Hej,

När vi gick i skolan så fick jag till mig att man ska göra en 1. okulär besiktning (från början av arbetet till slut). 2. Kontrollera att man har sann jord till central. 3. Kolla så att alla utsatta delar/jorduttag har kontinuitet till central. 4. Isolationsmäta? (Osv..)

Här blev jag fundersam av hur det går till ute på firmor. Där jag är så gör de inte meggning på installationer. Främsta anledningen var att jordfelsbrytaren går när man startar så man märker det ändå och att man inte vill skjuta sönder något (drivdon).

Hur ser det ut hos er? Vad säger ni om det? (Åsknedslag o allt vad det heter, jag har läst några gamla trådar att det är bra därför).

(Finns ju två sidor, rent teoretiskt och jobb i verkligheten, vad man borde o inte borde/hinner med).
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det är ingen risk med "meggningen" för man "meggar" mellan jord och fas/nolla sammankopplade, på så vis släpper man aldrig någon spänning över apparaterna. Och självklart så "meggar" man, det är ju en del av det man ska göra. Och att förlita sig på jordfelsbrytare som säkerhet är helt fel väg att gå, en JFB är inte annat än ett tilläggskydd som kompletterar andra åtgärder. Förstår inte företagsledningen det kanske det är läge och upplysa dem.
 
  • Gilla
Müssli och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är ingen risk med "meggningen" för man "meggar" mellan jord och fas/nolla sammankopplade, på så vis släpper man aldrig någon spänning över apparaterna. Och självklart så "meggar" man, det är ju en del av det man ska göra. Och att förlita sig på jordfelsbrytare som säkerhet är helt fel väg att gå, en JFB är inte annat än ett tilläggskydd som kompletterar andra åtgärder. Förstår inte företagsledningen det kanske det är läge och upplysa dem.
Jo jag funderade på det. Företaget består av en medelålders man och en grabb som jobbat några år på företaget direkt efter gymnasiet så input utifrån kan nog vara bra ändå.
Men det finns inga krav på det, svart på vitt?
Jag har sett det som en självklarhet för säkerheten men man funderar ju hur man ska förhålla sig som lärling.
Tack
 
E elmont skrev:
Eftersom jag för tillfället inte har tillgång till "reglera" får någon annan stiga in och hjälpa till.
Men här är en liten länk [länk]
Jajemen, den har jag sett, den var bra(y)
Känner dock att jag behöver kött på benen för att övertala? en person som gjort på sitt sätt länge o är nöjd med det o tycker det fungerar bra. Är det ens värt att övertala*?

(Färsk Lärling/hantverkare vs hantverkare i många år):cool:
 
Det finns lyckligtvis inget krav på att man måste isolationsmäta utfört arbete. Däremot finns det krav på att man ska göra en kontroll. Hur den görs beror på vilket arbete som gjorts. Man måste alltså själv ha på fötterna för att avgöra hur varje enskilt jobb ska kontrolleras. Klarar man inte av det så bryter man mot lagen, likaså om man blint isolationsmäter allt och tror att det räcker. Här är en gammal tråd i ämnet:
https://www.fluxio.se/forum/6/9294-...nstallation-och-hur-ska-de-dokumenteras.html/
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A
IN har två bra dokument att använda för kontroll före idrifttagning. Kontroll tn-c och kontroll tn-s. Finns att ladda ner från ins sida för medlemmar.

Ert egenkontrollprogram bör också kunna vägleda vad ni ska kontrollera.

Avsnitt 6.4 handbok 444 anger fodringar för kontroll före idrifttagning genom inspektion och provning.

6.4.3.3 anger att isolationsresistans ska mätas mellan ledare som spänningsätts och skyddsledare

Bilaga 6d säger dock att denna del är informativ. Alltså att man ej behöver följa det.

Jag har alltid tolkat det som bo att det inte finns ett krav för detta men jag tycker ändå det är bra att göra. Det tar ju inte speciellt länge heller om man mäter central för central. Glöm bara inte att kortsluta fas och noll.
 
A avh67f skrev:
IN har två bra dokument att använda för kontroll före idrifttagning. Kontroll tn-c och kontroll tn-s. Finns att ladda ner från ins sida för medlemmar.

Ert egenkontrollprogram bör också kunna vägleda vad ni ska kontrollera.

Avsnitt 6.4 handbok 444 anger fodringar för kontroll före idrifttagning genom inspektion och provning.

6.4.3.3 anger att isolationsresistans ska mätas mellan ledare som spänningsätts och skyddsledare

Bilaga 6d säger dock att denna del är informativ. Alltså att man ej behöver följa det.

Jag har alltid tolkat det som bo att det inte finns ett krav för detta men jag tycker ändå det är bra att göra. Det tar ju inte speciellt länge heller om man mäter central för central. Glöm bara inte att kortsluta fas och noll.

O om jag förstår det helt
1.rätt så har man tidigare inte isolationsmätt genom att kortsluta fas o nolla?
2. Kortsluter man L-N så tar även inte hf-don eller annan kraftelektronik skada, max 500volt.. 250volt om man är osäker?
3. Han på jobbet nämnde att det står uttryckligen på vissa hf don att man inte får/(skall?) Megga dem, er erfarenhet?

