Hej! Jag tänkte höra om någon annan har varit i samma sits och har löst detta problem!

Jag och min sambo ska bygga hus och vi har en bostadsrätt som vi inte får hyra ut i andra hand baserat på de vanliga bestämmelserna vid andrahandsuthyrning, alltså inte när man bygger hus.
Anledningen till varför vi vill hyra ut är för att vi fått tillgång till ett undermåligt boende under tiden som ligger i direkt anslutning till bygget. Genom att bo där så blir det billigare i resekostnad samt sparar på tid då min sambo ska bygga huset mestadels själv.

Det finns just nu ingen marknad för att sälja och det är ändå en trygghet att ha lägenheten ifall problem skulle uppstå, mestadels för att vi dessutom har två barn som ska ha det bra under tiden. Boendet vi kommer få bo i kommer endast kosta vid uppvärmning, ingen annan hyra eller liknande kommer att tillkomma.
Är det någon som har varit i samma sits och kommit fram till en bra lösning? Mvh Lina
 
Linahs Linahs skrev:
Hej! Jag tänkte höra om någon annan har varit i samma sits och har löst detta problem!

Jag och min sambo ska bygga hus och vi har en bostadsrätt som vi inte får hyra ut i andra hand baserat på de vanliga bestämmelserna vid andrahandsuthyrning, alltså inte när man bygger hus.
Anledningen till varför vi vill hyra ut är för att vi fått tillgång till ett undermåligt boende under tiden som ligger i direkt anslutning till bygget. Genom att bo där så blir det billigare i resekostnad samt sparar på tid då min sambo ska bygga huset mestadels själv.

Det finns just nu ingen marknad för att sälja och det är ändå en trygghet att ha lägenheten ifall problem skulle uppstå, mestadels för att vi dessutom har två barn som ska ha det bra under tiden. Boendet vi kommer få bo i kommer endast kosta vid uppvärmning, ingen annan hyra eller liknande kommer att tillkomma.
Är det någon som har varit i samma sits och kommit fram till en bra lösning? Mvh Lina
Har föreningen explicit sagt nej till uthyrning ?
Annars känns det som pågående husbygge på annan ort borde kvalificera til ltillfällig uthyrning ?
 
Går väl också att få prövat av hyresnämnden om det är giltigt skäl(?)
 
Jag förstår att styrelsen säger nej. Ur föreningens synpunkt så tänker ni aldrig mer bo i lägenheten och jag tolkar det som om bygget ligger inom möjligt (om än opraktiskt) pendlingsavstånd. Givet det så är det så klart fördelaktigt för föreningen att få in en ny aktiv medlem redan nu. Men hyresnämnden kan säkert resonera annorlunda och det kostar inget att överklaga dit.

Uthyrning i väntan på bättre marknadsläge kan dock vara ett giltigt skäl så jag skulle nog sikta in mig på det, men då ska lägenheten faktiskt vara svårsåld.
 
Det verkar finnas rättsfall från hyrenämnden där man fått hyra ut i andra hand med hänvisning till rådande marknadsläge. Det krävs då att man faktiskt försökt sälja, och till ett "bevisbart" rimligt pris. Det räcker alltså inte att priset ex. är lägre än förra året. Och det verkar vara begränsat till ett år.

Man bör kanske tänka på att det kan vara en ännu sämre marknad om ett år...
 
Det ligger ju vanligen inte i övriga brf-medlemmars intresse att lägenheter i föreningen säljs till underpris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.