pacman42 pacman42 skrev:
Vad som är ännu jobbigare är att det kommer att bli en glitch när man skall in igen då frekvensen garanterat inte är samma, så räkna med ett "blink" vid inkoppling igen den dag det är möjligt.
Varför skulle det bli så? Jag har erfarenhet av reserkraftsdieslar och då synkade vi frekvenserna mjukt innan reservkraften kopplades ifrån och nätet tog över.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
En parameter som talar för batteri är väl även att effektavgifterna till nätägaren har potential att minska med några hundralappar i månaden, lite beroende avtal.
 
  • Gilla
Krille200
  • Laddar…
H hrundi skrev:
En parameter som talar för batteri är väl även att effektavgifterna till nätägaren har potential att minska med några hundralappar i månaden, lite beroende avtal.
Kanske om man optimerar för effektavgift. Om du vill maxa köp/sälj lär du ha en ganska hög effekt just då det är billig/dyr el och effektavgiften ökar...
 
  • Gilla
Krille200
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad som är ännu jobbigare är att det kommer att bli en glitch när man skall in igen då frekvensen garanterat inte är samma, så räkna med ett "blink" vid inkoppling igen den dag det är möjligt.
Ja, jag skulle t.o.m kunna leva på att man måste koppla ur sig och sen tillbaka manuellt med brytare med.
Med tanke på bakspänning som kan vara krav för ödrift.
 
S sjoelund skrev:
Kanske om man optimerar för effektavgift. Om du vill maxa köp/sälj lär du ha en ganska hög effekt just då det är billig/dyr el och effektavgiften ökar...
Man laddar väl batteriet antingen med sol eller nattetid och köper så lite man kan mellan 7-19 (tiden då effektavgift tas ut där jag bor). Eller tänker jag fel?
 
W witten skrev:
Varför skulle det bli så? Jag har erfarenhet av reserkraftsdieslar och då synkade vi frekvenserna mjukt innan reservkraften kopplades ifrån och nätet tog över.
Jo, det fungerar men kräver ännu dyrare utrustning.
 
  • Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
Titta vad Peter Esse visar idag:

Denna tanke är inte så dum… Osäker dock om det i just detta utförande gå att utnyttja stödtjänster

Jag tycker denna visar att många spännande saker kommer i en nära framtid…

När det blir dags för mig att byta ut växelriktaren till solcellerna om förhoppningsvis i mitt fall 15 år lär det finnas mycket spännande nya funktioner och möjligheter att få bilen att bli en del av elsystemet hemma.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Jag har funderat på detta, verkligen frestad men vet fortfarande inte. Jag jämförde även med andra lösningar som Growatt där jag kan få ett 20kWh batteri för ~88k SEK. Verkar vara mycket bättre än 13,3kWh homevolt för 67k SEK. Är det någon som har erfarenhet av de andra alternativen på marknaden? Saknar de de smarta funktionerna Tibber förmodligen kommer att leverera?
 
adbz111 adbz111 skrev:
Jag har funderat på detta, verkligen frestad men vet fortfarande inte. Jag jämförde även med andra lösningar som Growatt där jag kan få ett 20kWh batteri för ~88k SEK. Verkar vara mycket bättre än 13,3kWh homevolt för 67k SEK. Är det någon som har erfarenhet av de andra alternativen på marknaden? Saknar de de smarta funktionerna Tibber förmodligen kommer att leverera?
Min begränsande kunskap med Growatt var att man kan ställa in olika lägen med timmer, så man kunde ladda från elnätet på natten. Ingen aning om dessa läggen kan bytas med http rest anrop och homeassistant för att göra det ”smartare”.

