Hej.
Jag har en gammal gård där en vattenledning sprungit läck mellan brunnen o bostaden. Jag har grävt mig ner till röret som ligger på en knapp meters djup och tänkte byta en bit vid hålet som uppstått. Det är ett gammalt metallrör, cirka 35 mm brett utvändigt.
Hur gör jag lättast? Kan man skarva med plastmuffar eller behöver man gänga dit ett nytt?

Och jag undrar oxå om det kan vara så att röret spruckit för att jag har haft eldplats för ris och bråte under flera års tid olyckligtvis rakt ovanför röret, och då värmen spridit sig så djupt och spräckt röret? Eller om det bara är gammalt och rostigt.
 
Jag hade bytt hela röret. Spricker det på ett ställe står det inte länge på innan det spricker på nästa.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Vattenledningar av järn/stål har som så mycket annat en begränsad livslängd. Oftast brukar de rosta sönder inifrån.
Jag skulle inte lägga energi på att försöka byte en liten del av sträckan, det är troligt att röret är som kex på fler ställen och det är även troligt att skarvning är dömt att misslyckas.
Om det var jag skulle jag gräva upp hela sträckan och lägga ny PEM-slang.

Att eldningen av ris skulle ha påverkat vattenledningen låter mycket otroligt.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Tveksamt om en klämringskoppling med plastmuff fungerar på ett gammalt rostigt rör. Jag gissar att det är kraftigt rostigt? Kopplingen behöver en jämn yta att täta mot.
 
  • Gilla
Jan - Åke
  • Laddar…
Har du bild på röret/läckan/sprickan så kan du få relevanta svar. Det som kan funka är grov gummiduk och slangklämmor. Men bara tillfälligt!
 
  • Gilla
Jan - Åke
  • Laddar…
Tack för svar. Då har jag något att göra i sommar. 50 meters grävning:sleep:
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ta in en grävare, eller hyr en själv. Att gräva 50m och en meter djupt fixar en grävare på en förmiddag.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ta in en grävare, eller hyr en själv. Att gräva 50m och en meter djupt fixar en grävare på en förmiddag.
En tidig julklapp helt enkelt!:D
 
  • Gilla
Oaken
  • Laddar…
Jan - Åke Knas-Åke skrev:
En tidig julklapp helt enkelt!:D
Finns säkert mer som du kan passa på att gräva.
 
Glöm inte att skapa ett ärende hos Ledningskollen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.