Känn mig redan mer köttig på benen, tackar!
 
J JellyBelly skrev:
När vi gick i skolan så fick jag till mig att man ska göra en 1. okulär besiktning (från början av arbetet till slut). 2. Kontrollera att man har sann jord till central. 3. Kolla så att alla utsatta delar/jorduttag har kontinuitet till central. 4. Isolationsmäta? (Osv..)
Att det inte finns krav på specifika kontroller betyder inte att de inte behöver göras. Det du lärt dig tycker jag är bra.
Punkt 1 - inspektion ser jag som obligatoriskt vad än man har gjort,
Punkt 2/3 - kontroll av PE är obligatorisk varje gång man hanterat en skyddsledare
Punkt 4 - isolationsmätning är obligatorisk när det kärvat med idragning av FK i rör, speciellt gamla rör i metall.
- Mätning av kortslutningsströmmen behövs om man inte är säker på den beräkning som gjorts,
osv

Det är inte fel att göra "onödiga" kontroller och mätningar. En dubbelkoll är bra. Man vet aldrig vad för blunder man kan ha gjort. Har man klamrat en synligt kabel 10 meter på vägg så är det meningslöst att isolationsprova den, men man kan hitta fel i dosor.
J JellyBelly skrev:
1.rätt så har man tidigare inte isolationsmätt genom att kortsluta fas o nolla?
Det tror jag inte. Det står i reglerna att man kan koppla ihop alla fasledare plus nolla. Det finns inget krav på att isolationsprova mellan fasledare. Detta krav fanns förr för brandfarliga utrymmen men är numera borttaget.

Edit: Normalt kopplar man alltså samman fasledare plus nolla och mäter mot PE. Det ska ingenting gå sönder för.

Vill man mäta mellan faser och nolla får man då koppla bort all belastning. Dvs det finns inga generella råd kring detta utan man behöver tänka efter. I en helt ny anläggning har man större möjligheter. I en befintlig anläggning får man vara lite försiktigare.
J JellyBelly skrev:
2. Kortsluter man L-N så tar även inte hf-don eller annan kraftelektronik skada, max 500volt.. 250volt om man är osäker?
men ja, man kan mäta med 250 V. Det ska ingenting gå sönder för. Det är ett måste ifall det finns överspänningsskydd i anläggningen som man inte enkelt kan koppla bort.
J JellyBelly skrev:
3. Han på jobbet nämnde att det står uttryckligen på vissa hf don att man inte får/(skall?) Megga dem, er erfarenhet?
Med vilken spänning? De flesta apparater har EMC-skydd och dessa kondensatorer är kanske inte klassade för 500 V. Men om 250 V skulle vara ett problem då bör man byta fabrikat på HF-donet IMHO...
 
Redigerat:
  • Gilla
johan_81 och 4 till
  • Laddar…
A
J JellyBelly skrev:
O om jag förstår det helt
1.rätt så har man tidigare inte isolationsmätt genom att kortsluta fas o nolla?
2. Kortsluter man L-N så tar även inte hf-don eller annan kraftelektronik skada, max 500volt.. 250volt om man är osäker?
3. Han på jobbet nämnde att det står uttryckligen på vissa hf don att man inte får/(skall?) Megga dem, er erfarenhet?

Känn mig redan mer köttig på benen, tackar!
Det är mer elektronik och annat känsligt i elanläggningar nu än det var förr i tiden. Därför har man tagit fram en metod som är en kompromiss för att överhuvudtaget kunna megga dessa anläggningar.

Metoden går ut på att sammankoppla fas(er) och nolla mot ena testsladden och jord mot den andra. På så vis kan man megga på ett säkert sätt eftersom ingen ström kan gå genom apparaterna. Det krävs ju en krets för att en spänning ska kunna driva en ström och den kommer inte uppstå. Jorden tillhör ju inte kretsen.

Gör kontinuitetmätning före meggning så vet du också att inte jord och neutral sitter ihop någonstans i anläggningen.
 
  • Gilla
JellyBelly
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är mer elektronik och annat känsligt i elanläggningar nu än det var förr i tiden. Därför har man tagit fram en metod som är en kompromiss för att överhuvudtaget kunna megga dessa anläggningar.

Metoden går ut på att sammankoppla fas(er) och nolla mot ena testsladden och jord mot den andra. På så vis kan man megga på ett säkert sätt eftersom ingen ström kan gå genom apparaterna. Det krävs ju en krets för att en spänning ska kunna driva en ström och den kommer inte uppstå. Jorden tillhör ju inte kretsen.

Gör kontinuitetmätning före meggning så vet du också att inte jord och neutral sitter ihop någonstans i anläggningen.
Var precis detta jag vidare funderade på(y)

MEN om man skulle skjuta så fas/neutral får kontakt med jord... Så kan man skada utrustning? Korrekt?
Rättning, man skadar inte för att den går via jord o antingen via fas eller neutral, alltså INTE genom apparaten som ni sagt?
Nu kanske det landa för mig:thinking:

+

Spelar det roll vilka testpinnar som är var/skjuter någon pinne ut spänningen (o de/dem andra tar emot), vill man ha den pinnen till jorden t.ex.

