Vi håller på och bygger altan och i det arbete ingår att skapa gjutformar för att gjuta mindre betongplattor. För att det inte ska bli för tungt har vi valt att lägga en större mängd EPS-betong i botten, prima med betongprimer för att sedan lägga ett lager ovanpå av finbetong. Vi vill gärna att det ska flyta ut så mkt som möjligt såklart för att det ska täcka varenda lite vrå i formen. Vår erfarenhet av finbetong när vi gjöt ett soffbord är att om det blandas enligt instruktioner så blir det relativt svårjobbat. Det känns lite riskabelt att börja laborera med vattenmängden för att få det mer lättflytande...

Därför landade funderingar i flytspackel men jag hittar inget flytspackel som kan användas utomhus. Har ni några andra förslag på vad vi kan använda som toppskikt? Vi använde ett tunt lager Ardex 46 på betongtrappan vid entrén och det blev kanonbra. Dock känns A46 som ett betydligt krångligare alternativ än finbetong.

Alla tips är välkomna!
 
J Jakob78 skrev:
Vi håller på och bygger altan och i det arbete ingår att skapa gjutformar för att gjuta mindre betongplattor. För att det inte ska bli för tungt har vi valt att lägga en större mängd EPS-betong i botten, prima med betongprimer för att sedan lägga ett lager ovanpå av finbetong. Vi vill gärna att det ska flyta ut så mkt som möjligt såklart för att det ska täcka varenda lite vrå i formen. Vår erfarenhet av finbetong när vi gjöt ett soffbord är att om det blandas enligt instruktioner så blir det relativt svårjobbat. Det känns lite riskabelt att börja laborera med vattenmängden för att få det mer lättflytande...

Därför landade funderingar i flytspackel men jag hittar inget flytspackel som kan användas utomhus. Har ni några andra förslag på vad vi kan använda som toppskikt? Vi använde ett tunt lager Ardex 46 på betongtrappan vid entrén och det blev kanonbra. Dock känns A46 som ett betydligt krångligare alternativ än finbetong.

Alla tips är välkomna!
Hur stora kommer dessa formar att vara?
 
A atomlab skrev:
Hur stora kommer dessa formar att vara?
De är ca 2-3 kvadrat stora, 35 mm i höjd
 
Öka på höjden lite och använda vanlig grovbetong. Köp en vibbra så kommer hållfasthet också att bli bättre.

Gjuter ni direkt på marken där skivorna sedan skall ligga?

Weber outdoor sl är ett spackel gjort för utomhusbruk
 
Funkar verkligen EPS med en total tjocklek på 35mm? Fast jag kanske missförstår, ska det vara 35mm ovanpå EPS lagret?
 
Jag förstår inte riktigt vad det är vi bygger. Jag har räknat ut att det inte är en altan i betong, men varför är vikten viktig? Ska de här plattorna vara flyttbara?
 
P
Titta om ni kan använda vattenreducerande flyttillsatsmedel eller flytmedel i betongen för att inte behöva hälla i mer vatten än vad som är nödvändigt. Båda dessa två tillsatsmedel gör betongen mer lättarbetad utan att höja VCT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.