Hej,

Jag håller på att bygga ett utekök och är i princip klar förutom avlopp/vatten.

Har en Gustavsberg-blandare installerad, men lyckas inte få in anslutning med trädgårdsslangen. Blandaren borde ha en 10 mm gänga, men det är som att det är något som hindrar från den att gänga, och 8mm koppling är för liten.

Jag har köpt diverse 10mm-kopplingar med gänga och ingen av dessa kan skruvas på anslutningen från blandaren. Det står "VSH-10" på kopplingen från blandaren. Det är som en liten bricka i mässing inuti gängan från blandaren, vet inte om det är den som blockar på något sätt?

Bifogar bilder på kopplingen.

Någon ide om vad jag gör fel?
 
  • Ett närbildsfoto av en rostig, använd sexkantig mutter hållen mellan fingrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förstorat, metalliskt föremål, hydraulisk slangkoppling, text, hand håller, teknisk detalj, utomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en person som håller en sliten och rostig metallhylsa med gängor, möjligtvis en bult eller mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från början var det nog bara en rak anslutning på kranen, sen har den installerats med en klämringskoppling. Muttern du ser är från klämringskopplingen.

du behöver en klämringskoppling med övergång till en g15 som du kan skruva en gardenakoppling på.
 
F fredrik.johansson skrev:
Från början var det nog bara en rak anslutning på kranen, sen har den installerats med en klämringskoppling. Muttern du ser är från klämringskopplingen.

du behöver en klämringskoppling med övergång till en g15 som du kan skruva en gardenakoppling på.
Så jag kan ta bort "brickan" och muttern på anslutningen? Det finns en liten fasning på blandarens koppling som gör att brickan inte kan tas bort så enkelt (antar jag). Sen bara en ny klämringskoppling alltså?
 
Det är väl en blandare med soft-pex 10 mm slät ände från början?
sen sitter muttern från en klämringskoppling från vsh där, så om du köper en sån här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-krom-klamkoppl-rak-10x15r-utv/

Så borde det fungera om du använder muttern som sitter på blandaren och drar fast istället för den som sitter på kopplingen. Det här skulle jag dock kanske inte göra på en riktig installation inomhus, men till ett utekök för att återanvända en gammal blandare borde det fungera.
disclaimer: Jag är långt ifrån rörmokare och har alltid ångest i rörhyllan… dubbelkolla dimensionerna!
 
Tack för hjälpen Fredrik! Det var bara att knipsa av mässingsbrickan på kontakten och ta bort skruvsaken, och så köpte jag en nu och monterade! Det är märkligt att VSH har en annan 10mm gänga än t.ex. Gelia eller Biltema. Stort tack återigen!
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.