Jag och min man har den stora fördelen att få en tomt gratis av mina föräldrar, nu undrar jag hur det fungerar med lagfart. Har inte riktigt förstått vad lagfarten beräknas på, en del säger att den är 2 % av tomtens köpeskilling, andra att det är 2% av den totala kostnaden, dvs. allt vi lånar för att bygga huset. Hur funkar det, ni som är insatta?
 
Om du får den som gåva så tror jag att du får betala en fast avgift. Har för mig att jag hört 800 kr, men jag är osäker.
 
hempularen skrev:
Om du får den som gåva så tror jag att du får betala en fast avgift. Har för mig att jag hört 800 kr, men jag är osäker.
Det stämmer.

Lagfartskostnad
 
Hemmakatten
Lagfartskostnaden är (med vissa undantag) 1,5% av köpeskillingen på en fastighet.
Vid gåva utgår ingen lagfartskostnad, däremot måste man naturligtvis söka lagfart som vanligt inom 3 månader från gåvan. Dock måste man betala expeditionsavgift på 825 kr till inskrivningsmyndigheten dit man ansöker om lagfart.

Har för mig (dock ej säker) att det från 1 januari 2008 blir förändringar angående detta. Det bästa är då att i år skriva de papper som behövs för att gåvan skall ha skett i år.
 
Om taxeringsvärdet är högre än köpeskillingen beräknas lagfarten på taxeringsvärdet i stället.
 
Jag råkade ut för just det andersmc säger. Köper du/får tomten billigare än taxeringsvärdet beräknas lagfaretn på taxeringsvärdet. Tax värdet var i mitt fall högre än köpeskillingen och jag fick pröjsa efter det, visste itne det då så det blev en utgift på oförutsett :)
 
Visst finns det en regel om att taxvärdet blir underlag om köpeskillingen understiger, men en gåva där ev vederlag understiger 85 % av taxvärdet utgår det ingen stämpelskatt (alltså de 1,5 %-en) på, utan bara expeditionsavgiften på ca 800 kr.
 
När jag läser frågan lite noggrannare ser jag att ni undrar över vilket underlag som 2 % stämpel tas ut på, och detta har egentligen inget att göra med hur ni förvärvat fastigheten. 2 % stämpelskatt tas däremot ut på alla inteckningar (som sedan används för att kunna använda fastigheten som säkerhet för lån) ni gör i fastigheten. Om det redan finns befintliga inteckningar kan ni använda dessa som säkerhet utan att betala någon stämpelskatt.
 
Karin o Mattias skrev:
Jag och min man har den stora fördelen att få en tomt gratis av mina föräldrar, nu undrar jag hur det fungerar med lagfart. Har inte riktigt förstått vad lagfarten beräknas på, en del säger att den är 2 % av tomtens köpeskilling, andra att det är 2% av den totala kostnaden, dvs. allt vi lånar för att bygga huset. Hur funkar det, ni som är insatta?
Ni kanske till och med blandar ihop lagfart och pantbrev. Lagfarten är en skatt som är 1,5% av köpeskillingen (alt taxeringsvärdet) + 825 kr. Den betalas av köparen varje gång en fastighet byter ägare.
För att kunna låna pengar med fastigheten som säkerhet krävs pantbrev. Dessa kostar 2% av värdet (om jag minns rätt) och beloppet tas ut när man tar ut pantbreven. Dessa finns sedan kvar och kan användas igen utan kostnad, om man har betalt av lånet och skall låna igen.
 
Om man köper en tomt för att bygga på så baseras lagfartskostnaden på priset av tomten obebyggd?
 
Hemmakatten
Ja, det stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.