Hej, jag har tagit bort masonit och plastmatta i sovrum och allrum på övervåningen i ett hus från slutet av 1800-talet och hittat ett trägolv med smala brädor som är målade. I en skrubb bredvid sovrummet ligger dock bredare, obehandlade brädor. Är det troligt att det ligger ett trägolv med bredare brädor under det målade trägolvet?
 
  • Skadat golv och vägg, röra av trä, skräp, avskalad färg. Indikerar vattenskada eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, trägolv och röd matta är delvis borttagen, exponerar undertillagret, byggavfall, oordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Persa45 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Kronebratt Jonas Kronebratt skrev:
Hej, jag har tagit bort masonit och plastmatta i sovrum och allrum på övervåningen i ett hus från slutet av 1800-talet och hittat ett trägolv med smala brädor som är målade. I en skrubb bredvid sovrummet ligger dock bredare, obehandlade brädor. Är det troligt att det ligger ett trägolv med bredare brädor under det målade trägolvet?
Låter högst osannolikt att dom skulle ha lagt bredare plank under smalare plank.
Det kan ju iofs ha varit ett gammalt torp med breda furuplankor som med tiden slitits så mkt att man lagt in ett nytt plankgolv ovanpå senare, men jag tycker inte det låter så troligt: Troligare är att man slipat och/eller målat den gamla plankgolvet, och i senare skede lagt masonit/matta osv på.
På 1800 talet vbar det nog mer "Man tar vad man har och bara det går enkelt/är billigt" än att det skulle vara likadant i varje rum ? (Bertor säkert på typ av hus osv också)

Men om nivån på golvet i rummet med smala plank är typ 20-30mm högre så är det väl iofs inte otroligt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har sett ett golv av smala spontade plankor som hade lagt i början på 1900-talet ovanpå ett golv av breda kilsågade plankor från början på 1800-talet. Jag har bara sett det en gång så det är inte vanligt. Däremot är det vanligt att plankorna är olika i olika rum.
 
Bor i ett gammalt hus i Sthlm, här finns det mängder av olika golv i en och samma lgh. Vissa säger att det är undergolv som sedan fick ett parkettgolv. Men i en lgh ligger det tre st golv ovanpå varandra. Kan bero på renoveringar under drygt 100år. Dessa tre är alla olika plankgolv.
 
I vårt hus byggt 1907 var det smala spontade obehandlade furubrädor 10cm breda med nubbat masonit som låg direkt på träbalkarna. I vårt fall var jag tvungen att ta bort dessa brädor i ett rum för att föstärka bjälklaget pga gung när man gick.
 
C
H heimlaga skrev:
Jag har sett ett golv av smala spontade plankor som hade lagt i början på 1900-talet ovanpå ett golv av breda kilsågade plankor från början på 1800-talet.
I vårt hus från slutet på 1800-talet ligger det spontat 4-tums plankgolv i finrummen. Rimligtvis ovanpå något annat. Rätt säker på att det är det ursprungliga golvet, så gissningsvis ansågs det vid den tidpunkten vara finare än vanliga breda golvplank.
 
Düsseldorff
Kolla nivåskillnader. Då bör du kunna avgöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.