Hur går spänningen från instrumentet, är frågan :crysmile:
+ till - (fast egentligen tvärtom) för det är dc?.i praktiken Line till jord på instrument(fast egentligen tvärtom då)?
 
J JellyBelly skrev:
Var precis detta jag vidare funderade på(y)

MEN om man skulle skjuta så fas/neutral får kontakt med jord... Så kan man skada utrustning? Korrekt?
Rättning, man skadar inte för att den går via jord o antingen via fas eller neutral, alltså INTE genom apparaten som ni sagt?
Nu kanske det landa för mig:thinking:

+

Spelar det roll vilka testpinnar som är var/skjuter någon pinne ut spänningen (o de/dem andra tar emot), vill man ha den pinnen till jorden t.ex.

Hur går spänningen från instrumentet, är frågan :crysmile:
+ till - (fast egentligen tvärtom) för det är dc?.i praktiken Line till jord på instrument(fast egentligen tvärtom då)?
Det Bo skriver i tex #9 är i princip svar på dina frågor och dessutom väl uttryckt och strukturerat. Ta till dig av det så har du kommit långt.

Sen kan du också som svar på ditt senaste inlägg i praktiken bortse från risken att du skadar något med en normal, mosern "megger". Men oavsett det är det bra praktik att du följer metoden med faser och nolla hopkopplade så får du in det i ryggmärgen är det bra.

I princip spelar det ingen roll vilken testpinne du ansluter var. Det finns fall där man kan ha nytta av att hålla polariteten på visst sätt men det är inget du behöver tänka på vid dina installationstest.

Slutligen skulle jag som nämnts tidigare sätta inspektion och okulär kontroll som punkt 1A i de här fallen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J JellyBelly skrev:
MEN om man skulle skjuta så fas/neutral får kontakt med jord... Så kan man skada utrustning? Korrekt?
Jag tolkar frågan som att OM det faktiskt slår igenom när du testar med fas och nolla ihopkopplade.

Om vi tänker oss en apparat som är inkopplad på fas och nolla. Som är felfri just nu.

Du lägger på en testspänning på ex. 1000V mellan jord och de sammankopplade fas/nolla. Det skall en apparat tåla, isolationen mellan jord och något som är i kontakt med fas-nolla i apparaten skall tåla avsevärt mer än 1000V. Så OM det då slår igenom så är apparaten inte OK enl. gällande regler.

Men om man nu har en fungerande kinabyggd apparat, så kanske det är lite onödigt att testa om den uppfyller reglerna, för det gör dessa apparater väldigt ofta inte. Och OM det slår igenom isoleringen ex. i nättransformatorn, så finns det en avsevärd risk att appatraten dessutom går sönder.

Så om man har sådana apparater inkopplade, kan det vara bra att begränsa testspänningen till 250V. Tål den inte det, så är det lika bra att den blir förstörd. En apparat som inte klarar 250V mellan fas och jord bör man inte koppla in på nätspänning.
 
Redigerat:
  • Gilla
JellyBelly och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tolkar frågan som att OM det faktiskt slår igenom när du testar med fas och nolla ihopkopplade.

Om vi tänker oss en apparat som är inkopplad på fas och nolla. Som är felfri just nu.

Du lägger på en testspänning på ex. 1000V mellan jord och de sammankopplade fas/nolla. Det skall en apparat tåla, isolationen mellan jord och något som är i kontakt med fas-nolla i apparaten skall tåla avseväårt mer än 1000V. Så OM det då slår igenom så är apparaten inte OK enl. gällande regler.

Men om man nu har en fungerande kinabyggd apparat, så kanske det är lite onödigt att testa om den uppfyller reglerna, för det gör dessa apparater väldigt ofta inte. Och OM det slår igenom isoleringen ex. i nättransformatorn, så finns det en avsevärd risk att appatraten dessutom går sönder.

Så om man har sådaan apparater inkopplade, kan det vara bra att begränsa testspänningen till 250V. Tål den inte det, så är det lika bra att den blir förstörd. En apparat som inte klarar 250V mellan fas och jord bör man inte koppla in på nätspänning.
Om jag inte missminner mig så SKA alla apparater tåla 2500Volt vid en sådan mätning.
 
  • Gilla
JellyBelly
  • Laddar…
Jo absolut, men har du någon nonamebrand från kina, så är risken stor att den inte tål 1000V mellan fas och jord. Det var väl samma förresten med ett av smartplugfabrikaten som fick försäljningsförbud för ngt. år sedan- Kommer inte ihåg vilket av fabrikaten det var. Och den var utvecklad i Sverige...

Har man då tvivelaktig utrustning, så kan man ju antingen testa den och vara glad att den går sönder, eller så kanske man helst ser att den fortsätter att fungera, och tar risken med att den inte är fullt ut säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.