En nackdel för mig var att Growatt var känsliga för låga temperatur (inte problem för alla) samt inget stöd för stödtjänster vad jag vet.
 
adbz111 adbz111 skrev:
Jag har funderat på detta, verkligen frestad men vet fortfarande inte. Jag jämförde även med andra lösningar som Growatt där jag kan få ett 20kWh batteri för ~88k SEK. Verkar vara mycket bättre än 13,3kWh homevolt för 67k SEK. Är det någon som har erfarenhet av de andra alternativen på marknaden? Saknar de de smarta funktionerna Tibber förmodligen kommer att leverera?
Ja, lite billigare blir det med en vanlig batterilösning men inte så mycket per kWh. Tycker det blir svårt att jämföra innan Tibber släpper mer information angående lastbalansering/nätverksbelöningar. Är helt det som avgör lösamheten skulle jag säga. Ska jag skaffa batterier behöver jag byta min
B buffyin skrev:
Min begränsande kunskap med Growatt var att man kan ställa in olika lägen med timmer, så man kunde ladda från elnätet på natten. Ingen aning om dessa läggen kan bytas med http rest anrop och homeassistant för att göra det ”smartare”.

En nackdel för mig var att Growatt var känsliga för låga temperatur (inte problem för alla) samt inget stöd för stödtjänster vad jag vet.
Den stora fördelen med Homevolt tror jag blir nätbalanseringen. Ska bli intressant att se när Tibber presenterar mer info om det. Batterier är svårt att räkna hem utan det.
 
F Folkson skrev:
Ja, lite billigare blir det med en vanlig batterilösning men inte så mycket per kWh. Tycker det blir svårt att jämföra innan Tibber släpper mer information angående lastbalansering/nätverksbelöningar. Är helt det som avgör lösamheten skulle jag säga. Ska jag skaffa batterier behöver jag byta min

Den stora fördelen med Homevolt tror jag blir nätbalanseringen. Ska bli intressant att se när Tibber presenterar mer info om det. Batterier är svårt att räkna hem utan det.
Håller helt med och synd med lite info om det och kommer inte till första leveransen. Har lagt handpenning till leverans nästa år o hoppas på mer info.

Kommer också effekttariff till alla 2027.
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer---vad-innebar-det-for-mig-som-konsument

Homevolt ska klara -20c men skulle vilja ha mer info där med (tror urladdning vid den temperaturen o hoppas kan laddas -10c). Det fungerar för mig i Skåne iaf.

Så mycket talar för homevolt. Så bara vänta och se nu…
 
F Folkson skrev:
Ja, lite billigare blir det med en vanlig batterilösning men inte så mycket per kWh. Tycker det blir svårt att jämföra innan Tibber släpper mer information angående lastbalansering/nätverksbelöningar. Är helt det som avgör lösamheten skulle jag säga. Ska jag skaffa batterier behöver jag byta min

Den stora fördelen med Homevolt tror jag blir nätbalanseringen. Ska bli intressant att se när Tibber presenterar mer info om det. Batterier är svårt att räkna hem utan det.
Hmm, thanks for the reply. I guess its about waiting to learn more what tibber. For the growatt it can be connected to https://www.checkwatt.se/ (through same installer as my solar) so I'm getting increasingly interested in a 20kWh one for marginally more over Homevolt... I have space inside so that's no issue for me.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
adbz111 adbz111 skrev:
Hmm, thanks for the reply. I guess its about waiting to learn more what tibber. For the growatt it can be connected to [länk] (through same installer as my solar) so I'm getting increasingly interested in a 20kWh one for marginally more over Homevolt... I have space inside so that's no issue for me.
Ser ut att Checkwatt har uppdaterad vilka batterier som stöds!

Lista på solenergiutrustning, kompatibilitet med CheckWatt CM10, uppdaterad 2023, inkluderar leverantörer och funktionalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B buffyin skrev:
Ser ut att Checkwatt har uppdaterad vilka batterier som stöds!

[bild]
Ja, de fungerar också med Tibber (vilket jag tror kan vara något nytt från att googla runt)
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Ser ut att Checkwatt har uppdaterad vilka batterier som stöds!

[bild]
Synd att man sitter med Huawei då … som inte duger för stödtjänster.
 
  • Ledsen
buffyin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.