Står inför en nyinstallation och vi vill gärna ha ett antikt utseende på dimmers och vägguttag. Det leder till Renova som är det enda prisvärda alternativet på marknaden.

Vi vill också ha belysningsautomation och gärna hemautomation. Plejd har ett en vridadapter för Renova vilket gör det hyfsat prisvärt med att köpa en dosdimmer plus vridadapter för ca 600 kr.

Om man inte vill låsa sig till Plejds lite instängda system. Finns det en konkurrent som jag kan välja istället för liknande pris? Behöver jag då alltså köpa en Renovadimmer för ca 600 kr plus en dosimmer från annan leverantör? Får man ens plats med pucken i hålet?
 
En renovadimmer (eller någon annan vanlig dimmer) kan ej kopplas i serie med någon dos-dimmer.
Så där behöver du fundera ett varv till hur du vill lösa din installation.
 
Jag kör Shelly och Renova här hemma.
I stället för "vriddimmer" använder jag tryckknapp som är återfjädrande.
Funkar mycket bra.

Shelly har jag integrerat i Home Assistant.
 
E etompau skrev:
En renovadimmer (eller någon annan vanlig dimmer) kan ej kopplas i serie med någon dos-dimmer.
Så där behöver du fundera ett varv till hur du vill lösa din installation.
Vad betyder det? Läser jag om t ex Wiser så står det så här:

"Våra uppkopplade dimrar och strömbrytare finns i samma tre färger som i övriga Exxact-sortimentet, nämligen vit, antracit och metallic. Det gör att du enkelt kan skapa och bygga på en enhetlig installation i ditt smarta hem. Har du en annan designserie hemma, som t.ex. Renova, kan du använda Wiser-puckar för att renovera utan att behöva byta dina befintliga enheter."
 
Den sista meningen förutsätter att du har brytare.

Har du funderat på zigbee?
 
D Daniel 109 skrev:
Den sista meningen förutsätter att du har brytare.

Har du funderat på zigbee?
Ok, förstår. Jag vill gärna ha vriddimmer i Renova-utförande. Finns Zigbee som ett alternativ då? Eller är Plejd det enda alternativet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.