annat en byggsats till en bod och ansåg att en del brädor var av för dålig kvalitet. Jag fick nya direkt från fabriken i Finland. Och det var jag som fick bestämma vilka som var av för dålig kvalitet. De dåliga brädorna dög till att bygga bra hyllor av i boden.
Jag har reklamerat fler saker och alltid bemötts trevligt och med respekt hos Bauhaus Hyllinge. Men deras datasystem blev utsatt för en ransomware-attack omkring covid-pandemin och då var det en del kaos med lagersaldon och annat ett tag.
De har även gett mig prisavdrag på varor med skönhetsfel, t ex stenplattor, där jag accepterat avvikelser. Det är bara att ta chansen och diskutera.
Sedan är det ju lite synd att de mest anställer ung (och billigare) personal som lär upp sig efterhand istället för snickare, målare osv. som vet vad man bör välja eller hur man ska göra olika arbeten. Det får man söka på internet om eller läsa böcker innan man handlar om man är noggrann.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag kan komma på en: Ikea. Fantastiskt tillmötesgående när det kommer till återköp.

Var nyligen in och skulle köpa en kabel till en transformator och råkade köpa fel. Det var en kombo av att jag hade bråttom och att någon lagt tillbaka denna kabel i fel låda/hylla.
Upptäckte det först när jag kom hem och hade klippt upp förpackningen. Sa som det var och Ikea köpte tillbaka den utan tvekan.

Efter att jag tagit nytt varv i butiken och plockat på mig rätt kabel så kikar jag in i fyndhörnan och där låg det en hel drös av just den kabel som jag råkat köpa fel. Samtliga med uppklippta och ihoptejpade förpackningar. Så antagligen så var det fler än jag som plockad fel kabel denna vecka.

Vems felet var blev det aldrig nån diskussion om men aldrig varit med om att ikea knusslat med återköp. De tar ju tillbaka saker som inte ens har förpackningen kvar
Jag har en helt annan upplevelse av Ikea och har pga den incidenten undvikit att handla där sedan 2007.

Jag köpte ett skrivbord där året innan och betalade med kontanter. Skrivbordet hade nyligen kommit ut på marknaden och vill minnas att de marknadsförde det med en påstådd 25-årig garanti.

När jag flyttade skrivbordet en gång gick en plastbit i ett av benen sönder med följden av att det teleskopiska benet säckade ihop.

Det där får jag reklamera, tänkte jag och letade förgäves efter kvittot utan att hitta det. Trodde precis som du att Ikea ska nog inte vara krångliga med det här så jag åkte dit och visade det trasiga skrivbordsbenet med förhoppning om att det snabbt skulle vara löst.

Att få det fixat visade sig vara fullständigt omöjligt utan kvittot trots att det omfattades av 25-års garanti och bara funnits på marknaden ett par år. Var ju heller ingen tvekan om att det kom från Ikea då det satt kvar klistermärken med modellens namn.

Det slutade med att jag köpte ett nytt skrivbordsben av dem för en hundring och bestämde mig för att aldrig mer handla där.

Det beslutet fyller 16 år i år och jag är fortfarande lika nöjd med det. Det har fått mig att upptäcka att det finns möbeltillverkare som använder riktigt trä istället för spånskivor i möblerna.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
du kan tro va du vill men just nu tappade de mig som kund iaf. Men jag kan läsa, det kan jag
Du är arg på Bauhaus när det är du själv som gjort fel. Skulle jag ha butik skulle jag vara glad att slippa en sån som dig som kund. Du behöver skärpa till dig människa.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
video på produkterna men de skulle max va 10mb stora video filer.... jo tjena...
Max 10mb (millibyte) är ju ingen stor videofil. Antar att du menar 10 MB (megabyte)
 
H Hhallden skrev:
väl skrivet
Som säljare är det viktigt att känna av situationen. Behandla kunden som den vill bli behandlad. Det är mest lönsamt för butiken garanterat!
 
  • Gilla
Hhallden
  • Laddar…
Jag tycker att Bauhaus Länna allt som oftast har ett REA-bord eller en hyllvagn med prylar på REA. Är osäker på jag någonsin försökt returnera en bruten förpackning. Mer vanligt köper jag kanske lite extra för mitt lilla projekt och returnerar (om jag orkar) det som blir över i obrutna förpackningar utan problem. Hade en gång tappat bort kvittot insåg jag när jag stod där och rotade i plånboken och då var det tok-kört, men det var ju inget att bråka om. Jag har personligen inga problem att köpa någons testade slang för någon hundring billigare från REA-vagnen. Varuhusets marginal är noll på produkten, men de har genererat två nöjda kunder, en som köpte fel produkt och en som gillar att göra ett klipp. Jag kanske inte hade köpt en begagnad PEM som jag ska mata mitt dricksvatten, men nu handlade det om en droppslang för bevattning för allt i världen. Tror att jordgubbarna får i sig mer skit på annat håll än från TS vattenutkastare. Som en parentes så tycker jag det är svårt att få tag på någon att prata med på Bauhaus. Att sedan lyckas få tag på någon som är kompetent är lika sannnolikt som att vinna jackpott på V75 för mig som kan noll om fotboll (lika bra att vara tydlig med att det var lite ironi där så vi slipper svar om att hästar inte alls spelar fotboll). Mina erfarenheter av Hornbach är de motsatta. Hatten av till Bauhaus butikschef i Länna dock, som är superserviceminded och hjälper alla han kan medan han rör sig i butiken.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
Köpte en vad jag trodde va en droppslang ifrån Gardena, enbart 1 kvar på hyllan så va kanske lite snabb med att knipa den.

väl hemma tar jag bort pappersbiten som innehåller info samt tar bort 3st plastband. Kopplar på vatten och märker att det är en tät slang, variant där man själv kopplar in ”sprinklers” inte den varianten med ett hål var 15cm.

åker tillbaka och kvinnan bakom disken säger att jag öppnat förpackningen och därför inte i säljbart skick. Hon hänvisar till en text djupt ner på hemsidan att det faktiskt står.

men vart är känslan för kunden? Aldrig vart med om att man inte får lämna tillbaka en produkt med så minimal påverkan, dra bort 100kr och sätt dit 3 nya band

nästa gång jag beställer något överhuvudtaget därifrån så är det online, är man inte nöjd kan man ju bara tejpa ihop skiten å skicka tillbaka produkten och hävda distansköpslagen. Måtte alla fysiska butiker dö iaf Bauhaus.

slangen kostade 600kr
Skall sägas att jag handlat virke och maskiner på Bauhaus ”butiken” sisjön för iaf 100k de senaste 10åren

är jag orimligt förbannad?
Vänd dig till högsta chefen på Bauhaus så tror jag att det ska ordna sig Jag har köpt material på Bauhaus i minst 12 år och har alltid blivit väldigt bemött
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.